7. hinduizm (wedyzm, braminizm, hinduizm), adźiwikowie, joga, mitologia indii, religie cyganów
7. 9. 5. 4. ofiary
pradźapati utożsamiany
jest z puruszą, pierwotnym olbrzymem
złożonym w ofierze, a także z ołtarzem ofiarnym. nazywany jest demiurgiem i
pierwszym ofiarnikiem. według innego zapisu saptarszi złożyli pierwszą ofiarę z puruszy czym zapewnili
wielorakość kosmosu.
ćhinnamasta,
bogini ofiary, przewodniczy pięciu rodzajom ofiar. waraha (dzik) jest uosobieniem ofiary.
bóstwa (agni, mitra, waruna, wisznu, soma, indra i inne) trzeba pokrzepić somą
(święty napój), masłem ghi i
świętymi słowami wed (wedyzm).
wedyjski agni
pośredniczy pomiędzy człowiekiem sprawującym ofiarę, a przyjmującymi ją bogami.
mówiąc innymi słowami (słowy?) agni był ogniem ofiarnym, przyjmował ofiarę w
imieniu bogów, zapraszał i sprowadzał ich na ucztę ofiarną. rohini jest źródłem pięciu ogni
ofiarnych. sutry to święte księgi o
szczegółach rytuału regulujące sposób obchodzenia się z ogniem ofiarnym. arańjaki mówią o mistycznym znaczeniu
obrzędów ofiarnych.
śakti jako sati (uma) zainicjowała ogniowe rytuały oczyszczenia i samoofiarowania.
kiedy warunie
składano w ofierze młodzieńca śunahśepę
oswobodziła go uszas.
ofiary z rośliny soma
należy składać także po to, aby wyjednać u somy
przyzwolenie na opady deszczu.
waju otrzymywał w
ofierze białe zwierzęta.
ajjanarowi ofiarowuje
się figurki koni, słoni, braminów i służących.
dharmathakur
otrzymuje jako ofiary mleko, ryż, kozę, gołębia, kaczkę i kurę.
ofiara wedyjska
charakteryzowała się rozbudowanym ceremoniałem, praktykami magicznymi, podkreślała
związek z ogniskiem domowym, proponowała odtworzenie aktu kosmogonicznego,
czynność podtrzymującą harmonijne istnienie wszechświata i ludzką pomyślność.
dlatego takie ważne było jej prawidłowe przeprowadzenie. składano ofiary nowiu
(daśapurnamasja) i pełni, pór roku, ćaturmasja - ofiara składana co cztery
miesiące, somy, ofiary ogniowe. wedyjski ofiarnik, kapłan odprawiający
regularnie ofiary nazywał się rytwidź.
podczas uroczystości wedyjskich często składano w ofierze konia.
kali przyjmowała ofiary
ze zwierząt i ich krwi, ofiary ludzkie, także w formie samoofiarowania, w tym
samodekapitacji.
podobno kapalikowie
składali krwawe ofiary z dziewic.
za czasów powstania krysznaizmu zaprzestano składania
boginiom plemiennym i leśnym ofiar z ludzi. jedno z haseł wikipedii mówi o tym,
że w świątyni paśupatinath w
katmandu adi śankara zaprzestał w vi
w składania ofiar z ludzi.
w indiach ofiary z ludzi zdarzały się nawet w xix w (aghori, kapalikowie, matriarchalne kulty pogranicza tybetańskiego).
braminizm
preferował ofiary ze zwierząt (często hekatomby – tak napisali w wikipedii).
poniechano ich w okresie hinduizmu, który krwawej ofierze nadał wartość
symboliczną.
według jednej z hipotez misją buddy było zakazanie ofiar ze zwierząt.
członkowie plemienia khasi
składali duchom gór i rzek ofiary ze zwierząt.
układ gwiazd ma duże znaczenie dla ustalenia rytuałów i
ofiar. ofiara pojmowana może być jako odzwierciedlenie porządku kosmicznego
umożliwiające człowiekowi nagrodę na ziemi i szczęście w życiu przyszłym. w
czasach bramizmu zapoczątkowano odchodzenie od jadźńi w kierunku medytacji.
ofiara miała zapewniać właściwe życie ludzi oraz prawidłowy przebieg procesów
kosmicznych.
pięć głównych typów ofiar:
- dewa-jadźna, ofiara
ogniowa składana wszystkim bóstwom mieszkańcom niebios, rano i wieczorem z
odrobiny pożywienia wegetariańskiego skropionego ghi,
- bhuta-jadźna -
dla zwierząt i duchów,
- pitr-jadźna -
dla przodków, placek ryżowy (pinda),
- brahma-jadźna,
dla stwórcy świata brahmy w postaci
recytacji fragmentów wed,
- manusza-jadźna
- dla ludzi, datki dla ubogich i bezdomnych, dokarmianie głodnych.
liście mango są
używane w ceremoniach jadźna do
dekorowania naczynia lakszmi (ghata).
śunahśepa został
sprzedany za sto krów rohicie, która
planowała złożyć go w ofierze warunie.
zabicia ofiary miał dokonać adźigarta
(lub ambaricz). śunahśepa został
przywiązany do słupa ofiarnego sznurem splecionym z trawy kuśa. winaśwamitra
poradził śunahśepie aby prosił biginię uszas
o ratunek, a ta go uwolniła. mit interpretowany jest jako moment zaprzestania składania
ofiar z ludzi. najprawdopodobniej niesłusznie.
dusza (jadźna) ma
naturę ofiarnika i ogniową, stąd potrzeba składania ofiar, pw ogniowych, dewom, brahmanom, przodkom, ubogim, bezdomnym i zwierzętom. jaga to inaczej wyrzeczenie się czegoś
dla bóstwa.
brahamriszi daksza,
syn brahmy, postanowił, że odprawi
wielką ceremonię jadźny. zaprosił
wszystkich możnych oprócz śiwy i
swojej córki, żony śiwy, sati. śiwie
było to obojętne, ale sati poczuła się urażona i poszła na jadźnę
niezaproszona. słysząc obelgi rzucane na śiwę przez ojca i jego dworaków
rzuciła się na znak protestu w ogień ofiarny. śiwa wkurzył się, przybył na
jadźnę jako niszczyciel rudra i
gdzie zaatakował obecnych. demony przywołane przez bhirgu pokonały demony śiwy i wróciły do swych siedzib. śiwa złapał
pukiel włosów dakszy, obciął i rzucił na ziemię. z jednego kosmyku powstał
okrutny wirabradha, a z drugiego
straszna rudrakali. z gniewu sati
powstała bhadrakali. te demony zaatakowały
i zabiły wielu gości. śiwa obciął głowę dakszy i rzucił w ogień ofiarny.
pozostali goście przebłagali śiwę, żeby wrócił życie dakszy i można było
dokończyć ofiarę. na prośbę brahmy śiwa uczynił to, ale nie mogąc znaleźć głowy
dakszy przyprawił mu głowę kozła.
ryszi paraśara, gdy dorósł, zapragnął dokonać zemsty za
śmierć ojca, śakti,. chciał spalić
wszystkich rakszasów w ogniu
ofiarnym w czasie wielkiej jadźny. pulastja poprosił go, aby zaniechał tej
ofiary. paraśara wstrzymał ofiarę. odbyła się sesja ofiarna trzech ogni, a
paraśara miał być czwartym ogniem. po przerwaniu ofiary paraśara rzucił ogień w
kierunku wielkiej pustyni na północnych stokach himalajów, gdzie jest zawsze
widoczny podczas zmiany kalp, kiedy pożera drzewa, skały i rakszasów. pulastja
pobłogosławił rysziemu i ujawnił mu sekretną wiedzę o śastrach.
mędrcy zebrali się nad rzeką saraswati, aby dokonać wielkiej jadźni. nie mogli zdecydować się, któremu bogu z wielkiego trimurti (wisznu, brahma, śiwa) ofiarować tą jadźnę. poprosili,
aby bryghu rozwiązał ten problem. bryghu
udał się do trzech bogów: brahma i śiwa nie okazali mu szacunku, a wisznu kopnięty
przez bryghu podczas snu, przeprosił go za to, że spał gdy on przybył i
zapytał, czy stopa bryghu nie doznała urazu od jego twardej klatki piersiowej.
ucieszył się, że kurz ze stopy bryghu zostawił ślad (śri wats). bhrygu ogłosił go godnym ofiary.
atri potrzebował
pieniędzy i udał się do króla prithu,
który zgodził się zapłacić pod warunkiem, że atri weźmie udział w aśmawedha (ofiara konia). atri zgodził się. indra, zaniepokojony
rosnąca mocą prithu, przybył na uroczystość w przebraniu i ukradł ofiarę (jadźnię). syn prithu (strażnik ofiary)
spytał atri czy może zabić indrę. atri odparł, że każdy kto przeszkadza przy
składaniu ofiary może zostać zabity bez straty dla dharmy zabijającego. phitru wystrzelił strzałę i zranił indrę,
który upuścił konia, na którym jechał po niebie, ale natychmiast złapał go ponownie i
stał się niewidzialny. syn prithu zranił go powtórnie, a ofiara została
dokończona.
baliharana lub bhutajadźna to ofiara z pożywienia dla bhutów. dusza dostaje się do pitryloki po upływie ok jednego roku,
po złożeniu ofiar z pożywienia podczas comiesięcznej ceremonii śraddhy. ofiary mogły być składane
tylko przez męskich potomków - przedstawicieli trzech ostatnich pokoleń zwanych
sapinda. dopiero po odprawieniu
specjalnego rytuału błąkający się duch o cechach upiora (preta) stawał się duchem przodków i zyskiwał prawo do kultu.
sapindikarana –
pięć kategorii ofiar za przodków (śraddha)
odprawianych w rok po ceremonii pogrzebowej (okres oczekiwania może być skrócony do sześciu tygodni
z powodu ślubu, narodzin chłopca, innej uroczystości rodzinnej, szczególnie
szczęśliwego dnia). syn lub ktoś inny najbliższy zmarłemu napełniał naczynie
sezamem, substancjami zapachowymi i wodą, a potem przelewał do trzech innych
naczyń symbolizujących trzech poprzednio zmarłych pitrów, recytował modlitwę o
wspólnocie. zmarły przestawał być preta
i stawał się pitrą.
ofiarą dla pitrów,
za których odprawiono już ceremonię sapindikarana,
jest pinda. składać ją mogą tylko sapinda. jest to gałka lub gomółka z ryżu z
dodatkami sezamu, cukru, ghi i miodu.
ofiara ogniowa agnihotra
była składana np przy narodzinach dziecka, z okazji ślubu, pogrzebu, konsekracji
świątyni. ogień rozpala się w kundzie,
następnie intonuje się mantry,
wrzuca do ognia ziarno (ryż). ogień agnihotry symbolizuje wisznu, a spalane ziarno - popełnione grzechy.
kunda to arena
ofiarna używana podczas agnihotry, zbudowana z cegieł w kształcie ściętej
(najczęściej schodkowej) piramidy (ostrosłupa), zwykle przyozdobiona kwiatami i
owocami. obecnie używane są także gotowe miedziane paleniska wielokrotnego
użytku.
homa - stara
tradycja ofiary ogniowej, najprostsza do realizacji. wymaga zagłębienia w
ziemi, zapalenia w nim ognia i wrzucenia przedmiotów do ognia.
obiata to ofiara z
pokarmów wrzucana i (lub) wlewana do ognia.
prasadam, pokarm
bezmięsny, bez jajek, cebuli i czosnku ofiarowywany jest przed jedzeniem bogu (krysznie). produkty takie są wolne od
reakcji karmicznych bo ofiarowane bogu. prasadam uwalnia duszę z materialnych
przywiązań i tendencji do popełniania grzechu. ofiarowanie polega na nałożeniu
jedzenia do małych naczynek i ustawieniu pod wizerunkiem kryszny, a potem wypowiedzeniu
mantry. po pewnym czasie prasadam dodaje się do reszty jedzenia, które
zostało przygotowane na posiłek.
ofiara libacji
polega na wylewaniu na ziemię cennych płynów (wino, oliwa, olejki eteryczne,
masło ghi).
wrydra, uschnięte
i opadłe liście tulsi (tulasi, bazylia azjatycka), ofiarowywana jest wisznu (krysznie)
podczas codziennych porannych i wieczornych ceremonii wraz z pożywieniem w
trakcie intonowania modlitwy tulasi
pranam. liście tulsi składane są także podczas wisznuickiej pudźy jako ubranie dla bóstwa (upawastra). podczas pudźy na cześć lakszmi składa się min kamień śaligrama śila, muszlę śankha, gałązkę tulsi.
trawa durwa (agrostis linearis) jest ofiarowywana ganeśi podczas obrzędów. chlebowiec różnolistny (pala) jest związany z karttikeją, jest to jeden z trzech
owoców (oprócz mango i bananów), kóre mogą być składane w
ofierze.
pięć świętych liści ofiarowywanych podczas obrzędów bogom to
pipalu, gularu, pilkhanu, bargadu i mango.
kumaripudźa
polega na oddawaniu czci bogini pod postacią wybranej w tym celu dziewczynki, w
którą (jak w posąg) weszło bóstwo. dziewczynka jest karmiona i obdarowywana
prezentami.
kolam to symetryczny
wzór w tradycyjne wzory tworzony przez kobiety każdego dnia przed wejściem do
domu z grubo zmielonej mąki ryżowej. jego przeznaczeniem jest ochrona
domowników i przynoszenie pomyślności. mąka jest ofiarą dla drobnych zwierząt
(mrówek, ptaków), a labirynt stanowi ochronę przez złymi duchami, które są w
nim uwięzione. kolam to alegoria początku i końca.
trzecia lekcja manusmryti
nakazuje przed złożeniem ofiar domowych poszukać miejsce nachylone ku rzece po stronie
południowej, wysmarowanie się kałem krowim, a dopiero potem przystąpienie do
ofiar dla dewów i przodków.
smartyści
zalecali zróżnicowane rytuły ofiar: jadźna,
dźapa, pudźa, aupasana
(rzadko), agnihotra (rzadko).
w aśramach praktyków adźapajogi
ofiary (pudźa) składają wszyscy o
3.00, 9.30 i 19.00.
religijność bhakti
nakazuje składanie drobnych ofiar (pudźa):
słodyczy, owoców, liści, ghi, wody oraz ofiarowanie żywności przed jej spożyciem.
gryhastha musi
spełniać każdego dnia pięcioczęściową ceremonię składającą się z:
- dewajadźny -
ofiary dla dewów, rano i wieczorem z odrobiny pożywienia wegetariańskiego
skropionego ghi, do ognia wlewane jest mleko lub zsiadłe mleko,
- bhutajadźny -
ofiary dla istot żywych, która jest umieszczana na ziemi,
- pitryjadźny -
ofiary dla istot ze świata zmarłych, na którą składają się resztki ofiary bali lub placki ryżowe pinda skrapiane wodą i skierowane w
kierunku południowym w stronę lokapali
jamy,
- brahmajadźny -
ofiary dla brahmana, wieczornej
recytacji wed,
- manuszjajadźny
- ofiary dla ludzi, datki (dana) i
posiłek dla ubogich i bezdomnych.
podczas święta vishu
(kerala, tamil nadu), które obchodzone jest przez jeden dzień w roku wyznaczony
według kalendarza keralskiego, 14 kwietnia, układana jest rytualna kompozycja
darów ofiarnych: ziarna ryżu, płótno, żółty ogórek, liście betelu, orzech
areki, metalowe lustro arannula kannadi,
żółte kwiaty konna, teksty świętych
ksiąg, monety z cynowym naczyniu uruli,
zapalona lampka nilavilakku.
podczas święta węży, nagapańćani,
najważniejszym obrzędem jest składanie na terenie miejscowości po stronie
wschodniej sarpabali - ofiary z kulek
z mąki jęczmiennej.
podczas święta daśain
składane są ofiary ze zwierząt, krwią spryskuje się narzędzia, maszyny i
samochody.
podczas święta holi
składa się ofiary z drzewa asioki o
czerwonych kwiatach symbolizujących kamę
i miłość fizyczną.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz