11. zaratusztrianizm, iran, mazdaizm, mazdakizm, media, mitanni, parsowie, persja, zurwanizm
11. 1. stworzenie
świata
11. 1. 1. stworzenie
świata
zgodnie z mitem zurwanistów zurwan czuł się samotny w pustym świecie, więc złożył z siebie trwającą
wiecznie ofiarę. podczas trwania ofiary czekał, ale po długim czasie zwątpił,
wtedy narodziło mu się dwóch synów: ormuzd
(ahura mazda) jako owoc ofiary i aryman jako owoc zwątpienia.
zgodnie z mitem zaratusztrianizmu stworzenie świata
wyglądało w następujący sposób (cytat z wikipedii):
"ormuzd jest
bogiem, który stworzył świat i wszystko, co w nim dobre. w pierwszym etapie
ormuzd poprzez swoje świetliste istoty
stworzył wszystko oprócz ognia, co
trwało siedem dni, po czym pozostawił to w stanie bezcielesnym i wstrzymał
upływ czasu aby odpocząć. była to
pierwsza epoka świata. wszystkie twory ormuzda były w tym stanie doskonale
statyczne i niezmienne - wszystko doskonałe i na swoim miejscu. następnie
ormuzd stworzył ogień i puścił świat w ruch, uruchamiając upływ czasu i nadając
wszystkiemu cielesność".
przepiękny mit.
11. 1. 2. świat po
stworzeniu
ormuzd (ahura mazda, pan mądrości) i aryman (angra mainju, zły duch) tworzą splecioną parę, któa toczy ze sobą
bezustanną walkę o władzę nad światem.
ormuzd posiada
sześć emanacji (amszaspandów, amesza spentów),
które są także duchową osnową świata, świetlistymi
istotami. wraz z nimi ormuzd tworzy świętą siódemkę, którą można także
nazwać imionami, atrybutami, cnotami, do których powinien dążyć wyznawca: 1 spenta mainju (duch święty, podstawowa substancja ormuzda), 2 wohu manah (dobra myśl), 3 asza
wahiszta (najlepsza prawość), 4 armaiti
(święte oddanie), 5 chszatra wairja
(panowanie nad pożądaniem), 6 haurwatat
(zdrowie, doskonałość), 7 ameretat
(długie życie, nieśmiertelność).
ardibeheszt to emanacja ormuzda, symbol najwyższego ładu świata, pomocnik ormuzda. pomocnikami
ardibeheszta byli atar, syn ormuzda,
sraosza i bahran.
następny piękny cytat (z wikipedii):
"ormuzd
stworzył ogień i puścił świat w ruch, uruchamiając upływ czasu i
nadając wszystkiemu cielesność. otworzyło to drogę arymanowi, który natychmiast zaatakował i skaził wszystkie siedem
tworów ormuzda. zaatakował ziemię,
tworząc pustynię, zasolił wodę w
morzach, przebił południową stronę nieba,
spowodował więdnięcie roślin, śmierć
pierwszego byka oraz pierwszego człowieka, a na koniec
"popsuł" nieskalaną czystość ognia, tworząc dym. od tego czasu zaczęła się druga epoka - epoka
"zmieszania" - walki dobra ze złem, w której obecnie żyjemy.”
zurwan podzielił czas panowania ormuzda i arymana na
okresy po 3.000 lat (zurwanizm).
symbolem axis mundi
(aż te wymysły naukowców teoretyków) może być kosmiczna góra haraberezaiti.
11. 1. 2. 2. dualizm
dobra i zła
zaratusztrianizm (także mazdaizm) jest religią, która
propaguje dualizm dobra i zła. po pierwsze jest to dualizm boga dobrego i boga
złego, którzy toczą między sobą wieczną walkę.
ormuzd (ahura mazda, pan mądrości) i aryman (angra mainju, zły duch) tworzą splecioną parę, która toczy ze sobą
bezustanną walkę o władzę nad światem. ormuzd stworzył przez siedem dni świat,
w którym wszystko było dobre, niezmienne, nieśmiertelne, następnie odpoczął, a
później stworzył ogień i uruchomił
świat wprowadzając czas, wprowadził
także cielesność. w ten sposób stworzył ścieżkę dla arymana, który wszystko
popsuł, zaczęła się "epoka zmieszania" czyli walki dobra ze złem. w
czasie końca świata ormuzd odprawi sąd
ostateczny i ustanowi królestwo boże na ziemi z ogniem, czasem i
czelesnością.
po drugie jest to dualizm złego i dobrego świata, po trzecie
światłości i ciemności, co zostanie przejęte i twórczo rozwinięte przez
manicheizm i gnostycyzm.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz