8. buddyzm, bon
8. 8. 2. 6. 3. medytacja (cz 1)
definicja i teoria
medytacja to jest to, co buddyści lubią najbardziej,
ponieważ prowadzi do oświecenia i nirwany,
czyli wyrwania się z koła sansary.
medytacja stanowi narzędzie rozwoju współczucia w celu
samodoskonalenia i osiągnięcia oświecenia,
ćwiczenie się w nieuleganiu rozproszeniom. medytacja jest głównym środkiem do
transformacji umysłu przez wgląd w działanie umysłu, daje możliwość rozwoju
koncentracji, jasności umysłu i pozytywnych uczuć. medytacja ma na celu
uzyskanie wglądu w naturę świata i dostrzeżenie pustości wszelkich zjawisk i braku własnego "ja", dzięki
czemu możliwe jest wyzbycie się pragnień i przywiązań. medytacja obejmuje trzy
ostatnie punkty ośmiorakiej ścieżki.
fayanzong: rzeczywistość (kosmos) jest bezforemną pustością, wszystko tworzy się w
umyśle-sercu, wszystkie rzeczy we wszechświecie świadczą o absolucie i prowadzą
do niego.
szentong: przejrzysty, samoświadomy, pozbawiony koncepcji
umysł (dźńana), który jest
doświadczany w medytacji, jest absolutną rzeczywistością , ale nie świadomością.
umysł mądrości może być także nazwany przejrzystym światłem, podstawą (ale nie
przyczyną) wszystkiego, pomieszania, cierpienia, błogości, świadomości,
ostateczną rzeczywistością, naturą
buddy.
dukkha (cierpienie) jest cechą wszelkich
uwarunkowanych stanów. można na nie spojrzeć jak na zwykłe cierpienie, jak na
zmienność stanów lub jak na istotę uwarunkowania związanego z niewiedzą.
celem medytacji jest usuniecie cierpienia i jego przyczyn i
osiągnięcie doskonałego oświecenia, którego przyczynami są: niewiedza i splamienia
umysłu powstające pod wpływem niewiedzy zgodnie z prawem karmy i opisane w dwunastu ogniwach współzależnego powstawania.
splamienia są
stanami konceptualnymi, które mogą być usunięte przez arahanta, aby zrealizować wyzwolenie
od cierpienia. całkowite usuniecie wszystkich błędów wiąże się także z
usunięciem zaciemnień od niewiedzy, które usuwa się dopiero podczas
zrealizowanie doskonałego oświecenia w wyniku praktyki bodhisattwy.
celem medytacji jest nirwana.
literatura
- sutra doskonałego
oświecenia (chan, huayan) - powstała w viii w w chinach, jest kwalifikowana
jako sutra apokryficzna; bardzo popularna w różnorodnych szkołach medytacji,
gdyż traktuje głównie o tym temacie,
- visuddhimagga
(ścieżka oczyszczenia) - napisana przez mnicha buddhaghosę ok 430, podręcznik medytacji, najważniejszy
pozakanoniczny tekst theravady.
bhumi
bhumi to dziesięć
poziomów bodhisattwy na ścieżce
przebudzenia: 1 bhumi pełne radości, 2 nieskazitelnie (wolne od skalań), 3
świetliste światłem mądrości, 4 promienne (ziemskie pożądania wypalone), 5
trudne do rozwinięcia (pokonanie niewiedzy), 6 manifestujące się, 7 zachodzące
daleko, 8 nieporuszone (w prawdzie środkowej
ścieżki), 9 dobrej inteligencji (głoszenia dharmy bez ograniczeń), 10 chmura dharmy (ku pożytkowi wszystkich
istot).
lamrin -
stopniowa ścieżka do oświecenia:
cztery pożytki ze studiowania lamrin:
1 zrozumienie, że nie ma sprzeczności pomiędzy różnymi
naukami buddy,
2 świadomość, że wszystkie teksty to dogłębne porady,
3 łatwe zrozumienie doniosłości trzech aspektów buddy,
4 ochrona przed popadnięciem w wielką otchłań błędów
odrzucenia nauk buddy.
cztery fazy umysłowej aktywności:
tiantai: 1 jeszcze nie myślenie, 2 bycie prawie myślącym, 3
faktyczne myślenie, 4 posiadanie myśli.
medytacja bóstw
budda śakjamuni usiadł
pod drzewem bodhi i przez 49 dni
medytował nad tym, w jaki sposób uwolnić wszystkie istoty od cierpienia. kiedy
znalazł odpowiedź (osiągnął oświecenie)
przez siedem tygodni przebywał w lesie zastanawiając się, czy ogłosić swój
pomysł światu. wątpliwości pomógł mu rozwiać brahma sahampati.
wipaśjin siedział
w medytacji 100 000 lat, dopóki nie uświadomił sobie lęku przez oświeceniem, a był oświecony.
kolejność oczyszczania (visuddhimagga)
medytacja ma być uprawiana zgodnie z siedmioma wozami
(czystościami), co oznacza, że należy dążyć do oczyszczenia w następującej
kolejności:
1 w kategoriach cnót,
2 w kategoriach umysłu,
3 w kategoriach poglądu,
4 w kategoriach rozwiązania dylematów,
5 w kategoriach wiedzy i wizji na temat tego, co jest
ścieżką, a co nie,
6 w kategoriach wiedzy i wizji na temat drogi,
7 w kategoriach wiedzy i wizji, uzyskując w rezultacie brak
przywiązania przez lgnięcie.
brahmavihara (siedziba brahmy)
czteroczęściowa praktyka medytacyjna oparta o cztery niezmierzoności. praktykujący
odradza się w królestwie brahmy
wypromieniowując te pozytywne postawy. medytujący skupia się przy każdej
niezmierzoności po kolei na: 1 sobie samym (nie dotyczy mudity (współradość)), 2 przyjacielu, 3 osobie neutralnej, 4
"trudnej" osobie, 5 wszystkich poprzednich na raz, 6 istotach całego
świata, istotach wszystkich wszechświatów
cztery niezmierzoności
1. metta -
miłująca dobroć, jedna z dziesięciu paramit,
praktykowana ze świadomym oddychaniem z koncentracją na współczuciu wobec
wszystkich istot,
2 karuna -
serdeczne współczucie, jedna z dziesięciu paramit,
uzupełnienie metty i pradźni, która jest mądrością
uzupełnioną współczuciem, praktykowana ze świadomym oddychaniem, medytujący
wzbudza w sobie miłosierdzie,
3 pradźnia -
jedna z dziesięciu paramit, mądrość
powstająca z doświadczenia wglądu i zrozumienia, zdolność do odróżniania prawdy
od fałszu, ten kto ją osiągnął nazywany jest buddą,
4 mudita - empatyczna
radość, podczas której medytujący wyzbywa się zazdrości i zawiści w stosunku do
innych.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz