8. buddyzm, bon
8. 9. 6. 3. grzech,
pokuta
generalnie rzecz biorąc pojęcie grzechu w buddyzmie nie
istnieje. nie ma także kary za grzechy w rozumieniu chrześcijańskim. tym
niemniej są „wskazania”, które trzeba przestrzegać, a także „dobre” i „złe
czyny”. popełnianie złych czynów prowadzi do złej karmy, która skutkuje gorszym
wcieleniem podczas następnych inkarnacji.
ujęcie „wewnątrzbuddyjskie”: pojęcie grzechu zaprzecza
prawom karmy, działania prowadzą do
odpowiadających im rezultatów, brak nagrody lub kary.
wskazania
buddyjskie to zalecenia dla osób nieoświeconych. przestrzeganie wskazań pozwoli
wiernym uniknąć negatywnej karmy. ponieważ wskazania są dobrowolne, nie mogą
być nikomu narzucane.
wskazania dla upasaka
(osób świeckich):
1 nie odbieranie życia,
2 powstrzymywanie się od brania tego, co nie jest dane,
3 powstrzymywanie się od złego zmysłowego prowadzenia się,
4 powstrzymywanie się od fałszywej mowy,
5 powstrzymywanie się od brania substancji odurzających.
osiem wskazań dla
anagarika (osób świeckich o
zaawansowanej praktyce): należy powstrzymywać się od:
1 odbierania życia,
2 brania tego co nie jest dane,
3 złego seksualnego prowadzenia się,
4 fałszywej mowy,
5 zażywania intoksyków, które prowadzą do nieuwagi,
6 jedzenia w zakazanym czasie (po południu),
7 tańca, śpiewu, muzyki, oglądania przestawień, noszenia
girland, używania perfum i kosmetyków,
8 spania w wysokich i luksusowych łożach.
wskazania dla samanera i samaneri (nowicjusza i nowicjuszki):
1 nie odbierać życia,
2 nie brać tego, co nie zostało dane,
3 powstrzymywać się od aktywności seksualnej,
4 powstrzymywać się od fałszywej mowy,
5 nie używać substancji odurzających,
6 nie jeść po południu,
7 powstrzymywać się od tańca, muzyki, oglądania
przedstawień,
8 nie nosić girland, nie używać perfum, nie stosować
kosmetyków,
9 nie spać w wysokich i luksusowych łożach,
10 nie brać złota, srebra, pieniędzy.
haniebne czyny, najgorsze
czyny jakich może dopuścić się człowiek: próbując zabić buddę (nasyłając łuczników, staczając głaz ze zboczy, nasyłając
rozszalałego słonia) wywołując schizmę w łonie zgromadzenia (przeciągając 500
nowo wyświęconych mnichów na swoją stronę), namawiając do haniebnego czynu
(namówienie księcia ajatasattu, by zabił własnego ojca), popełnił devadatta (buddyjski symbol występku),
dlatego musiał odrodzić się w piekle. czyli, jeżeli ktoś wejdzie śakjamuniemu w drogę, poniesie karę za
grzechy.
pięć haniebnych
czynów o natychmiastowym przeznaczeniu:
1 zabicie ojca,
2 zabicie matki,
3 zabicie arahanta,
4 zranienie buddy,
5 spowodowanie podziału we wspólnocie mnichów.
dziesięć
niewłaściwych czynów: trzy czyny ciałem:
1 zabijanie,
2 kradzież,
3 niewłaściwe czyny seksualne (kazirodztwo, cudzołóstwo, seks
z osobą nieletnią znajdującą się pod czyjąś opieką, seks z osobą utrzymującą
ślubowania),
cztery czyny mową:
4 kłamstwo,
5 dzieląca mowa,
6 mowa sprawiająca krzywdy,
7 nieprzydatna mowa,
trzy czyny umysłem:
8 chciwość,
9 złe życzenia,
10 błędne poglądy.
budda maitreja
nazwany został w wikipedii spowiednikiem grzeszników. pewnie to tylko taka
metafora, jak śpiewał jeden z bardów.
"trzy trucizny":
pożądanie, gniew, niewiedza,
„pięć trucizn":
pożądanie, gniew, duma, zazdrość, niewiedza.
pięć rdzennych
splamień, które nie są poglądami: 1 pożądanie, 2 gniew, 3 pomieszana duma,
4 ignorancja (pomieszany umysł), 5 pomieszane zwątpienie.
20 drugorzędnych
splamień: 1 wściekłość, 2 uraza, 3 zawiść, 4 skąpstwo, 5 nieszczerość, 6
złośliwość, 7 hipokryzja, 8 oszustwo, 9 samogloryfikacja, 10 okrucieństwo, 11
bezwstydność, 12 brak zażenowania, 13 letarg, 14 agitacja, 15 nieufność, 16
lenistwo, 17 niesumienność, 18 zapominalstwo, 19 dystrakcja, 20 brak introspekcji.
pięć typów pomieszanego
poglądu:
1 istnienie niezależnego ja,
2 nieistnienie ja po śmierci i przed narodzinami,
3 utrzymywanie błędnego poglądu jako bezbłędnego,
4 niemoralne prowadzenie się,
5 błędny pogląd na temat dziesięciu niewłaściwych czynów.
zasadniczą ideą buddyjską jest ahinsa, która oznacza poszanowanie wszelkiego życia, nie niszczenie
bez potrzeby świata roślin, nie zabijanie owadów, zwierząt i ludzi. ahinsa jest
częścią pierwszego wskazania buddyjskiego, które jest wyrazem buddyjskiej
miłości do wszystkiego co żyje. przeciwieństwem ahinsy jest hinsa, gwałt, przemoc.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz