11. zaratusztrianizm, iran, mazdaizm, mazdakizm, media, mitanni, parsowie, persja, zurwanizm
11. 3. kosmos i
żywioły
11. 3. 1. niebo
za bogów nieba uważano:
- ormuzda (zaratusztrianizm,
mazdaizm); kiedy ormuzd puścił świat w ruch uruchamiając czas, uruchomił także drogę
dla arymana, który zaatakował
wszystkie dobre twory ormuzda, np przebił południową część nieba,
- świętego mitrę,
który strzeże bram nieba,
- arunasila
(warunę) (mitanni),
- indara (indrę)
(mitanni).
szachriwar, emanacja
ormuzda, był patronem nieba, które początkowo wyobrażano sobie jako kamienne, a
później w metalowej zbroi. jednym z jego pomocników był duch nieba.
11. 3. 2. słońce,
światło
mitra był bogiem
słońca i światłości, zrodzonym ze skały, bogiem słońca był także jego
odpowiednik w mitanni mitrasil.
ormuzd żył w
krainie światłości (mazdaizm). ormuzd był wyobrażany w postaci uskrzydlonej
tarczy słonecznej, przebywał w górze w nieskończonym blasku, a aryman w dole, w
ciemności. wydarzyło się, że promień blasku przeniknął mrok i aryman poznał, że
nie jest sam, że jest jeszcze coś innego, podążył w górę i chciał jasność
pochwycić, ale ormuzd odrzucił go słowami modlitwy, które odebrały mu siły,
aryman spadł w przepaść i przebywał tam przez 3000 lat.
ruk to ogromny
ptak, który przelatując przesłania słońce i zamienia dzień w noc.
11. 3. 3. księżyc
zurwan to bóstwo
faz księżyca (zurwanizm).
wohu manah
(emanacja ormuzda) przejawia się pod postacią księżyca.
11. 3. 4. gwiazdy,
planety i inne ciała niebieskie
pomocnikiem chordada,
emanacji ormuzda, był tir (syriusz).
anahita to wenus.
pierwotnie wenus była wiązana z mitrą.
abraxas był w
persji symbolen siedmiu planet.
satevis to
antares, jedna z czterech gwiazd królewskich.
11. 3. 4. 1.
astrologia
z astrologią związani byli magowie - kapłani-astrologowie, którzy mieli umiejętność
przepowiadania przyszłości z układu gwiazd. pojęcie maga znane jest od iv w i
jest wywodzone od hinduskich kapłanów kultu słonecznego, szamanów królów linii
solarnej, wykonujących wedyjskie praktyki solarne (np wobec surji) lub od nazwy
plemienia wchodzącego w skład medów. trzej królowie witający chrystusa w
stajence to najprawdopodobniej magowie.
11. 3. 5. ogień,
kowal
ormuzd jest bogiem
ognia. kiedy ormuzd odpoczął po siedmiu dniach tworzenia świata, stworzył ogień
i puścił świat w ruch, przez co uruchomił drogę dla arymana, który zaatakował wszystkie dobre twory ormuzda, np z ognia
stworzył dym. kiedy po zakończeniu
sądu ostatecznego ormuzd oddzieli dobro od zła, ustanowi doskonały porządek
świata z zachowaniem ognia.
ogień to najczystszy twór ormuzda i jego symbol (ogień
oczyszczający). aryman zbrukał go
dymem, ale dym nie miesza się z ogniem, lecz ucieka do góry, a płomienie
pozostają najczystsze.
za czasów achemenidów zakładano ołtarze ognia, które następnie były osłaniane światyniami ognia.
święty ogień gwarantuje trwanie mocy ormuzda na ziemi. jego świętość rośnie w
miarę czasu jego trwania, ogień który pali się ponad sto lat ma ogromną siłę
uzdrawiania i spełniania życzeń.
krzyż (lub swastyka) symbolizuje ogień. są trzy
rodzaje świętego ognia: atasz dadgah,
atasz adaran, atasz behram (ten jest najświętszy).
ardibeheszt jest wcieleniem
ormuzda, duchem ognia. bahram jest strażnikiem ognia.
atar to bóg
personifikujący ogień. początkowo był uważany za wcielenie ormuzda, później za
jego syna. po utracie chwareny przez
dżamszida, atar walczył o nią z ażi, ale żaden z nich jej nie zdobył.
chwarena zstąpiła
na łono matki zaratusztry pod
postacią ognia, stając się nieodłączną częścią przyszłego proroka.
wysłannicy azi dahaki
zabrali kawe, ostatniego syna kowala,
do pałacu. zrozpaczony kowal wdarł się samotnie podczas uroczystości do sali
tronowej, oskarżył króla o swoje nieszczęścia, opierdzielił go i przy ogólnej
konsternacji zabrał syna z pałacu. przed pałacem powitał go tłum i po
otrzymaniu wiadomości o nadejściu feriduna
rozpoczęto powstanie. po zwycięstwie feriduna został dowódcą jego wojsk, a jego
synowie kobad i garszap strzegli granicy wschodniej i zachodniej.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz