12. gnostycyzm, manicheizm, mitraizm
12. 3. 5. ogień
krzyż słoneczny, taki sam jak w mitologii słowiańskiej i
celtyckiej, jest symbolem słońca, ognia,
mitraizmu i gnostycyzmu.
12. 3. 6. powietrze
abraxas ma
kogucią głowę. kogut zapowiadając brzask
i zachód słońca czuwa nad obiegiem
czasu, symbolizuje opatrzność (phronesis)
(gnostycyzm).
12. 3. 7. ziemia
mitrea urządzano w jaskini lub piwnicy. tauroktonia to scena zabijania byka
przez mitrę, który ścigał go, pojmał,
zaniósł na plecach do jaskini, gdzie złożył w ofierze w intencji odnowienia
świata. w scenie uczestniczy wąż jako alegoria ziemi- rodzicielki nasiąkającej
życiodajnym płynem. ziemia i wszelkie życie zroszone krwią i nasieniem byka,
przechodzi proces regeneracji (mitraizm).
hymn o perle
(wersja syryjska) opowiada jak pneuma
walczy ze smokiem mieszkającym w grocie
morskiej (gnostycyzm).
ewa znalazła jezusa w jaskini w betlejem (bogomili).
fosarianie (odłam albigensów) odbywali zebrania w fosach i jaskiniach.
12. 3. 8. woda
mitra to władca wody (mitraizm). bóg jest źródłem wody żywej (aprokryf jana).
sofia otrzymała
ciało od wód (ofici).
uroboros, wąż z
ogonem w pysku, bez przerwy pożerający samego siebie, był pierwotnie symbolem rzeki opływającej ziemię, bez źródeł i
bez ujścia, do której wlewały się wszystkie rzeki i morza świata (gnostycyzm).
hymn o perle
(wersja syryjska) wspomina o tym, jak pneuma
walczyła ze smokiem mieszkającym w grocie morskiej (gnostycyzm).
wyznawcy manicheizmu stosowali ablucje o znaczeniu liturgicznym.
12. 3. 9. czas
kosmos przejdzie przez trzy etapy: 1 przeszłość (złoty wiek) - dobro i zło istniały oddzielnie,
teraźniejszość - zło i dobro są wymieszane i walczą o dominację w kosmosie, 3
przyszłość - nastąpi oczyszczenie i rozdzielenie wyznawców światła i ciemności
(manicheizm).
abraxas ma 365
dni, jest skończonym, cyrkularnie zamkniętym obiegiem czasu, po którym wędruje
słońce przez wszystkie znaki zodiaku. jest także jednym eonem czyli rokiem
kosmicznym trwającym 365000 lat -równym czasowi trwania kosmosu. boski rok trwa
1000 lat ludzkich (bazylides). abraxas ma kogucią głowę. kogut zapowiadając
brzask i zachód słońca czuwa nad obiegiem czasu, symbolizuje opatrzność (phronesis) (gnostycyzm).
podczas sceny zabijania świętego byka (tauroktonia) przez
mitrę nosiciele pochodni (dadoforzy)
cautes i cautopates trzymają pochodnie skierowane w górę (cautes), i w dół
(cautopates), co symbolizuje zrównanie dnia z nocą (równonoc wiosenną - cautes,
równonoc jesienną - cautopates). obydwaj mają skrzyżowane nogi co ma być aluzją
do punktu przecięcia równika z ekliptyką punktu wiosny i jesieni. sztylet
wsadzony w krzyż byka przez mitrę ma wyobrażać konstelację astronomiczną, w
której punkt wiosny znajduje się w znaku zodiaku byka (mitraizm). mitra
odbierał cześć w niedzielę (dzień słońca)
(mitraizm).
uroboros to bóg
wiecznego powrotu. symbolizuje cykliczne powtarzanie się jako obieg czasu,
wieczność.
aion to grecki
bóg czasu, syn persefony, patron misteriów mitraistycznych i gnostyckich, eon,
wiek, epoka, wieczność, patron ery w historii ludzkości, bóstwo nieskończenie
długiego trwania. aion to także król klucza (mitraizm). podczas misteriów przez
całą noc czuwano śpiewając i grając na fletach. gdy kur zapiał, przy świetle
pochodni wynoszono z podziemnego sanktuarium drewniany posąg , obnoszono go
siedem razy okrążając centralne pomieszczenie świątyni. potem odnoszono go do
podziemnej komnaty, "w tej godzinie persefona porodziła aiona". bóg
był przedstawiany z głowa lwa, który symbolizuje znak zodiaku, przez które słońce przechodzi w lecie. oplatający go wąż
symbolizował zimę lub wilgotną porę roku. klucze aiona prowadzą do wrót
przeszłości i przyszłości (mitraizm, gnostycyzm). aion może być postrzegany
jako „duchowy ojciec” świętego piotra.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz