8. buddyzm, bon
8. 2. najważniejsi
bogowie
w uproszczeniu można powiedzieć, że w buddyzmie mamy do
czynienia z jednym bogiem przejawiającym się w różnych wcieleniach, aspektach i
przejawach, a na poziomie duszy/serca/umysłu z cząstką boga w człowieku. z
punktu widzenia wiernego wyznawcy buddyzmu (z perspektywy żabiej) jest
oczywiste, że najważniejszym bóstwem jest budda śakjamuni, założyciel tej
religii.
ważnymi bogami są ponadto niektóre inne przejawy i wcielenia
buddy.
8. 2. 0. bóstwo
jedyne (absolut)
buddyzm to religia nonteistyczna (nie afirmuje i nie neguje
istnienia boga), chociaż zbliżona pojęciem nirwany
do hinduistycznej mokszy, która jest
zdecydowanie teistyczna.
hongzhou: wszystkie
różniące się zjawiska to przejaw niedualnej natury buddy, która zawiera pełnię absolutu. fayanzong: rzeczywistość (kosmos) jest bezforemną pustką, wszystko
tworzy się w umyśle-sercu, wszystkie rzeczy we wszechświecie świadczą o
absolucie i prowadzą do niego.
swatantrika
realizuje "środkową ścieżkę"
do stanu poza wszelkimi odniesieniami, tzn do pełnego zrealizowania siunjaty. niektórzy widzą w pojęciu "królestwa nirwany”, w którym nie
ma śmierci, ślady transcendentnego absolutu.
tathata (takość) to istota bytu, głęboka natura bytu.
budda, ten, który osiągnął takość,
ale jest to niewyobrażalne w języku.
element dharmy
może być używany w znaczeniu absolutu.
o absolut zatrąca teoria dwóch prawd: względnej i
absolutnej, prawda absolutna wyraża się w takich pojęciach jak anatman, sansara, paramartha, dharma, siunjata, dharmakaja, dharmadhatu.
madhjamaka
odrzuca pojęcie doskonałości jako nieosiągalnego absolutu. jeśli nie ma bytu,
to nie ma także niebytu, to co istnieje nie jest ani realne, ani nierealne,
jest puste, nie posiada żadnego oznaczenia, to co realne jest absolutem.
teologia chińska: istota boga jest niepoznawalna na drodze rozumowej
(teologia apofatyczna).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz