11. zaratusztrianizm, iran, mazdaizm, mazdakizm, media, mitanni, parsowie, persja, zurwanizm
11. 3. 6. powietrze
kiedy rządy w arianem
waedżo objął azi dahaka, były
one tyrańskie, nieszczęśliwe i panowała susza.
zurwan połączył w
sobie aspekt nieskończonego czasu i nieskończonej przestrzeni (waju) (zurwanizm).
pomocnikiem chordada,
emanacji ormuzda, był wat (wiatr).
waju to bóstwo
nieskończonej przestrzeni, utożsamiane z powietrzem, atmosferą i zjawiskami
zachodzącymi w atmosferze. z czasem bóstwo rozszczepiło się na dwa: wajuramę (waju dobry) - przychylny
wiatr i wija (waju zły, huragan).
bahram objawia
się jako wiatr.
garszasp pokonał
demona wichru i ptaka kamaka, który
rozpościerając skrzydła spowodował suszę. (może mowa o jednym bycie).
11. 3. 7. ziemia
ormuzd przebywał
na górze w nieskończonym blasku, a aryman
w dole, w nieprzeniknionym mroku, tak było od nieskończoności. wydarzyło się,
że promień blasku przeniknął mrok i aryman poznał, że nie jest sam, że jest
jeszcze coś innego, podążył w górę i chciał jasność pochwycić, ale ormuzd
odrzucił go słowami modlitwy, które odebrały mu siły, aryman spadł w przepaść i
przebywał tam przez 3000 lat. według innego mitu kiedy ormuzd odpoczął po
siedmiu dniach tworzenia świata, puścił świat w ruch uruchamiając czas, przez
co droga dla arymana stała się możliwa. aryman zaatakował wszystkie dobre twory
ormuzda, np zamienił ziemie w pustynie.
pandarmat to emanacja
ormuzda i jego żona, patronka ziemi.
mitra został zrodzony
ze skały.
w pobliżu arianem
waedżo położona była góra hara
berezaiti. w arianem waedżo ludność bardzo szybko powiększała się z powodu
dobrobytu. dżamszid prosił
matkę-ziemię aramaiti o powiększanie
ziemi, co uczyniła ona trzykrotnie. dżamszid ostrzeżony przez ormuzda, że będą
srogie zimy, wybudował war
(podziemne schronienie, jama) o trzech piętrach i uchronił przed zagładą ludzi,
zwierzęta, rośliny (nasiona). dżamszid inaczej nazywany jest jima i porównywany z bogiem jamą.
feridun ukrywał
się w górach przed azi dahaką.
feridun przywiązał azi dahakę do góry demawend
aż do końca czasu.
garszasp porzucił
zala na kamienistej pustyni. później, kiedy osłabł,
został porwany przez demona snu i schowany w szczelinie,
gdzie został przysypany śniegiem. mają go obudzić aniołowie aby zabił azi dahakę podczas ostatecznej rozprawy
ze złem.
rasznu
zamieszkiwał szczyt góry nad rzeką ranghą.
ruk, ogromny
ptak, nie zwraca uwagi na ludzi, dopóki nie zniszczą jego jaja, wtedy chwyta
głazy w szpony i zrzuca je na agresorów.
11. 3. 8. woda
kiedy ormuzd
odpoczął po siedmiu dniach tworzenia świata, puścił świat w ruch, uruchamiając
czas przez co stworzył drogę dla arymana,
który zaatakował wszystkie dobre twory ormuzda, np zasolił wodę.
chordad, emanacja
ormuzda, miał w swojej pieczy wody deszczowe. aredvi sura to bogini i uosobienie mitycznej rzeki. anahita to bogini lub jazata słodkiej wody. haoma dająca nieśmiertelność rosła w „szerokim morzu”.
przez arianem waedżo
przepływała rzeka wanuhi daita.
rasznu zamieszkiwał
szczyt góry nad rzeką ranghą. rangha
płynęła wschodnim krańcem świata (wołga?), pływała w niej cudowna ryba kara.
chwarena (farr) to sława, wielkość, blask,
charyzma, wspaniałość, sława. znajdowała się w głębinach wourukaszy (wiecznie wzburzonego morza). bogowie obdarzali nią
osoby, rodziny, narody. dawała szczęście, powodzenie, dobra materialne,
wszystko co powodowało przewagę nad innymi. chwarena mogła zostać odebrana (np dżamszidowi po zabiciu krowy).
stara awesta
mówi, że zaratusztra nie umarł
śmiercią naturalną, lecz świadomie zanurzył się w wodach jeziora kasaoja (w górach pamir) lub kasawa w sistanie. przed dniem sądu
ostatecznego do jeziora wejdzie dziewica, zostanie cudownie zapłodniona
nasieniem zaratusztry i urodzi saoszjanta.
według innej wersji nasienie do jeziora zaniósł duch dobroczynny izad nerosjang.
w zwyczajach zaratusztrian były rytualne ablucje.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz