8. buddyzm, bon
8. 8. 3. śmierć,
nieśmiertelność (cz 1)
jama jest bogiem śmierci
i zmarłych.
czham, tańce w
maskach (bon i buddyzm tybetański), symbolizują walkę dobra ze złem i kończą
się spaleniem głowy jamy. rytuał jest
odprawiany z okazji tybetańskiego nowego roku (losar) i innych ważnych świąt.
dhupa to rytuał
na cześć dakini dhupa, która pojawia
się w trzecim dniu po śmierci.
demoniczne istoty heruka
zagrażają zmarłemu w stanie pośrednim bardo.
w bardo w siódmym
dniu po śmierci ukazują się istoty widjadhara
(pięć par istot).
syn kisagotami
umarł będąc niemowlęciem. matka poszła z martwym dzieckiem do buddy i błagała o ożywienie dziecka.
budda polecił jej przynieść nasienie musztardy z domu, w którym nikt nie umarł.
biegła od domu do domu, a w każdym dowiadywała się, że ktoś zmarł i zrozumiała,
że śmieć przydarza się każdemu. zaniosła ciało dziecka do lasu i pozostawiła go
tam. przyjęła ordynację i została mniszką. zasłynęła z praktyk ascetycznych i
osiągnęła oświecenie.
los zmarłego rozstrzyga się w 49 dniu po śmierci. w tej
intencji odprawia się w tym dniu ceremonię yeongsanjae,
która stanowi połączenie egzorcyzmów, ceremonii pogrzebowej i celebracji dharmy.
po śmierci następuje rozpad człowieka na pięć składników (skupisk,
skandh): forma materialna, uczucia,
rozum, wola, świadomość. jedynie karma
przeniesie się do przyszłego wcielenia. sautrantika: świadomość jest tym czego
doświadcza sansara, a pozostałe
cztery skandhy (skupiska) rozpływają
się w świadomości w chwili śmierci.
buddyzm tybetański i zen określają bardziej szczegółowe
formy rozpadu. wadżrajana definiuje śmierć jako najbardziej skomplikowany
rozpad po którym następuje stan bardo.
według jednej z koncepcji jedynie ósmy poziom umysłu (alajawidżniana) przeniesie się
przechodząc przez stan bardo do
następnego odrodzenia jako podstawa dla pozostałych poziomów. odradzanie się
(faza dwunastu ogniw) to życie, kótre
powoduje schyłek i śmierć, ponieważ w czasie życia nagromadziły się skalenia. prowadzą one do śmierci i
ponownych narodzin.
bardo (buddyzm
tybetański) to „stan pośredni”, co w szerokim rozumieniu oznacza np życie, sen,
śmierć, a najczęściej jest używane jako pojęcie na określenie stanu pośredniego pomiędzy śmiercią
i kolejnymi narodzinami.
sześć głównych stanów bardo to:
1 shinay - od
momentu odrodzenia w łonie matki do momentu rozpoczęcia się procesu umierania; tu zalicza się także
śmierć kliniczną,
2 milam - śnienie
i marzenia senne,
3 samten - stan
osiągany w czasie skutecznej medytacji,
4 chikkai - stan
osiągany w czasie procesu umierania,
5 chonyid -
świetliste bardo dharmaty w
początkowym okresie pośmiertnym,
6 sidpai - okres od
bardo dharmaty do momentu odrodzenia
w łonie matki.
po rozpoznaniu przejrzystego
światła (zakończeniu procesu umierania) ciało przybiera subtelną formę (subtelne ciało) o pięciu głównych
cechach:
1 posiada wszystkie zdolności zmysłowe,
2 możliwe są spontaniczne narodziny z kompletną manifestacją
subtelnego ciała,
3 nie ulega zniszczeniu póki nie nastąpi nieodwracalne
narodzenie,
4 może przemieszczać się bez przeszkód do momentu
umiejscowienia w łonie,
5 może przemieszczać się dokąd zapragnie w stanie bardo.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz