7. hinduizm (wedyzm, braminizm, hinduizm), adźiwikowie, joga, mitologia indii, religie cyganów
7. 8. 2. 1. 1. fatum,
fatalizm, teleologia, determinizm, predestynacja, jurodiwość
początków zjawisk wymienionych w tytule tego podrozdziału
możemy skutecznie szukać w hinduizmie.
pańćamakara to
pięć rzeczy nieczystych rytualnie: alkohol (madja), mięso (mansa),
gesty magiczne (mudra), ryby (matsja), stosunek seksualny z kobietami
z niższych dźati (majthuna). tantrycy (zwłaszcza nurtu wamamarga) uważali, że uprawiając
rytuały zakazane w miejscach nieczystych (np kremacji) można osiągnąć moce magiczne siddhi w rozwoju duchowym (tantra
lewej ręki).
adźiwikowie
wyznawali skrajny determinizm: każdy może robić co chce, nawet skrajnie grzeszyć,
gdyż i tak po kilku wcieleniach osiągnie mokszę, niezależnie od dobrych lub
złych uczynków.
7. 8. 2. 1. 2. etapy
życia
są cztery etapy życia braminów
i innych wyższych warstw (arya)
zwane ćaturaśrama lub aśrama:
- okres nauki, w którym student (brahmaćarja) pod okiem nauczyciela ( guru) oddaje się intensywnym studiom (sanhita) w gurukuli
(szkoła, która daje wykształcenie ogólne), podczas których zgłębia przesłanie wed i zdobywa wiedzę na temat religii (wedanta), jego celem jest kama (przyjemność fizyczna i zmysłowa,
uczona z kamasutry).
studenta obowiązuje ścisłe przestrzeganie celibatu i abstynencji seksualnej
(???). brahmaćarin może dzięki jodze wznieść nasienie do sahasrary (najwyższej ćakry), co oznacza, że jego pamięć będzie
działać niezwykle bystro i zwiększy się długość jego życia (brahmaćarją nazywa
się także ślub celibatu składany przez sannjasina).
okres brahmaćarja trwa do 25 roku życia;
- życie domowe (założenie i posiadanie rodziny), kiedy mężczyzna
jako gospodarz i głowa rodziny (gryhastha)
składa przeznaczone bogom ofiary (brahmany),
cel: artha czyli dobra materialne,
rozwój ekonomiczny, arthy uczono z arthasastry.
okres gryhastha trwa od 25 do 50-60 roku życia;
- nadejście wieku starczego (wanaprastha), porzucenie życia rodzinnego i dóbr materialnych, kiedy
to dobry arya zostawał pustelnikiem, pielgrzymował i oddawał się pogłębionym
studiom nad znaczeniem poszczególnych obrzędów (arańjaki), cel: dharma
(prawość, religia), uczono jej z manusmryti.
okres wanaprastha trwa od 50-60 do 70-80 roku życia;
- okres wajragia,
w czasie którego czując zbliżającą się śmierć mężczyzna odsuwa się od zgiełku
życia i przy pomocy praktyk ascetycznych próbuje zgłębić naturę jedności z brahmanem (bogiem w postaci absolutu), składa
śluby oznaczające zakaz bezpośredniego kontaktu z płcią przeciwną, zakaz
podróżowania, zakaz posiadania majątku, otrzymuje nowe imię lub tytuł swamiego, jego atrybutem jest danda (rodzaj kija). cel to moksza (wyzwolenie). okres wajragia
powinien trwać od 70-80 do 100-go roku życia.
sannjasa, czyli
okres, w którym mężczyzna uprawia wajragię także jest dzielony na cztery etapy:
- kutićaka – sannjasyn mieszka poza dotychczasowym
miejscem zamieszkania, jego podstawowe potrzeby (ubiór, jedzenie) zaspokajane
są przez rodzinę;
- bahudaka – staruszek
zaspokaja własne potrzeby żebrząc;
- pariwradżakaćarja
– dziadziuś (przypominam między 70-tym i 100-nym rokiem życia) głównie podróżuje
(???) i naucza o wisznu;
- paramahansa -
osiada w jednym miejscu (najczęściej uważanym za święte) i poświęca się
medytacji.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz