12. gnostycyzm, manicheizm, mitraizm

12. 3. kosmos i żywioły
 

podczas rytuału przejścia, inicjowany podróżował przez świat żywiołów do centrum kosmosu (mitraizm).
 

12. 3. 1. niebo
 

niebiosa powstały z sofii. niebiańskie światło będące w niej skierowało się ku pleromie, dlatego zrzuciła ciało, które stało się synem (ofici).
 

12. 3. 2. słońce, światło
 

mitra jest bogiem słońca. jego symbolem krzyż (mitraizm).

podczas rytuału przejścia inicjowany był płodzony na nowo przez heliosa (boga solarnego), a sam rytuał był metaforą podróży duszy przez sfery planetarne do światła. szósty stopień wtajemniczenia nazywa się heliodromus (słoneczny biegacz) i odpowiada mu słońce (mitraizm).

aion był bogiem słońca z głową lwa. słońce przechodzi w lecie przez znak zodiaku. bóstwo jednoczy ciemność i światło (gnostycyzm, mitraizm).

w gnostycyzmie dualizm ciemności i światła jest jedną z podstawowych osi tworzenia wydarzeń. światłość jest dobrem i dobrym pierwiastkiem. bóg jest doskonałtym eonem, królestwem światła.

niebiańskie światło będące w sofii  skierowało się ku pleromie, dlatego zrzuciła ciało, które stało się synem (ofici).

maria magdalena reprezentuje słońce (gnostycyzm). chrystus to światło (barbeloici), dusza = cząstka światła (mani).

hymn o perle mówi o tym, jak podczas walki ze smokiem dobre myśli (o miłości, świetle) powodują słabnięcie złego boga (gnostycyzm). hymn o perle w wersji syryjskiej opowiada jak pneuma (iskra boża) z krainy światłości walczy ze smokiem mieszkającym w grocie morskiej i usypia go krzycząc: "w imię króla światłości".
 
krzyż słoneczny, taki sam jak w mitologii słowiańskiej i celtyckiej, jest symbolem słońca, ognia, mitraizmu i gnostycyzmu.

dodatkowo dla manichejczyków krzyż jest symbolem krzywdy i ludzkiego zepsucia, gdyż został zbudowany z materii jest narzędziem materii, a dla chrześcijan (w przeciwieństwie do gnostyków) symbolem męki i śmierci chrystusa.
 

12. 3. 3. księżyc
 

piąty stopień rytuału przejścia nazywał się perses (pers) i odpowiadał mu księżyc (mitraizm).

maria magdalena reprezentuje księżyc (gnostycyzm).
 

12. 3. 4. gwiazdy, planety i inne ciała niebieskie
 

mitra trzymał w prawej dłoni za kark byka (wielką niedźwiedzicę) jako centrum wszechświata poruszający nieboskłonem. byk jako znak zodiaku jest także centrum wszechświata i początkiem wiosny (przesilenia wiosennego). w gwiazdozbiorze plejad widać punkt, w który mitra uderza sztyletem (mitraizm).
 
płaszcz mitry podczas tauroktonii (zabijania świętego byka) ma od strony wewnętrznej wyobrażenia ciał niebieskich. byk odpowiada konstelacji byka, wąż - wężowi, pies - małemu psu, skorpion - skorpionowi, lew - lwu, kielich - wodnikowi. (mitraizm).

rytuały przejścia to metafora podróży duszy przez sfery planetarne do światła, gwiazd stałych. było siedem stopni wtajemniczenia: 1 corax (kruk) - merkury, 2 nymphus (oblubieniec) - wenus, 3 miles (żołnierz) - mars, 4 leo (lew) - jowisz, 5 perses (pers) - księżyc, 6 heliodromus (słoneczny biegacz) - słońce, 7 pater (ojciec) - saturn (mitraizm).

ciało aiona jest pokryte znakami zodiaku. bóg ma głowę lwa, a to znak zodiaku, przez który słońce przechodzi w lecie.

abraxas to symbol siedmiu planet (gnostycyzm).

archonci to książęta władający planetami (gnostycyzm).

maria magdalena reprezentuje poświatę gwiazd (gnostycyzm).

ciała niebieskie to żywe istoty oddziałujące na człowieka (bardesanes). przeznaczenie człowieka jest, z woli boga, ściśle zjednoczone z układem gwiazd (bardesanici, audianie).
 
 
Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon