10. sikhizm
10.4. osoby
udasi to ruch
ascetyczny zapoczątkowany przez śri
ćandra, syna nanaka. udasi nie przywiązują wagi do nakazu
noszenia brody i nie strzyżenia włosów. z czasem odłączyli się od sikhizmu i
przyłączyli do hinduizmu jako saddhu.
wszyscy sikhijscy guru
nie mają żadnych prerogatyw religijnych, mogą liczyć tylko na siłę swego
autorytetu. nauki 15 bhagatów przed nanakiem, zgodnie ze świętą księgą, mają taką samą wartość
jak nauki dziesięciu guru.
mistrzowie, profesorowie, wielcy duchowi nauczyciele,
wybitnie wykształceni uczeni nazywani są aćarja.
namdew był
uważany za mistyka. niektóre z jego utworów znajdują się w świętej księdze
sikhów śri guru granth sahib. za
mistyka uważano także kabira.
khalsa
khalsa (czystych) rozpoznają się po 5k:
1 kesa - nie
strzyżone włosy (także zarost u mężczyzn) na znak doskonałości boga, czeszą
włosy co najmniej dwa razy dziennie, na głowie noszą turban (dastaar),
2 włosy czeszą drewnianym grzebienie (kangha)
3 kaććh - krótkie
spodenki noszone pod ubraniem,
4 kirpan -
sztylet,
5 kara - stalowa
bransoletka noszona na prawym ramieniu, przypominająca o jedności z khalsą i bogiem.
wierni świeccy,
zakaz kapłaństwa
wszyscy wyznawcy sikhizmu są równi w stosunku do siebie.
wszystkie funkcje religijne (w gurudwarach,
w świątyni w amritsarze), są
wykonywane społecznie, nie wolno z tego tytułu osiągać żadnych korzyści
materialnych.
w sikhizmie funkcjonuje zakaz istnienia etatowego kleru. mahant, zarządca gurudwary, nie nosi oznak przynależności do określonej khalsy, co w przeszłości pozwalało
uniknąć prześladowań.
granthi to osoba
świecka (kobieta lub mężczyzna), która otrzymała zaszczytną funkcję recytacji (path) księgi i prowadzenia ceremonii
religijnych w gurudwarze. jest to
funkcja honorowa, a osoba jest wybierana przez lokalną społeczność.
święci, bhagaci,
babadźi, wielcy guru
bhagat to przewodnik
religijny, święty. bhagatem może być
guru o dużej ilości zwolenników. bhagat
nie wygłasza kazań, by przyciągnąć zwolenników, ale po to, aby uwypuklić
niesprawiedliwości w świecie. bhagat może stanowić część sikhijskiego nazwiska.
było 15 bhagatów przed nanakiem: ramanand,
sheikh farid, kabir, rawidas, beni, namdew, sadhana, bhikhan, parmanad, sain, dhanna, pipa, surdas, dźaidew, trilochan.
kabir był mistykiem
i świętym, autorem części tekstów świętej księgi.
42 utwory rawidasa
włączono do śri guru granth sahib, świętej
księgi sikhizmu.
niektóre z utworów namdewa
znajdują się w świętej księdze.
założycielem religii był nanak żyjący w xv w. w wieku 28 lat w trakcie medytacji w rzece doznał objawienia boga, zrozumiał że bóg nie
odpowiada ani koncepcji islamskiej, ani hinduistycznej. spędził w rzece trzy
dni, a potem został zabrany do nieba, gdzie pojono go boska amrytą.
w sikhizmie panuje kult pierwszych dziesięciu guru (wielkich guru), z których każdy był kolejnym wcieleniem guru nanaka i miał bezpośredni kontakt z
bogiem. wszyscy sikhowie uznają świętość nanaka, a z pozostałymi wielkimi guru różnie
bywa w różnych odłamach: nanak
(1469-1539), lehna agad (1539-1552),
amar das (1552-1574), ram das (1574-1581), ardżan (1581-1606), hargobind (1606-1644), hai rai (1644-1661), har krishan (1661-1664), tegh bahadur (1664-1675), gobind sinh (1675-1708).
jedenastym wielkim
guru jest święta księga.
hymn świętej poetki miry
bai został włączony do jednej z wersji świętej
księgi.
babadźi to tytuł
używany na określenie świętych.
misjonarze
ardżan wspierał
działalność misyjną.
hargobind prowadził
działalność misyjną.
har rai, wnuk hargobinda i jego następca, prowadził
ożywioną działalność misyjną, zainicjował wyprawy do radżastanu i kabulu,
odwiedził kaszmir i multan.
bhai banno,
pomocnik v i vi wielkiego guru prowadził działalność misyjną w pendżabie.
męczennicy
męczeństwo jest zasadą wiary sikhów i podstawą ich teologii.
sześciu guru
poniosło męczeńską śmierć w pendżabie, broniąc wiary przed muzułmanami.
ardżan został
ukarany grzywną przez cesarza mongolskiego na skutek skarg składanych przez
muzułmanów. odmówił jej zapłacenia, więc został osadzony w lahore. torturowany zmarł.
tegh bahadur
poniósł męczeństwo w delhi za odmowę przejścia na islam.
bhagat singh i udam singh zginęli męczeńsko w latach
czterdziestych.
jarnail singh
bhindranwale (1947-1984) jest uważany przez niektórych za męczennika, gdyż zginął
w wyniku operacji niebieska gwiazda przeprowadzonej przez indyjskie wojsko w złotej świątyni.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz