8. buddyzm, bon

8. 2. najważniejsi bogowie
 

w uproszczeniu można powiedzieć, że w buddyzmie mamy do czynienia z jednym bogiem przejawiającym się w różnych wcieleniach, aspektach i przejawach, a na poziomie duszy/serca/umysłu z cząstką boga w człowieku. z punktu widzenia wiernego wyznawcy buddyzmu (z perspektywy żabiej) jest oczywiste, że najważniejszym bóstwem jest budda śakjamuni, założyciel tej religii.

ważnymi bogami są ponadto niektóre inne przejawy i wcielenia buddy.
 

8. 2. 0. bóstwo jedyne (absolut)
 

buddyzm to religia nonteistyczna (nie afirmuje i nie neguje istnienia boga), chociaż zbliżona pojęciem nirwany do hinduistycznej mokszy, która jest zdecydowanie teistyczna.

hongzhou: wszystkie różniące się zjawiska to przejaw niedualnej natury buddy, która zawiera pełnię absolutu. fayanzong: rzeczywistość (kosmos) jest bezforemną pustką, wszystko tworzy się w umyśle-sercu, wszystkie rzeczy we wszechświecie świadczą o absolucie i prowadzą do niego.

swatantrika realizuje "środkową ścieżkę" do stanu poza wszelkimi odniesieniami, tzn do pełnego zrealizowania siunjaty. niektórzy widzą w pojęciu "królestwa nirwany”, w którym nie ma śmierci, ślady transcendentnego absolutu.

tathata (takość) to istota bytu, głęboka natura bytu. budda, ten, który osiągnął takość, ale jest to niewyobrażalne w języku.

element dharmy może być używany w znaczeniu absolutu.

o absolut zatrąca teoria dwóch prawd: względnej i absolutnej, prawda absolutna wyraża się w takich pojęciach jak anatman, sansara, paramartha, dharma, siunjata, dharmakaja, dharmadhatu.

madhjamaka odrzuca pojęcie doskonałości jako nieosiągalnego absolutu. jeśli nie ma bytu, to nie ma także niebytu, to co istnieje nie jest ani realne, ani nierealne, jest puste, nie posiada żadnego oznaczenia, to co realne jest absolutem.

teologia chińska: istota boga jest niepoznawalna na drodze rozumowej (teologia apofatyczna).
 
 
Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

12. gnostycyzm, manicheizm, mitraizm