11. zaratusztrianizm, iran, mazdaizm, mazdakizm, media, mitanni, parsowie, persja, zurwanizm
11. 4. świat
podziemny i życie pośmiertne, wędrówka dusz
11. 4. 1. światy
podziemne i pośmiertne, piekło
"dusze ludzi po śmierci tracą do dnia sądu ostatecznego
swoją cielesność i wędrują przez „most dzielący” do piekła, czyśćca lub nieba.
na moście, u wrót nieba, stoi mitra, który dzierży w swoich rękach szale
sprawiedliwości, na których są ważone dobre i złe uczynki, myśli i słowa. gdy
dobro przeważa nad złem w życiu danej duszy – trafia ona do nieba, gdzie może spokojnie oczekiwać
na dzień sądu ostatecznego, kiedy to z powrotem uzyska cielesność i wróci na
ziemię, aby powiększyć grono sprawiedliwych. gdy zło przeważa nad dobrem –
dusza jest strącana do piekła, z
którego już nigdy nie wyjdzie i będzie pod kontrolą gngra mainju cierpiała nieskończone męki. gdy szale się doskonale
równoważą – dusza trafia do krainy
umarłych, stając się szarym cieniem, niemogącym czuć radości ani
smutku".
zostawiłem ten cytat z wikipedii, gdyż autor pięknie opisał
życie pośmiertne zaratusztrian.
aryman jest bogiem
ciemności, otchłani, panem ciemności i podziemnego
świata (mazdaizm, zaratusztrianizm). sraosza
prowadzi dusze zmarłych do zaświatów (jest psychopompem). rasznu pojawi się z mitrą
kiedy nadejdzie koniec świata, aby wtrącać rozpustników do piekła.
arta wirafa
został zaprowadzony przez anioły o
imionach srosz i adur do piekła, gdzie ujrzał straszliwe męki grzeszników.
11. 4. 2. raje i
krainy rajopodobne
arianem waedżo -
pierwszy stworzony przez ormuzda
dobry kraj. przepływała przez niego rzeka wanuhi
daita, obok wznosiła się góra hara
berezaiti. lata trwały tam siedem miesięcy, zima pięć miesięcy. zima była
bardzo ostra. władcą został dżamszid.
w arianem waedżo nie było chorób ani śmierci, ludzie rozmnażali się szybko i
zabrakło dla nich miejsca. dżamszid prosił trzykrotnie matkę-ziemię aramaiti o powiększenie się i
trzykrotnie ona to uczyniła. ostrzeżony o ostrych zimach, dżamszid zbudował
trzypiętrowy war (podziemne
schronienie), aby uchronić przed zniszczeniem ludzi, zwierzęta i rośliny
(nasiona). po zimie ludzie wyszli na powierzchnię i zapanował dobrobyt. pewnego
razu dżamszid zabił krowę, a mięso bluźniąc przeznaczył do zjedzenia. opuściła
go królewska chwała (chwarena) i
musiał opuścić królestwo. jego następcą został azi dahaka, który zaprowadził rządy tyrańskie, nieszczęśliwe. za
czasów jego rządów zapanowała susza.
arianem waedżo
umiejscawia się w scytii azjatyckiej, sogdianie, margianie lub na terenach
dzisiejszego turkmenistanu i uzbekistanu.
sairima - kraina
granicząca z arianem waedżo,
położona na zachód od niej, utożsamiana jest z sauromancją i sarmacją, oraz
częścią która przypadła salmowi przy
podziale przez feriduna władztwa na
trzy części.
"dusze ludzi
po śmierci tracą do dnia sądu ostatecznego
swoją cielesność i wędrują przez "most
dzielący" (czinwat) do piekła, czyśćca lub nieba. na
moście, u wrót nieba, stoi mitra,
który dzierży w swoich rękach szale sprawiedliwości, na których są ważone dobre
i złe uczynki, myśli i słowa. gdy dobro przeważa nad złem w życiu danej duszy -
trafia ona do nieba, gdzie może spokojnie oczekiwać na dzień sądu ostatecznego, kiedy to z powrotem
uzyska cielesność i wróci na ziemię, aby powiększyć grono
"sprawiedliwych".”
pod koniec epoki
zmieszania "nastanie czas sądu
ostatecznego, kiedy to ormuzd
zstąpi osobiście na ziemię, oddzieli dobro od zła i ustanowi z powrotem
doskonały porządek, jednak z zachowaniem czasu, ognia i cielesności." nastanie
wtedy trzecia epoka, epoka królestwa
bożego na ziemi.
wohu manah, emanacja
ormuzda, prowadzi przed oblicze boga
dusze przebywające w raju. z rajem łączone było także inne wcielenie ormuzda, ardibeheszt.
arta wirafa
dostał się do nieba wypijając najpierw napój z bielunia i konopi. wędrówkę
rozpoczął od mostu czinwat. obejrzał
niebo i niebiańskie rozkosze.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz