12. gnostycyzm, manicheizm, mitraizm
12. 5. 3. dusza
rytuał przejścia
był metaforą podróży duszy przez
sfery planetarne do światła, gwiazd stałych (mitraizm).
w człowieku jest uwięziona cząstka światła, czyli dusza
(mani).
człowiek ma dwie dusze:
związaną z dobrem i związaną ze złem. w człowieku przez całe życie toczy się
wojna pomiędzy dobrem i złem. dzieje świata to uwalnianie duszy z ciemności ku światłości (manicheizm).
dusza jest
pierwiastkiem dobrym, świetlistym,
ciało jest pierwiastkiem złym, ciemnym
(gnostycyzm). dusza stworzona jest z demonicznej ciemności (walentynianie).
dusza jest dobra (bogomili).
dusze pochodzą od istoty boskiej i są przeznaczone do zwalczania zła i ciemności. w celu
uwolnienia duszy przybył na ziemię odkupiciel, z pozoru obdarzony ciałem
podobnym do ciała ludzkiego. jego cierpienia i śmierć były pozorne,
symboliczne, ale wyjednały możliwość wewnętrznego odrodzenia człowieka.
odrodzenie będzie możliwe, gdy rodzaj ludzki wymrze (pryscylianie).
od jaldabaotha
pochodzi tchnienie i dusza (ofici).
wskutek podszeptów demiurga
niektóre dusze upadły i za karę zostały połączone z ciałem. dopiero po śmierci
zostaną uwolnione ze swego więzienia, a ciało nigdy nie dostąpi
zmartwychwstania (apellici).
archontowie są
strażnikami dusz. każdy człowiek ma
duszę, którą żywią się archontowie. aby uniknąć unicestwienia należy posiąść
tajemną wiedzę, która umożliwi duszy uniknięcie archontów i sprawi, że dostanie
się ona do raju, gdzie będzie żyła u boku matki i ojca wszystkiego
(archontycy). archontycy nie uznawali sakramentów, gdyż uważali, że są one
poświęcone demiurgowi i sprawiają,
że dusza ludzka staje się od niego zależna. według innej wersji praktykowali
chrzest i namaszczenie wierząc, że umożliwiają one uwolnienie się od wpływu
archontów.
jeżeli duszy nie
uda się spłacić za życia długu archontom,
musi pojawić się po raz drugi (karpokrates).
bóg chcąc uratować ludzkie dusze, zesłał na ziemię logosa
(jezusa) (gnostycyzm).
istnieje dusza i duch (pneuma) - prawdziwa jaźń człowieka, równie obca światu jak bóg. prawa natury zniewalają człowieka,
a jego ciało i dusza (w tym psychika) aktywnie przeciwstawiają się mu. celem
życia jest przebudzenie odrętwiałej pneumy i uwolnienie jej z więzów losu i
świata, aby mogła wrócić do boga (gnostycyzm).
dusze ludzkie są
fragmentami ducha albo upadłymi duchami uwikłanymi w materię.
dusza stanowi część stworzoną, a duch jest cząstką boga. w ciele przebywa
dusza, a w duszy duch. dusza ma trojaką naturę: 1 hyliczną (związaną z materią
- hyle), 2 psychiczną (wolność
wyboru między zbawieniem, a unicestwieniem), 3 pneumatyczną (pewność zbawienia
będąca darem łaski) (katarzy).
dusze świętego piotra
i świętego pawła otrzymawszy moc od boga mogą być silniejsze od duszy jezusa, bo to nie jezus zbawia ludzi,
lecz każdy musi otrzymać moc od boga, by mógł wyzwolić swoją duszę (karpokrates).
dusza będzie
nieśmiertelna tylko wtedy, gdy zostanie zaakceptowana przez boga (enkratyści).
nauka autentyczna,
utwór z nag hammadi, opisuje dzieje duszy
w świecie materialnym.
gnostycka apokalipsa
pawła zawiera fragmenty dotyczące sądu nad duszą.
egzegeza o duszy zawiera
opis upadku i wyzwolenia duszy zilustrowany za pomocą starego i nowego
testamentu, homera i listu papieża klemensa i (gnostycyzm).
12. 5. 4.
reinkarnacja
gnostycyzm zachował wiarę w reinkarnację (w którą wierzyli
także zwolennicy platona (platoniści ?) i pitagorasa (pitagoreiści ?)). gnostycka apokalipsa pawła zawiera fragmenty dotyczące reinkarnacji. naukę o
preegzystencji dusz głosili
appelici.
katarzy wierzyli w reinkarnację i preegzystencję dusz. reinkarnacja pełni funkcję
odkupienia, czyli oczyszczenia z materii i wszelkiej nieczystości.
karpokrates twierdził, że dusza, która nie spłaci długu archontom, będzie musiała wcielić się
po raz drugi.
szymon mag był
inkarnacją prawdziwego boga.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz