8. buddyzm, bon
8. 9. 3. 6. mędrcy
Waldemar Mierniczek
ze względu na rozbicie buddyzmu na poszczególne szkoły,
często różniące się znacznie pomiędzy sobą, pojęcie mędrca, a nawet
hinduistycznego ryszi nie za bardzo pasuje do tej religii. tym niemniej na
pewno byli, świadczą o tym następujące pojęcia:
- aćarja -
mistrz, profesor, wielki duchowy nauczyciel, wybitnie wykształcony uczony,
- wadżra aćarja -
mistrz buddyzmu wadżarjany, który otrzymał przekaz wszystkich nauk i praktyk
tradycji i dzierży pełny przekaz linii duchowych.
- muni - mędrcy
pustelnicy i asceci, tak tytułuje się także buddę.
mędrcem na pewno był naropa.
8. 9. 3. 7.
teologowie
możemy doszukiwać się zalążków teologii buddyjskiej,
jakkolwiek były na pewno słabsze niż zalążki teologii hinduistycznej. po
nazwisku nie udało mi się zidentyfikować żadnych teologów buddyjskich.
8. 9. 3. 8.
nauczyciele, guru, przewodnicy duchowi, przywódcy religijni (cz 1)
w buddyzmie maleje znacznie pojęcia guru (hinduizm) a przebija się pojęcie mistrz (przewodnik) duchowy,
nauczyciel. guru to z punktu widzenia buddyzmu także mistrz zen, roshi, lama. wszyscy oni mogą być przydatni w rozwoju duchowym, jednak
bezkrytyczne traktowanie ich słów i uzależnianie się od nich to jedna z przeszkód
na drodze do oświecenia.
wadżrajana: nie istnieje możliwość rozwoju duchowego bez przewodnictwa
guru. wszelkie samotne wysiłki
prowadzą do złych stanów ducha lub pomieszania zmysłów.
mistrzem zen
(chan, son, thien) może zostać w pełni oświecony człowiek o dojrzałej
osobowości i nieugiętym charakterze, który włączył dharmę do swojego życia i potrafi prowadzić innych do oświecenia.
mistrzowie są autorytetami dla uczniów tylko w znaczeniu w jakim tłumaczą
literę nauk i ją komentują.
tytuł osho nadaje
się w japonii nauczycielom zen (oznacza nauczyciel, mnich).
lama to nauczyciel
w buddyzmie tybetańskim i bon. jego uprawnienia nadane są przez linię przekazu dharmy. lama jest
szczególnie ważny w buddyzmie wadżrajany. lama należy do trzech korzeni (pozostałe to jidam
i strażnicy dharmy). rinpocze (drogocenny, opiekun) to tytuł
honorowy lamów.
aćarja to mistrz,
nauczyciel, profesor. ajahn to tytuł
tajskiego buddysty nauczyciela (aćarja). wadżra
aćarja to mistrz w buddyzmie wadżrajany.
widjadhara
(wadżrajana, bon) to tytuł lub określenie mistrza posiadającego
urzeczywistnienie intuicyjnej mądrości (rigpa),
zrozumienie i przekaz nauk buddyzmu tantrycznego.
upadhjaja to
tytuł nauczycielski.
dae soen sa nim
to tytuł koreański oznaczający wielkiego nauczyciela, np seung sahn.
daishi - tytuł
buddyjski oznaczający wielkiego nauczyciel, mistrza, na ogół nadawany po
śmierci.
zenji to japoński
mistrz medytacji, zasłużony mnich zen, tytuł honorowy nadawany znaczącym
nauczycielom, np dogen zenji, hakuin zenji (ekaku hakuin).
sensei to japoński
tytuł honorowy oznaczający "nauczyciel", "mistrz",
stosowany w odniesieniu do profesorów, prawników, lekarzy, polityków, artystów,
pisarzy, założycieli sztuk walki itp, którzy osiągnęli mistrzostwo w swojej
dziedzinie.
budda nauczał, że
są dwie prawdy: względna i absolutna, i dostosowywał swoje nauki do możliwości
pojęcia przez uczniów prawdy.
ganden tripa to tytuł
nadawany obieralnemu przywódcy szkoły gelug, wybieranemu na siedem lat. ganden
tripa ma prawo potwierdzania przepowiedni, nadawania stopni naukowych specjalną
pieczęcią. jego atrybuty to żółta czapka mnisza i żółty parasol. od 2009 ganden
tripą jest thupten njima lungtok tenzim
norbu.
według buddy są cztery
sposoby traktowania pytań:
1 prosta odpowiedź,
2 odpowiedź przez analizowanie pytania,
3 odpowiedź przez pytanie,
4 milczenie; milczenie może stanowić także pauzę lub
odpowiedź na koan, czyli koan.
arahant to
oświecony uczeń buddy.
patriarchat zen
to pierwszy odcinek przekazu dharmy
prowadzący od siedmiu buddów przeszłości, przez śakjamuniego
do bodhidarmy. tekst "lidai fabao ji" wymienia
następujących 28 patriarchów: 1 mahakaśjapa,
2 ananda, 3 madhyantika, 4 śanavasa,
5 upagupta, 6 dhrtaka, 7 miccaka, 8 buddhanandi, 9 buddhamitra, 10 parśva,
11 punyayaśasa, 12 aśvagosa, 13 kapimala, 14 nagardżuna,
15 kanadewa, 16 rahula, 17 sanghanandi,
18 sanghayasas, 19 kumarata, 20 yayata, 21 wasubhandu,
22 manora, 23 haklena, 24 simha, 25 śanavasa, 26 upagupta, 27 śubhamitra,
28 sangharaksa, 29 bodhidharma.
indyjska linia jest podobna, w niej bodhidharma jest 28 patriarchą. chińska linia przekazu wykazuje 56
patriarchów, dodając szczeble przekazu dharmy (buddów) od 29 dazu huike
do 56 shuwi qinggong. koreańska
linia przekazu dodaje do chińskiej linii przekazu szczeble (buddów) od 57 t'aego
pou do 78 seung han (do 2004).
Komentarze
Prześlij komentarz