7. hinduizm (wedyzm, braminizm, hinduizm), adźiwikowie, joga, mitologia indii, religie cyganów
7. 7. 2. rośliny,
rolnik (cz 1)
problematyka roślin w hinduizmie jest tak rozległa, że zdecydowałem się podzielić ten rozdział na trzy części.
zatrzęsienie świętych roślin i innych roślin związanych z
bóstwami i ceremoniami religijnymi jest charakterystyczne dla hinduizmu. może
wynikać to częściowo z nakazu wegetarianizmu.
w celu otrzymania inicjacji od guru
trzeba co najmniej przez rok powstrzymywać się od spożycia kofeiny, alkoholu, nikotyny i innych używek.
mamy także do czynienia z sublimacją dawnych,
przedaryjskich, kultów roślin: aśwattha,
tulsi, banjan.
prythiwi to bogini
hojności rozdająca nasiona i owoce, bogini cierpliwości, gdyż znosi rany
zadawane podczas orki, wzór uprzejmości i łagodności, gdyż odpłaca plonami za
zranienia narzędziami rolniczymi, matka wszystkich roślin.
matsja, awatara wisznu, ostrzegł protoplastę rodu ludzkiego manu przed potopem. manu schronił się wraz z rodziną na okręcie, na
którym ocalił także nasiona
wszystkich roślin.
soma, król
roślin, przyjmował ofiary z rośliny soma,
które składano mu aby wyjednać przyzwolenie na opady deszczu. soma wzrastał w zależności
od faz księżyca. soma (haoma) to narkotyczna roślina, z której
wyrabiano sok soma (haoma) pity podczas obrzędów
religijnych. być może przęśl chińska,
poganek rutowy lub ephedra pachyclada służyły do wyrobu
somy.
garudatantra, tantry
medyczne, zawierają opis metod przeciwdziałania truciznom pochodzenia
roślinnego.
kalpawryksza to drzewo
spełniające życzenia, które powstało w czasie ubijania oceanu mleka. indra
zabrał je do nieba. to paridźata (nyctanthes arbor-tristis), figowiec bengalski, figowiec pagodowy lub palma kokosowa. drzewo figowe zawsze
było świętym drzewem hinduizmu.
prijadarśana, drzewo
figowca, rośnie w zaświatach , w
grodzie saumja (księżycowym) nad
rzeką puszpadaka. w drodze do pitryloki, zmarły wspomina po tym
drzewem z żalem swoje życie, odpoczywa i posila się pindą.
hiranjagarbha (przedstawiany
jako pipal, figowiec pagodowy) to pierwotna forma absolutu, z którego wyrosło
drzewo kosmiczne, lub dwa drzewa kosmiczne: męskie i żeńskie. liście drzewa pakur (ficus lacor)
należą do pięciu najbardziej świętych.
figowiec bengalski
symbolizuje nieśmiertelność dzięki korzeniom powietrznym, które mogą rozrastać
się w nieskończoność. jest związany z brahmą
i kryszną, który bawił się pod nim w
dzieciństwie. jest to jedno z pięciu drzew, które wymagane jest w miejscu sadhany przez tantrystów i jedno z 11 drzew, z których można robić
przyrządy do ceremonii ogniowych jadźna.
w południowych indiach uchodzi za siedzibę śiwy.
figowiec pagodowy
to łącznik między ziemią a niebiosami. korzeniowi patronuje brahma, pniowi wisznu, gałęziom i liściom śiwa,
symbol trimurti, wiedzy duchowej i wszechświata. jedno z 11 drzew, z których
można wyrabiać przyrządy do ceremonii ogniowych jadźna. to także siedziba bogini dasamaty. w dni jej świąt kobiety gromadzą się przy tych drzewach i
odprawiają ceremonię pudźi, celem jest zapewnienie pomyślności mężowi, braciom
i całej rodzinie.
wat sawitripudźa
to obrzęd w trakcie święta wat purnima.
aby zapewnić mężom długie życie, kobiety okrążają 108 razy drzewo wat (figowiec bengalski) lub pipal
(figowiec pagodowy) obwiązując je
bawełnianą nitką. drzewo symbolizuje długie życie, a nitka jego kruchość.
figowiec groniasty
umieszcza się na sadomandapie, zawiera
esencje wszystkich drzew. z niego buduje się święty słup jupa dla potrzeb ceremonii wedyjskich. drzewo związane z dattatreją, jedno z 11 odpowiednich do
wyrobu przyrządów stosowanych w trakcie ceremonii jadźna.
figowiec benjamina
jest związany z hanumanem. jego drewno
stosowane jest do produkcji sztucznych ogni używanych w świątyniach nepalu.
szasztha jest przedstawiana
jako purna ghata (dzban z orzechem kokosu i liśćmi mango), drzewo z nią powiązane to figowiec bengalski.
kokos właściwy
jest związany z waruną. drzewo spełnia
życzenia, a orzechy używane są
podczas rytuałów. w kultach świętych drzew orzechy kokosowe wrzucane są w nurty
rzek.
drzewo kal athi (ficus retusa) jest związane z karttikeją.
pięć wyróżnionych drzew w niebiańskim ogrodzie indry (nandana) to: mandara (cień tego drzewa uwalnia od dolegliwości i zmartwień), paridźata, które ma moc spełniania
życzeń, samantaka wzmacniająca męską
płodność, haricandata (sandałowiec) odstraszająca
złe duchy, kalpataru posiadający moc
spełniania życzeń. pasta z sandałowca
białego, świętej rośliny, używana jest do nacierania posągów bóstw, podczas
rytuałów i w medycynie.
na górze meru
rośnie gigantyczna różana jabłoń (jambu). obok góry leży wyspa kwitnącej różanej
jabłoni, jambudvipa.
markandeja schronił
się podczas potopu w konarach drzewa bargad.
aranjani, bogini lasów, jest przedstawiana jako pełna
jadła i pachnąca balsamem. nigdy nie krzywdzi człowieka, chyba, że frajer
zbliży się za blisko bogini.
jakszowie to duchy
lasów, które strzegą skarbów
ukrytych w korzeniach drzew. jakszini,
zamieszkujące drzewa, przedstawiane pod drzewem, potrafią dotknięciem dłoni lub
stopy sprawić, aby drzewo zakwitło i wydało owoce.
po wypełnieniu dzieła zaludniania ziemi (dziewięć córek i syn)
kardama zostawił żonę i poszedł do
lasu, aby szkolić się w samorealizacji. dźjesztha
to patronka lasów. kunti poszła na
starość do lasu z braćmi dhritarashtrą
i vidurą i żoną dhritarashtry gandhari. nieszczęśliwie zginęli w
pożarze lasu. schadzki kryszny z gopi (pasterkami) odbywały się w lesie vrindavanu.
wrykszadewata to bóstwa
drzew, do nich kieruje się prośby o
łaskę i dary. pardźanja, wraz z towarzyszami
indry i waju, niszczyli drzewa (?). gandharwowie
żywią się zapachem drzew i kwiatów.
arańjaki (teksty leśne) o charakterze magicznym
były uznawane za niebezpieczne z powodu magicznej mocy i odmawiane w
odosobnieniu w lasach.
damodara to imię kryszny związane ze zdarzeniem z jego
młodości. baraszkował, wykradał masło i karmił nim małpy. jaśoda próbowała związać go sznurkiem, ale to jej się nie udawało,
póki kryszna nie dał przywiązać się do moździerza. gdy mu się znudziło
siedzenie poraczkował do dwóch wielkich drzew,
zaczepił je moździerzem i wyrwał z korzeniami. w tych drzewach były uwięzione
dusze bogów przeklętych przez naradę.
dzięki krysznie dusze osiągnęły wyzwolenie.
dharmathakur jest
czczony jako pal z drzewa śal (wełniak azjatycki, bombax ceiba)
przechowywany w jeziorze. cześć oddaje mu się pod kwiatami lotosu składając w ofierze, min, ryż. czerwone kwiaty tego drzewa bywają ofiarowane lakszmi lub parwati. według innej wykładni drzewo śal to damarzyk mocny. drzewo jest związane z kultem wisznu. jednym z motywów w rzeźbie śalabhandźika jest nimfa jakszi
dotykająca dłonią kwitnącej gałęzi drzewa śal, a stopą jego korzeni.
hindusi praktykują małżeństwo
zmarłego (młodego mężczyzny lub dziewczyny) z drzewem, które przystępuje do rytuału jako gałąź lub całe drzewo
śal. drzewo jest barwnie
przystrojone. po ceremonii ślubnej, drzewo wyrywa się i pali. zwłoki także się
pali.
amla (phyllanthus emblica - liściokwiat garbnikowy, emblica officinalis), siedziba bogini
lakszmi, wyrosła z łez brahmy. według
tantryzmu drzewo to, jako jedno z pięciu, powinno znajdować się w miejscu
wykonywania sadhany.
drzewo mahua (madhuca longifolia) jest związane z
śiwą i uważane przez leśne plemiona za święte. mahua to słaba wódka pędzona z kwiatów drzewa mahua. dla niektórych plemion stanowi przedmiot kultu. jest ofiarowywana
bóstwom podczas święta maghe parab.
nie jest spożywana. bywa podawana karmiącym matkom dla wspomożenia laktacji.
mango indyjskie
powiązane jest z następującymi bogami: karttikeja,
lakszmi, gandharwa. liście mango są używane w ceremoniach jadźna do dekorowania naczynia lakszmi
(ghata), podczas ceremonii ślubnych.
z drewna wykonuje się tron ceremonialny. kwiaty mango używane są w kulcie
bogini saraswati.
kiedy owoc mangowca
spadł z drzewa, śiwa postanowił go
dać temu synowi, który szybciej okrąży świat. karttikeja wybrał się w drogę, a ganeśa obszedł swoich rodziców i powiedział, że są całym jego
światem.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz