12. gnostycyzm, manicheizm, mitraizm
12. 7. 1. zwierzęta
zakaz zabijania zwierząt i spożywania mięsa (manicheizm). odrzucenie spożywania mięsa (bogomili).
katarzy praktykowali wegetarianizm, ale jedli ryby, ponieważ zwierzęta rozmnażają się
drogą płciową, więc są nieczyste, a ryby, według nich, są jednopłciowe i nie
dochodzi między nimi do "grzesznych aktów". dusza może wcielić się tylko w
zwierzęta ciepłokrwiste.
12. 7. 1. 1. wąż/smok
w scenie tauroktonii
(zbijania świętego byka) uczestniczy wąż
jako alegoria ziemi-rodzicielki nasiąkającej życiodajnym płynem (mitraizm).
aion jest
opleciony wężami (mitraizm, gnostycyzm).
abraxas ma
zamiast nóg węże oplatające gałąź
tworzącą podwójny krzyż. węże to
odpowiedniki ducha (nous) i słowa (logos) (gnostycyzm).
uroboros, symbol
gnostycyzmu, wąż z ogonem w pysku,
bez przerwy pożera samego siebie, symbolizując odradzające się życie, jedność
duchową i fizyczną wszechrzeczy, która nigdy nie zaniknie i będzie trwać w
nieskończoność w formie ciągłej destrukcji i odradzania się, nieskończoność,
wieczny powrót, zjednoczenie przeciwieństw, obieg czasu, odnawianie się świata
i światów, śmierci i odrodzenia, wieczności. pierwotnie uroboros był symbolem
rzeki opływającej ziemię, bez źródeł i bez ujścia, do której wlewały się
wszystkie rzeki i morza świata.
ponadto w gnostycyzmie wąż
był symbolem władcy świata materialnego, demiurga
lub któregoś z archontów, odradzania
się, a dla ofitów symbolem gnozy (poznania).
ofici czcili siedem demonów,
z których jednym był rafael (wąż) (orygenes). ofici czcili węża
jako dobroczyńcę, który dostarczył ludziom pożywienie, i dzięki któremu
otworzyły się ich oczy.
jaldabaoth (demiurg) wydał z siebie syna węża, od którego pochodzą tchnienie i dusza. wąż to symbol gnozy (poznania), którą tyran
jaldabaoth chciał ukryć przed adamem
i ewą (ofici).
dzięki objawieniu węża
ewa otrzymała pokarm wiedzy, dzięki
której mogła lepiej przekazywać gnozę
(gnostycyzm).
dzięki wężowi
doszło do pożycia małżeńskiego i do zaludnienia świata (anastazy z synaju).
dzięki ujęciu roli węża
odwrotnie niż w piśmie świętym chrześcijan, możemy postawić hipotezę, że
gnostycyzm był ostatnią linią walki pierwiastka żeńskiego (węża) z pierwiastkiem męskim, po którego stronie walczyło
chrześcijaństwo (lew i orzeł).
hymn o perle (w
wersji greckiej) mówi o tym, że złe myśli (gniew) powodują wzrost potęgi złego
boga, a myśli dobre (o miłości, świetle) jego słabnięcie. syn króla wschodu
został wysłany za młodu do egiptu, aby zdobył perłę posiadaną przez smoka. smak egipskiego jedzenia sprawił,
że zapomniał o celu misji. rodzice wysłali do niego list przypominając, po co
jest w egipcie, więc uśpił smoka wypowiadając imię ojca. zdobył perłę, wrócił
do domu wiedziony przez list i świetlistą szatę (?) i oddał perłę ojcu.
hymn o perle (w
wersji syryjskiej) opiewa dzieje pneumy
z krainy światłości (perły), która
jest głównym bohaterem i walczy ze smokiem
mieszkającym w grocie morskiej. pneuma usypia go zaklinając "w imię króla
światłości".
12. 7. 1. 2. ptaki
ofici czcili siedem demonów,
wśród których znajdował się gabriel
(orzeł) (orygenes).
kruk (corax) to pierwszy stopień
wtajemniczenia w mitraizmie.
w scenie tauroktonii uczestniczą kogut i kruk (mitraizm).
posąg aiona jest
wynoszony z komnaty kiedy kur
zapieje, aion ma skrzydła (mitraizm, gnostycyzm).
abraxas ma
kogucią głowę. kogut zapowiadając brzask i zachód słońca czuwa nad obiegiem czasu,
symbolizuje opatrzność (phronesis)
(gnostycyzm).
eon chrystus
zstąpił w postaci gołębicy na chrystusa człowieka w czasie chrztu (cerynt).
legenda mówi, że kiedy
inkwizytorzy przyszli po esclarmonde de
foix (wybrana, katarka),
zamieniła się w gołębicę i uciekła.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz