7. hinduizm (wedyzm, braminizm, hinduizm), adźiwikowie, joga, mitologia indii, religie cyganów
7. 7. 2. rośliny,
rolnik (cz 3)
lotos, symbol
czystości i odrodzenia, związany jest z buddą
(często przedstawianym pośrodku kwiatu lotosu), lakszmi, karttikeją.
lotos jest święta rośliną, narodową rośliną indii i częścią godła indii.
lakszmi, patronka zbóż,
przedstawiana jest jako stojąca na lotosie.
bhudewi przedstawiona z czterema
rękami trzyma w nich owoc granatu,
naczynie z wodą, miseczkę z ziołami
leczniczymi i miseczkę z jarzynami,
gdy ma dwie ręce w prawej trzyma niebieski lotos
nocny, lewa ułożona jest w gest abhajamudra.
z jeziora umiejscowionego w pępku garbhodakasaji (awatary wisznu)
wyrasta łodyżka kwiatu lotosu (virat) i na tym kwiecie rodzi się
pierwsza żywa i śmiertelna istota, brahma.
wewnątrz łodyżki zawartych jest 14 kategorii systemów planetarnych stworzonych
przez brahmę.
bogini kamala (czerwony
lotos), przedstawiana jest z lotosem
w dłoni. saraswati jest kojarzona z
bielą, gdyż siedzi na lotosie lub żółcią, gdyż w czasie jej wiosennego
festiwalu kapusta kwitnie na żółto. atrybutami
parwati mogą być cytrus lub lotos.
ketmia róża chińska
jest łączona z kali. kwiaty hibiskusa ofiaruje się zwłaszcza
podczas święta durgapudźa. w
tradycji śriwidja jest to jedno z ziół
wykorzystywanych do ofiar ogniowych.
sita dostała od ansuji girlandę, która nigdy nie więdnie. girlandy ćampakmala robi się z plumerii
jako dary dla bóstw żeńskich. aksamitka
wzniesiona rodzi święte kwiaty o barwie pomarańczowej, które zamieszkuje taledźu. służą one do wyrobu girland
używanych w czasie festiwali religijnych w nepalu. wanamala to girlanda upleciona z kwiatów i pięciu sznurów kamieni
szlachetnych, symbolizuje odwieczną energię adiśakti. wiesza się ją na szyi posągów wisznu.
w trakcie obrzędów
związanych z kwiatami nie używa się
tych, które spadły na ziemię. boginie dostają najczęściej czerwone kwiaty.
tabu: kwiatów sirisa (albizzia lebbeck) nie można używać w
trakcie pudźi na rzecz ganeśi, a widźaja sala (pterocarpus
marsupium) w obrzędach na rzecz śiwy.
święto batukamma
(andhra pradesh) odbywa się na przełomie ix i x i trwa 7 dni. kończy się na dwa
dni przed świętem dasara. batukamma
to święto wiosny, związane z kultem parwati.
tworzy się aranżację w kształcie stożka z kwiatów: gunuka, tangedi, lotos, alli, katla, teku. na szczycie układa się kwiat dyni. kwiaty są zbierane przez mężczyzn
i układane przez kobiety. wieczorem odbywają się tańce i śpiewy kobiet.
kwiaty jaśminu
wielkolistnego mogą być ofiarowywane wszystkim bóstwom jako symbol
czystości. kwiaty tewecji peruwiańskiej
były składane w ofierze w czasie obrzędów religijnych.
mleczara olbrzymia
jest związana z śiwą. kwiaty są
ofiarowywane podczas śiwapudźa.
związana jest z kultem słońca. na lingamie
umieszcza się liście kleiszcza
smakowitego (bilwy), a na nim
kwiaty mleczary (kalotropisu).
kleiszcze smakowite
(bilwa, bel) jest związane z parwati,
surją i lakszmi. pod nim medytował śiwa.
giridźa zamieszkuje jego korzenie, maheśwari i lakszmi mieszkają w pniu, dukszajani
w gałęziach, parwati w liściach, gauri w kwiatach. w trakcie świąt
śiwaickich jego liśćmi dekoruje się szczyt lingi.
kleiszcze to jedno z 11 drzew odpowiednich do wyrobu przyrządów stosowanych w trakcie ceremonii
ogniowych jadźna. liście i drewno
kleiszcza używane są w ceremonii pudźi samagri i ognia hawan.
czerpnia gujańska
(nagalinga) symbolizuje śiwę. słupek w środku kwiatu to symbol lingamu, a pręciki wokół to symbol węży naga. cały kwiat przypomina kaptur
tysiącgłowej kobry nad śiwalingą.
bieluń (datura) jest łączony z bhajrawą. kwiaty datury są widoczne w
płomiennym kręgu otaczającym tańczącego śiwę.
pieprz żuwny (betel) związany jest z lakszmi. betel to obiekt kultu tradycji
barui w bengalu, liście
wykorzystywane są podczas ceremonii ślubnej.
ostryż (kurkuma) jest związany z durgą. pastą z kurkumy naciera się
posągi bóstw.
arka (asclepias gigantica) jest związana z surją.
kwiaty rośliny kaćnar
(bauhinia zmienna) są ofiarowywane
śiwie. to święte drzewo ma także zastosowania w ajurwedzie. tatarak
zwyczajny jest używany w ajurwedzie.
aparadźita (clitoria ternatea) przypomina żeńskie
narządy płciowe, uważana jest za wcielenie durgi.
śiwalingi (lingini, dipocyclos palmatus) jest związana z śiwą. nasiona rośliny przypominają kształtem męskie genitalia,
używane są w magii sympatycznej. kobiety w ciąży pragnące urodzić męskiego
potomka powinny jeść tą roślinę.
roślina pannir (guettarda speciosa) związana jest z karttikeją, śiwą i wisznu. robi się
z niej święty popiół wibhutiprasadam.
punnai (calophyllum inophyllum) jest związana z
karttikeją i śiwą. jej kwiaty są składane śiwie podczas porannej pudźi.
euphorbia neriifolia
uważana jest w bengalu zachodnim za wcielenie bogini węży mansy. gałązki tej rośliny służą jako wyobrażenia bogini. pandan wonny to krzew czczony w bengalu
jako miejsce narodzin bogini manasy
(mansy?), patronki węży.
kwiatostany rośliny iksora
szkarłatna są ofiarowywane śiwie (iśwarze). kwiaty kocanki ogrodowej składane są śiwie. kaśa (saccharum spontaneum)
- święta roślina poświęcona śiwie.
owoce głożyny
pospolitej (beru) ofiarowała sabari ramie i lakszmanie.
paczuli (brodziec paczulka) to roślina, którą
zamieszkuje kryszna.
bambus jest atrybutem
kryszny.
trawa kuśa (desmostachya bipinnata) symbolizuje
żywioł wody, jest poświęcona bóstwu ketu.
riszjaśringa używał maty z trawy
kuśa przykrytej skórą czarnej antylopy. trawa kuśa jest stosowana niemal we
wszystkich ceremoniach pudźa i jadźna.
garuda wykradł
naczynie amryty z dewaloki, zaniósł
je wężom i postawił na trawie kuśa. podczas
gdy węże dokonywały ablucji naczynie zabrał indra, wróciwszy musiały się zadowolić lizaniem trawę, na
której stało naczynie z amrytą. dlatego rozdwoiły im się języki, a trwa stała
się rośliną świętą.
kiedy życie śunahśepy
składano w ofierze warunie, przywiązano
go do słupa ofiarnego sznurem splecionym z trawy kuśa.
podczas ascezy (tapas)
śiwa pod postacią bramina odwiedził umę, która poprosiła go by zajął honorowe miejsce wyłożone trawą kuśa.
trawa zwana cynodon palczasty używana jest w
rytuałach hinduistycznych odprawianych na cześć bogini mangalaćandi. trawa została także użyta podczas walki ganeśi z demonem.
trawa durwa (agrostis linearis) jest ofiarowywana ganeśi podczas obrzędów.
walli, żona karttikeji, była personifikowana jako
roślina o takiej samej nazwie.
ortodoksyjni bramini nie spożywają cebuli, czosnku i grzybów, gdyż mają one charakter tamasowy.
asceci śiwaiccy
rytualnie palą nasiona datury
zmieszane z konopiami indyjskimi
(nie podają, czy jak tytoń czy w ogniskach rytualnych, gdyby jak tytoń to
przeczyłoby tezie, że palenie przybyło do europy z ameryki).
mala to sznur
modlitewny do odliczania mantr. składa
się ze 108 korali z drewna (sandałowiec,
korzeń lotosu), kamienia, kryształu,
kości, tworzywa sztucznego, owoców mali
wąskolistnej). mala wąskolistna jest często owijana wokół ramion i szyi figur
śiwy w mandirach, a także przez sadhu.
korzeń drzewa quillaria
malaccensis jest surowcem do produkcji pachnidła aguru stosowanego w rytuałach hinduistycznych. olibanum jest stosowane do otrzymywania kadzidła używanego w
trakcie medytacji i w rytuałach oczyszczających. rytuał wielbienia śiwy z użyciem drzewa sandałowego, aloesu,
kamfory i szafranu prowadzi do osiągnięcia śiwaloki.
barwniki uzyskiwano z kory
drzew, liści, indygo.
cytron (matulinga) to atrybut śiwy
symbolizujący niezliczone atomy będące nasionami, z których powstał świat.
7. 7. 3.
wegetacja/urodzaj
dewi sri to bogini
urodzaju (hinduizm balijski). ganeśa uosabia witalność i żywotność.
i tyle na ten temat.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz