7. hinduizm (wedyzm, braminizm, hinduizm), adźiwikowie, joga, mitologia indii, religie cyganów
7. 9. 6. 2. modlitwy/mantry
bryhaspati pełni
rolę "pana modlitwy".
daksza i praśuti modlili się do paraamby, aby przyszła na świat jako
ich córka.
prahlada, syn haranjakapiśu prosił przy pomocy
modlitwy wisznu o pomoc, kiedy
ojciec chciał go zabić.
hinduizm zna pojęcie modlitwy
i pojęcie mantry. czasami te dwa
pojęcia używane są zamiennie, najprawdopodobniej niesłusznie. mówiąc „modlitwa”
mamy na myśli zwróconą bezpośrednio do bóstwa (lub do świata) prośbę lub
wyznanie wiary. intuicyjnie przywołujemy modlitwy znane z kościoła
katolickiego. co mają na myśli święte księgi hinduizmu (lub ich tłumacze)
używając pojęcia „modlitwa” tego nie wiemy.
atharwaweda
zawiera modlitwy do rudry i aświnów, prośby skierowane do agniego o zdrowe i długie życie.
jadźurweda
zawiera mantry (modlitwy) i litanie skierowane do bóstw i sprzętów liturgicznych
(uświęcające je).
kobiety modlą się do nagów,
kiedy chcą wykazać się płodnością i pragną mieć potomstwo. do mariamman należy modlić się o pomyślne
małżeństwo, narodziny dzieci itp.
modlitwa podczas codziennych rytuałów składania uschniętych
i opadłych liści rośliny tulsi (tulasi, tulasi pranam):"ofiarowuję moje wielokrotne pokłony wrindzie, śrimati tulasi dewi, która jest bardzo droga keśawie. o bogini, obdarzasz służbą oddania dla kryszny i posiadasz najwyższą
prawdę".
do matki ziemi gaji
należy modlić się o światło, zrozumienie i wyzwolenie.
w czasie święta thaipusam
formą modlitwy jest noszenie symbolicznych ciężarów kavadi.
parikrrama to okrążanie
gowardany medytując, modląc się
śpiewając bhadźany.
w trakcie uroczystości sapindikarana
prowadzący recytuje modlitwę o wspólnocie.
atri uważany jest
za odkrywcę świętych mantr.
bhrygu wykonywał
tysiącletnią pokutę, aby w nagrodę uzyskać od śiwy mantrę, która zapewniałaby asurom niezwyciężoność w walce z dewami.
kalpasutra
zawiera mantry.
mantry intonuje się np podczas święta agnihotra.
puraśćarana to tantryjski
rytuał przygotowawczy poprzedzający recytację głównej mantry. jej zadaniem jest
uaktywnienie głównej mantry, może składać się z dziesięciu elementów, z
których trzy pierwsze uważane są za wystarczające.
elementy puraśćarany:
- dhjana,
- pudźa (śaktipudźa, kumaripudźa),
- dźapa,
- homa,
- tarpana
(ofiarowanie wody),
- abhiszeka
(kąpiel),
- brahmabhodźana
(ofiarowanie pokarmu),
- aghamarszana,
- surjaghja,
- dźalpana.
inne uporządkowanie puraśćarany (pięć faz):
- dźapa,
- homa,
- tarpana
(spryskiwanie się pobłogosławioną wodą)
- marjana
(spryskiwanie ciała wodą z naczynia do którego przywołano bóstwo mantry),
- sadhakasewa.
miejscami szczególnie pomyślnymi dla odprawiania puraśćarany
są: miejsca pod drzewami watta, lasy,
miejsca kremacji, opuszczone domy, skrzyżowania czterech dróg.
słowo mantra
pochodzi podobno od man (myśleć) i tra (wznieść i ochraniać) (według mnie
jest to wyjaśnienie ściśle propagandowe). mantra to formuła, werset lub sylaba
do powtarzania. jej zadaniem jest uspokojenie umysłu, zaktywizowanie energii,
oczyszczenie umysłu ze splamień. powtarzanie mantr to dźapa.
monotonne rytmiczne powtarzanie mantr nadaje się na praktyki
dla ascetów, mistyków i medytantów, a także jako narzędzie indoktrynacji.
najbardziej znane mantry:
- om -
najświętsza sylaba hinduizmu, pierwotny hymn, dźwięk powstania wszechświata,
identyczna z osobą absolutnego wisznu,
na niej opierają się inne hymny i mantry,
- om namaha śiwaja
– do śiwy,
- gajatri - najświętsza i najważniejsza
mantra wedyjska, werset z rygwedy, skierowana do sawitara; obecnie nieodzowny element codziennego porannego rytuału
hinduistów, ma moc niweczenia karmy, jest praktykowana codziennie przez wszystkich
uczniów bramińskich, trzy razy dziennie po 108 razy,
- pańćatattwamantra
- intonowana przez wyznawców gaudija wisznuizmu podczas ofiarowania krysznie
pokarmu, poprzedza mahamantrę (po
prawej stronie, źródło wikipedia),
zawiera imiona pięciu aspektów boga; kult gaudija
wisznuizmu polega głównie na intonowaniu (kirtan) mahamantry (powtarzaniu świętych imion: hare, kryszna i
rama) oraz mantry gajatri,
- mahamrytjundźaja
mantra - ułożona przez rysziego markandeję,
skierowana do rudry trjambaka (o
trzech oczach), śpiewana 108 razy w trakcie dźapy,
- neti neti -
mantra wyliczająca czym brahman nie
jest, gdyż nie jesteśmy w stanie powiedzieć czym jest.
inne mantry: asatoma,
mahawakja, wajdika śanti mantra, śanti
patha, pańća akszara, mantra guru brahma, wychwalająca
oświeconego guru.
mangala to słowo
używane w mantrach i modlitwach na określenie pomyślności i powodzenia.
tantryści
zalecają mantry i modlitwy do księżyca, ze względu na szczególnie mocno zauważalny
wpływ księżyca na ludzkie życie.
mantry odlicza się przy pomocy sznurów modlitewnych mala składających się ze 108 korali z
drewna (sandałowiec, korzeń lotosu), kamienia, kryształu, kości, tworzywa
sztucznego, owoców mali wąskolistnej.
do rytuałów religijnych i praktyki modlitewnej używane są
także misy dźwiękowe wydające
dźwięki przy uderzaniu i pocieraniu.
dharani to duchowy
werset lub długa mantra, powtarzane lub śpiewane przy stałych ceremoniach, w
czasie kłopotów, w celu podtrzymania gorliwości, uspokojenia itp. stosowane są głównie
przez medytujących, ascetów i joginów. zaczyna ją zwykle mantra, kończy mahatmja, czyli cel dharani, co czyni
ją skuteczniejszą.
wyznawcy adźapajogi
nie powtarzają mantr, ponieważ, co do zasady, niczego się nie powtarza.
można także postawić tezę, że tantry (przynajmniej niektóre) to też modlitwy, np osoby
praktykujące tantrę agadatantra stwierdzają,
że są w stanie poradzić sobie z zatruciami wywołanymi przez jedzenie, ukąszenia
węży i owadów, pogryzienie przez psy.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz