12. gnostycyzm, manicheizm, mitraizm
12. 3. kosmos i
żywioły
podczas rytuału
przejścia, inicjowany podróżował przez świat żywiołów do centrum kosmosu (mitraizm).
12. 3. 1. niebo
niebiosa powstały z sofii.
niebiańskie światło będące w niej skierowało się ku pleromie, dlatego zrzuciła ciało, które stało się synem (ofici).
12. 3. 2. słońce,
światło
mitra jest bogiem
słońca. jego symbolem krzyż
(mitraizm).
podczas rytuału
przejścia inicjowany był płodzony na nowo przez heliosa (boga solarnego), a
sam rytuał był metaforą podróży duszy przez sfery planetarne do światła. szósty stopień wtajemniczenia
nazywa się heliodromus (słoneczny
biegacz) i odpowiada mu słońce (mitraizm).
aion był bogiem
słońca z głową lwa. słońce przechodzi w lecie przez znak zodiaku. bóstwo
jednoczy ciemność i światło (gnostycyzm, mitraizm).
w gnostycyzmie dualizm ciemności
i światła jest jedną z podstawowych
osi tworzenia wydarzeń. światłość jest dobrem i dobrym pierwiastkiem. bóg jest
doskonałtym eonem, królestwem światła.
niebiańskie światło
będące w sofii skierowało się ku pleromie, dlatego zrzuciła ciało, które stało się synem (ofici).
maria magdalena
reprezentuje słońce (gnostycyzm). chrystus to światło (barbeloici), dusza
= cząstka światła (mani).
hymn o perle mówi
o tym, jak podczas walki ze smokiem dobre myśli (o miłości, świetle) powodują słabnięcie złego boga (gnostycyzm). hymn o perle w
wersji syryjskiej opowiada jak pneuma
(iskra boża) z krainy światłości walczy
ze smokiem mieszkającym w grocie morskiej i usypia go krzycząc: "w imię
króla światłości".
krzyż słoneczny, taki sam jak w mitologii słowiańskiej i
celtyckiej, jest symbolem słońca,
ognia, mitraizmu i gnostycyzmu.
dodatkowo dla manichejczyków krzyż jest symbolem krzywdy i ludzkiego
zepsucia, gdyż został zbudowany z materii jest narzędziem materii, a dla chrześcijan
(w przeciwieństwie do gnostyków) symbolem męki i śmierci chrystusa.
12. 3. 3. księżyc
piąty stopień rytuału
przejścia nazywał się perses
(pers) i odpowiadał mu księżyc (mitraizm).
maria magdalena
reprezentuje księżyc (gnostycyzm).
12. 3. 4. gwiazdy,
planety i inne ciała niebieskie
mitra trzymał w
prawej dłoni za kark byka (wielką niedźwiedzicę) jako centrum
wszechświata poruszający nieboskłonem. byk jako znak zodiaku jest także centrum
wszechświata i początkiem wiosny (przesilenia wiosennego). w gwiazdozbiorze plejad widać punkt, w który mitra
uderza sztyletem (mitraizm).
płaszcz mitry
podczas tauroktonii (zabijania świętego
byka) ma od strony wewnętrznej wyobrażenia ciał niebieskich. byk odpowiada
konstelacji byka, wąż - wężowi, pies - małemu psu, skorpion - skorpionowi, lew - lwu,
kielich - wodnikowi. (mitraizm).
rytuały przejścia
to metafora podróży duszy przez sfery planetarne do światła, gwiazd stałych.
było siedem stopni wtajemniczenia: 1 corax
(kruk) - merkury, 2 nymphus (oblubieniec) - wenus, 3 miles (żołnierz) - mars,
4 leo (lew) - jowisz, 5 perses (pers)
- księżyc, 6 heliodromus (słoneczny
biegacz) - słońce, 7 pater (ojciec)
- saturn (mitraizm).
ciało aiona jest
pokryte znakami zodiaku. bóg ma głowę lwa,
a to znak zodiaku, przez który słońce przechodzi w lecie.
abraxas to symbol
siedmiu planet (gnostycyzm).
archonci to
książęta władający planetami
(gnostycyzm).
maria magdalena
reprezentuje poświatę gwiazd (gnostycyzm).
ciała niebieskie to żywe istoty oddziałujące na człowieka (bardesanes).
przeznaczenie człowieka jest, z woli boga, ściśle zjednoczone z układem gwiazd
(bardesanici, audianie).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz