12. gnostycyzm, manicheizm, mitraizm
12. 0. problemologia
mitraizm został ujęty w tym rozdziale z tego powodu, że nie
było go gdzie dodać, a być może ma źródła wedyjskie. nie jest to jednak pewne,
gdyż być może chodzi o innego boga (o korzeniach bliskowschodnich lub
semickich), który podobny jest do wedyjskiego mitry jedynie z nazwy.
z drugiej strony trzeba powiedzieć, że jest to religia
misteryjna, więc podobna do eleuzyjskiej i dionizyjskiej.
gnostycyzm ma wiele korzeni i został zniszczony jako
samodzielna religia, więc trudno go wyłuskać:
- hasła gnostyckie w wikipedii sa niskiej jakości,
- niezbędne stało się skorzystanie z dodatkowych (teraz już
klasycznych) źródeł, a to publikacji w literaturze na świecie nr 4 z 1989:
i) alicja domańska "pierwsze wątpliwości",
ii) alicja domańska "herezje, sekty, schizmy słownik
nazw i terminów",
iii) alicja domańska "appendix słownik terminów",
iv) jan gondowicz "najkrótszy słownik sekt i herezji
kościoła wschodniego".
gnostycyzm możemy podzielić na monistyczny i dualistyczny.
moim zdaniem, błędny jest pogląd, że gnostycyzm wywodzi się z egiptu. błąd
wziął się stąd, że teoria gnostyczna znakomicie rozwinęła się na terenie
egiptu, ale nie dlatego, że czerpała z religii staroegipskiej, tylko dlatego,
że czerpała ze zwojów biblioteki aleksandryjskiej.
naturalnym zapleczem gnostycyzmu jest zaratusztrianizm i
manicheizm, które kładły nacisk na dualizm dobra i zła, światła i ciemności, ducha
i materii, dlatego starałem się wyłuskać te nurty zwane gnostycyzmem, które
rozwinęły się na dualizmie zaratusztriańskim.
dodatkowo próbowałem wyłapać wpływ myśli greckiej
(pitagorejczyczy, platon i, przede wszystkim, plotyn), gdyż one prawdopodobnie nie
wzięły się z gorącej greckiej atmosfery, tylko zostały zaczerpnięte z bliskiego
wschodu, a być może z hinduizmu i buddyzmu.
natomiast wpływy egipskie, przede wszystkim hermetyzm
(hermes trismegistos) starałem się pomijać, jako obce wtręty, kto wie czy nie
wymyślone przez późniejsze nurty ezoteryczne.
w gnostycyzmie zmienia się koncepcja zbawienia w porównaniu
z hinduizmem i buddyzmem, nie chodzi już o połączenie się z bogiem, ale o
zbawienie przez mękę chrystusa, gnozę, ascezę, sprawiedliwe życie itp przyczyny.
w gnostycyzmie gdzieniegdzie odżywa myśl o reinkarnacji,
jednakże nie jest ona tak silnie rozwinięta jak w hinduizmie i buddyzmie.
zbyt rozbudowany jest w wikipedii nurt apokryfów gnostyckich
(zwłaszcza z nag hammadi). ich wpływ na teorię gnostycką nie był tak duży jakby
to wydawało się czerpiąc wiedzę o gnostycyzmie z wikipedii.
nie można też nie odnieść wrażenia, że mentalność
hinduistyczno-buddyjska jest całkowicie odmienna od mentalności
judejsko-chrześcijańskiej. o ile na trenach azji mówi się o różnych
sampradajach, szkołach, liniach przekazu, które konkurują pomiędzy sobą, ale
rzadko dochodzi do prześladowań, o tyle na terenie panowania chrześcijaństwa
mowa jest o herezjach, błędach i fałszowaniu religii, co bardzo często kończy
się prześladowaniem, wojnami, starciami zbrojnymi, inkwizycją i paleniem na
stosie przeciwników jedynie słusznej religii.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz