8. buddyzm, bon
8. 8. 3. śmierć,
nieśmiertelność (cz 2)
osiem etapów procesu umierania (cztery ostatnie to doznania pustości):
1 miraż (ziemia zanika na rzecz wody);
zjawisko mirażu to "doświadczenie utraty mocy nad
ciałem, poczucie jakby miażdżenia i zapadania ciała w podłogę (element ziemi),
nie można zamknąć oczu i widzenie jest niejasne, pociemnione (zdolność wzroku),
wizja jakby fatamorgany wody na pustyni, gdy ciepło unosi się wokół nas",
2 kłęby dymu (woda zanika na rzecz ognia);
zjawisko kłębów dymu to "doświadczanie utraty uczuć
(bólu, przyjemności lub bycia obojętnym) niczym jak się zasypia, płyny ciała
takie jak ślina, pot, łzy... wysychają (element wody), poczucie pomieszania
myśli i rozdrażnienia, nie słyszy się dźwięków z zewnątrz bądź wewnątrz uszu
(zdolność słuchu), wizja jakby kłębów dymu wokół nas z komina”,
3 latające iskry (ogień zanika na rzecz wiatru);
zjawisko migocących ogników iskier to „doświadczanie utraty
rozróżniania i poznawania ludzi, imion, miejsca czy rzeczy, poczucie jakby
utraty siły by jeść, pić oraz ciepła ciała (element ognia), oddychanie słabnie,
przy czym wdech się skraca, a wydech wydłuża i jest lodowaty, nie można
doświadczać zapachów (zdolność węchu), wizja jakby wielu migocących iskier
ognia na tle ciemności wokół nas niczym by ktoś przed chwilą rzucił drewno w
żar ogniska.”,
4 płomień lampki (wiatr zanika ukazując świadomość);
zjawisko płomienia lampki to „doświadczanie utraty
mentalnych mocy i woli, by się skupić, rozpoznawać cel lub konsekwencje,
oszołomienie, halucynacje i zdezorientowanie, aż do braku kontaktu z
otoczeniem, ustanie oddychania, pogrubia się język i ciemnieje, oczy wywracają
się ku górze, subtelne niewidoczne wiatry ciała opuszczają miejsca swych
funkcji i rozpuszczają się w niezniszczalnej esencji w okolicy serca (element
wiatru), nie można odczuwać smaków i dotyku (zdolność smaku i wrażeń
dotykowych), wizja jakby gasnącego płomienia lampki lub pochodni z czerwoną
poświatą”;
zjawisko bieli od księżyca oraz pozostałe zjawiska
(czerwoności, czerni-nicości, przejrzystego
światła) - ustaje doświadczanie konceptualne (element świadomości),
5 światło księżyca (światło zanika na rzecz białości);
zjawisko bieli od księżyca to poczucie jakby na czystym
błękitnym jesiennym niebie, gdzie doznaje się klarowności podczas zaniku 33 stanów
konceptualnych związanych szczególnie z wytwarzaniem gniewu (subtelne elementy
białych esencji opadają do subtelnego centralnego kanału usytuowanego wzdłuż
ciała),
6 światło słońca (białość zanika na rzecz czerwieni);
zjawisko czerwoności od słońca to odczucie jakby płonącego słońca
na czystym niebie, gdzie doznaje się błogości podczas zaniku 40 stanów
konceptualnych związanej szczególnie z wytwarzaniem pożądania (subtelne
elementy czerwonych esencji unoszą się do subtelnego centralnego kanału w ciele),
7 ciemność (czerwień zanika na rzecz ciemności);
zjawisko czerni-nicości to jakby zatracenie się w absolutnej
ciemności, jak gdyby niebo i ziemia spotkały się, brak obecności, a
jednocześnie przebywanie w miejscu, gdzie doznaje się braku procesu myślowego, stanu
wolnego od konceptualności;
po zaniku siedmiu stanów konceptualnych szczególnie
związanych z wytwarzaniem niewiedzy (subtelne esencje biała od góry i czerwona
od dołu spotykają się w kanale centralnym na poziomie serca zamykając w sobie
najsubtelniejszy wiatr/umysł),
8 przejrzyste jesienne niebo (przejrzyste światło);
zjawisko przejrzystego jesiennego nieba, to uczucie, jakby
przejrzyste światło zalało wszędzie czyste błękitne jesienne niebo,
niezmierzoną przestrzeń, gdy zaczyna wschodzić słońce, gdzie znowu jest
obecność, ale poza wszelkimi stanami konceptualnymi (biała i czerwona subtelna
esencja przechodzi i opuszcza kanał centralny poza ciało odpowiednio w dolnym
intymnym miejscu i nozdrzami, uwolniony przez to najsubtelniejszy wiatr/umysł
opuszcza zwłoki i zaczyna doświadczać stanu pośredniego bardo).
czyż nie piękna poetycka wizja.
sokushinbutsu to praktyka
religijna polegająca na zagłodzeniu się w taki sposób, aby po śmierci zwłoki
uległy naturalnej mumifikacji (zachowało się ok 20 takich mumii).
osoba, która chciała zostać sokoshinbutsu stosowała specjalną dietę i program ćwiczeń trwający
1000 dni (nasiona, orzechy, forsowne ćwiczenia). przez następne 1000 dni jadła
korę i korzenie drzew iglastych popijając toksycznym naparem z drzewa lakowego,
co powodowało wymioty i utratę płynów w organizmie. ciało stawało się toksyczne
dla robactwa. później chętnego zamykano w ciasnym kamiennym grobie, gdzie w
pozycji lotosu czekał na śmierć. grób był połączony ze światem rurką z
powietrzem i dzwonkiem informującym czy osoba jeszcze żyje. gdy umarła
wyjmowano rurkę i pieczętowano grób. po upłynięciu 1000 dni otwierano grób, aby
sprawdzić, czy mumifikacja nastąpiła. jeżeli tak, uznawano zmarłego za buddę.
w buddyzmie tybetańskim zwłoki sokushinbutsu są otoczone kultem.
buddyzm traktuje kremację jako okazję do ukazania
człowiekowi przemijalności, nietrwałości i bezsubstancjalności egzystencji.
świadomość tego pozwala człowiekowi nie przywiązywać się do rzeczy i okazywać
współczucie innym istotom.
buddyjskie zwyczaje pogrzebowe szkoły soto zostały
zaadoptowane przez rodzinę panującą w japonii w 703. polegały na kremacji
ciała. ze względu na wpływ konfucjanizmu. rytuały trwały długo, do siedmiu dni,
miejsca kremacji dekorowano, śpiewano, powtarzano wskazania, kazania, pośmiertną ordynację. ciszę traktowano jako
ostateczną ciszę koanową.
po dokonaniu kremacji szczególnie uduchowionych umierających
może pozostać dzialu, emanacja
ciała. w skrajnych przypadkach z ciała pozostają tylko włosy i paznokcie. jest
to znak oświecenia i umiejętności kontrolowania żywiołów w trakcie procesu
umierania, w czasie którego obserwuje się także spadek ciężaru i rozmiarów
ciała.
pogrzeb powietrzny
stosowany jest w tybecie. nagie ciało wystawia się jako pokarm dla sępów układając
je w specjalnym miejscu poza osiedlami (przede wszystkim w pobliżu góry kajlas). pogrzeb trwa od trzech do
pięciu dni. kapłan odczytuje tybetańską
księgę umarłych. rodzina obserwuje, tak długo, dopóki sępy nie zeżrą
miękkich tkanek zwłok. gdy pozostają kości, grabarz miażdży je siekierą, aby
sępy mogły je zjeść. pogrzeb kończy się, gdy wszystko zostanie zjedzone. wierzy
się, że ptaki przenoszą ciało subtelne zmarłego do stanu bardo.
eutanazja nie jest aprobowana ze względu na naukę o karmie i wędrówkę dusz. śmierć zadana
ze współczucia przepełniona jest nienawiścią i negatywnymi uczuciami do
cierpiącego. lekarz działa z odrazy do cierpienia przez co wzbudza u siebie i
pacjenta złą karmę. lekarzowi wolno odłączyć aparaturę podtrzymująca życie,
gdy ustanie prana.
nagardżuna
wielbił przez dwanaście lat jakszini
mieszkającą w drzewie figowca i doznał objawienia wiedzy o alchemii i
nieśmiertelności.
według tradycji bon amryta
to boski napój dający nieśmiertelność.
jako symbol nieśmiertelności buddyści sadzą przy świątyniach
i cmentarzach drzewka plumeria.
dozwolone było zabicie wroga i karanie zbrodniarzy śmiercią.
w państwach azji południowej karę śmierci wykonywano podczas publicznych
egzekucji przez łamanie, rozerwanie, miażdżenie słoniem, zakazane w xviii i xix
w przez władze kolonialne.
8. 8. 3. 1. wniebowstąpienie
mnich śantidewa
wstąpił do nieba.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz