11. zaratusztrianizm, iran, mazdaizm, mazdakizm, media, mitanni, parsowie, persja, zurwanizm
ten rozdział poświęcony jest głównie zaratusztrianizmowi. ze względu na pokrewieństwo ideologiczne
dodałem tu zurwanizm, który jest
podobno religią irańską istniejącą przed zaratusztrianizmem, mazdaizm, który jest podobno pierwszą
religią wymyśloną przez zaratusztrę, mazdakizm,
który podobno wywodzi się z zaratusztrianizmu i manicheizmu i został stworzony
przez mazdaka, wierzenia religijne parsów, czyli zaratusztrian wygnanych z
iranu do indii, a także przekonania religijne i mitologiczne z rejonów iranu,
persji, medii i mitanni. mitanni,
jako rejon ścierania się idei zaratusztriańskich i bliskowschodnich powróci
zapewne przy omawianiu religii bliskiego wschodu. natomiast nie znalazłem
hasła, które opisywałoby religię partów żyjących w partii.
symbolem zaratusztrianizmu jest faravahar (źródło wikipedia), który zawiera skomplikowaną treść:
- frawaszi
(wieczną duszę każdego bytu) lub drogę ludzkiej duszy od narodzin do śmierci
(piercień w centralnej części symbolu),
- postać człowieka
nawiązującą do wszystkich ludzi,
- skrzydła jako trzy główne reguły (dobre myśli, słowa i czyny).
11. 0. problemologia
jak do tej pory prześledziliśmy następującą linię religii:
mitologia słowian, celtów i germanów uzupełniona mitologią ludów pokrewnych, a
zwłaszcza:
a) ugrofinów, którzy mieli wpływ na wyobrażenia mitologiczne
słowian i germanów,
b) traków, którzy mieli bezpośredni wpływ na wyobrażenia
greków, zwłaszcza przez misteria dionizyjskie i eleuzyjskie.
inny ślad prowadzi przez etrusków i italików do mitologii
rzymskiej.
od słowian, przez sarmatów, scytów i saków przeszliśmy do
aryjczyków i indoaryjczyków, a stamtąd już prosta droga do wedyzmu, braminizmu
i czystego hinduizmu wspomaganego jogą, która podobno została przejęta przez
aryjczyków z cywilizacji indusu.
z hinduizmu wyodrębniły się buddyzm (śakjamuni był księciem
śaków), dźinizm i sikhizm. buddyzm miał bezpośrednie przełożenie na inne
wielkie religie dharmiczne: konfucjanizm, taoizm, także na japońskie shinto.
do zbadania pozostaje szlak wpływu wiodący od buddyzmu i
hinduizmu na bliski wschód i do europy.
ale w tym rozdziale zajmiemy się inną religią wywodząca się
z aryjskich wed i awesty, zaratusztrianizmem, a w następnym rozdziale przejętym
od zaratusztrianizmu dualizmem dobra i zła w sektach manichejskich i
gnostyckich.
charakterystyczne cechy zaratusztrianizmu to:
- dualizm dobra i zła,
- wielość światów (lok?), nieb, kręgów anielskich, aniołów,
- odwrócenie ról w porównaniu z dotychczasowymi religiami indoeuropejskimi:
źli asowie, asurowie, zamienili się w dobrego ahura mazdę, natomiast dobrzy
dewowie zamienili się w złe demony,
- być może z zaratusztrianizmu został przejęty pomysł sądu
ostatecznego, który funkcjonuje także w chrześcijaństwie,
- abraxas to nie tylko bóg (bóstwo), wizerunek i słowo, to
także liczba, bóg jako liczba,
- wątek reinkarnacji wydaje się przytłumiony w porównaniu z
hinduizmem, a zwłaszcza buddyzmem (rozbiór na najdrobniejsze elementy stanu
bardo (umierania i odradzania się)).
11. 0. 2. synkretyzm
zaratusztrianizm miał wpływ na judaizm, chrześcijaństwo
i islam (sąd ostateczny, wędrówka po
śmierci dusz do nieba lub piekła, istnienie diabła (demona), nadejście mesjasza.
magowie, kapłani-astrologowie,
właściwi dla zaratusztrianizmu, znani już w indiach jako czciciele słońca,
szamani królów linii słonecznej (surji), przyszli, jako trzej królowie,
pozdrowić chrystusa w stajence.
pojęcie jazata (spenta jaza) oznacza w przybliżeniu
świętych w naszym rozumieniu. do tej kategorii zaliczono wszystkich
ważniejszych bogów z panteonu mazdajskiego,
odbierając im aspekt boskości i zrównując ze świętymi ludźmi działającymi po
śmierci z zaświatów. najważniejszym z nich jest mitra.
frawaszi to wieczna
dusza każdego bytu, porównywana do ptaka z pięknymi skrzydłami, pierwowzór
aniołów opiekuńczych (stróżów) w judaizmie
i chrześcijaństwie.
aszma-dewa, wódz
wszystkich dewów w zaratusztrianizmie, w czasie niewoli żydowskiej u
achemenidów przeszedł do judaizmu, a
stąd do chrześcijaństwa, gnostycyzmu i ezoteryki jako Asmodeusz.
od smoka azi dahaka
mają się wywodzić za pośrednictwem tureckim, awarskim lub sarmackim słowiańscy adżachowie, ale mogło być odwrotnie.
słowianie mieli swojego żmija.
jezydyzm jest
religią utworzoną w xii w na podstawie zaratusztrianizmu (wątki gnostyckie i
kosmologiczne) z elementami nestorianizmu
i szyizmu, judaizmu (obrzezanie) i innych religii (np podział na trzy kasty).
pisarz ram mohan roy
próbował zsynkretyzować chrześcijaństwo, islam, zaratusztrianizm, buddyzm,
wisznuizm i śiwaizm przeciwstawiając się bałwochwalstwu. chyba nie lubił
pogaństwa.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz