8. buddyzm, bon
8. 1. 2. świat po
stworzeniu
do opisu z poprzedniego postu dodajmy jeszcze takie
spostrzeżenia:
wszechświat = dharmadhatu,
wszystko w nim jest puste, stale się zmienia, wszystko jest płynne, brak
granic. wszechświat jest promieniujący, świetlisty bez cieni, w ten sposób jest
doświadczany przez osobę medytującą, oznacza absolutną prawdę leżącą u podstaw
wszystkich zjawisk. umysł może przeniknąć wszystkie rzeczy.
istnieje wiele wszechświatów, które maja okresy powstawania,
trwania i zaniku, gdy istnieją ku temu odpowiednie warunki, zgodnie z prawem karmy czujących istot przebywających w
tych wszechświatach. w okresach nieistnienia istnieje potencjał do stworzenia
wszechświatów.
anicca
(nietrwałość) to jedna z trzech cech istnienia. pozostałe to cierpienie (duhkha) i brak duszy (anatman). wszystkie złożone zjawiska są
nietrwałe i podlegają ciągłemu procesowi zmian, dotyczy to podstawowych
elementów, wszechświatów, gwiazd, planet, roślin, zwierząt, ludzi, bogów,
uczuć, doznań, świadomości itp.
fazang
sformułował główne idee:
- 1 rzeczywisty świat jest złożony, wszystko jest przyczyną
i skutkiem,
- 2 rzeczy w świecie są wypełnione pustością,
- 3 rzeczywistość pustych rzeczy jest jedyną
rzeczywistością.
dziesięć tajemnic (tajemnych bram) według fazanga:
- 1 jednoczesna złożoność i wzajemna zgodność, zasada
(noumen) i zdarzenie (fenomen) współistnieją bez przeszkód,
- 2 istnieje niepowstrzymana wolność wszystkich rzeczy we
wzajemnej współzależności (np duże i małe, skończone i nieskończone),
- 3 istnieje wzajemna zgodność i zróżnicowanie pomiędzy tym
i innymi światami,
- 4 istnieje wzajemna identyfikacja i samowystarczalność
(niezależność) wszystkich czynników istnienia,
- 5 istnieje wzajemne dopełnianie się ukrytego i
przejawionego,
- 6 istnieje wzajemna zgodność wszystkich rzeczy bez utraty
indywidualnej tożsamości,
- 7 istnieje sieć
indry, w której jeden diament odbija wszystkie inne diamenty, a one
odbijają także ten jeden (obok, źródło wikipedia, przepiękna sieć, pełna iluzja),
- 8 fenomenalne ujawnia noumenalne,
- 9 istnieje oddzielne istnienie i wzajemne łączenie się
oddzielnych czynników istnienia w czasie,
- 10 istnieje harmonijna współwymienialność zasady i
zjawiska.
teoria li (huayan): li jako noumen - najwyższa
prawda, ostateczna zasada, takość,
utożsamiany z siunjatą (czyli pustością),
współdziała z shi (fenomenem,
rzeczą, zdarzeniem). tam gdzie nie ma shi, nie ma li. li jako najwyższa rzeczywistość
istnieje tylko w shi.
arahant osiągnąwszy
czwarty stopień świętości mógł dostrzec wszystkie wszechświaty, rodzące się i
umierające w nich istnienia oraz zobaczyć w jakim świecie te istnienia
odradzały się i w jakim się odrodzą.
dziesięć duchowych
królestw to dziesięć stanów życia, którym podlegają wszystkie czujące istoty, sześć niższych (piekło,
głód, królestwo zwierząt, gniew (chorobliwa zazdrość), człowieczeństwo
(zapalczywy idealizm), niebo (zachwyt)) i cztery wyższe (nauka, realizacja
(absorpcja), bodhisattwa (stan
bodhisattwy), stan buddy). człowiek
musi podjąć wysiłek, aby do nich dotrzeć. punktem wyjścia jest jego własne
życie. dziesięć duchowych królestw miesza się ze sobą w momencie ponownego życia.
rządzi nimi prawo przyczyny i skutku
za wybory popełnione w życiu (karmę).
inna teoria: są trzy światy:
- 1 pragnień (piekła, głodne duchy, zwierzęta, ludzie,
niektórzy bogowie),
- 2 formy (boskie istoty) - świat pozbawiony pragnień,
- 3 bezforemności (wyżsi bogowie i mędrcy) - pozbawiony formy.
kśanikawada -
teoria chwilowości: wszelkie istnienie jest chwilowe. teoria krytykowana jest za
to, że nie wyjaśnia ciągłości dharmy
i przejścia z jednego do drugiego życia.
dzogczen: poprzez
zrealizowanie trekcio (samowyzwolenie)
lub togal (spontaniczne
urzeczywistnienie) można podczas procesu umierania manifestować tęczowe ciało, aż ciało znika i
pozostają jedynie włosy i paznokcie, natomiast stałe przebywanie w stanie togal
prowadzi do zamanifestowania świetlistego ciała (ciała wielkiego przeniesienia
(np padmasambhawa, czetsun senge łangczuk)).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz