12. gnostycyzm, manicheizm, mitraizm
12. 8. narodziny,
życie, śmierć
12. 8. 1. narodziny
prokreacja jest zła ponieważ powoduje uwięzienie duszy (eona) w materii
(manicheizm).
narodzenie
najświętszej maryi panny (apokryf):
rodzice (joachim i anna) bardzo starali się i modlili o
dziecko. gdy prośba została spełniona, oddali marię w wieku trzech lat na
wychowanie do świątyni, gdzie wychowywała się wśród pobożnych niewiast. apokryf
opisuje jej dzieciństwo i życie u boku rodziców w starszym wieku (gnostycyzm).
marcjoniści uważali, że jezus
nie urodził się z marii, a jedynie
przeszedł przez nią, lub też że pojawił się dopiero w synagodze w kafarnaum.
paulicjanie nie czcili marii.
chrystus przeszedł przez nią jak przez kanał. maria nie była dziewicą, współżyła
z józefem i miała z nim dzieci.
bogomili głosili, że bóg
zesłał na ziemię logosa (jezusa), który wniknął w ciało dziewicy
przez ucho, przybrał w niej cielesną formę i wrócił tą samą drogą. dziewica
niczego nie spostrzegła, ale odnalazła go jako niemowlę w jaskini w betlejem.
12. 8. 2. życie
mitra ścigał byka, pojmał go i zaniósł na plecach do
jaskini, gdzie złożył w ofierze w intencji odnowienia świata. ziemia i
wszelkie życie zroszone krwią i nasieniem byka (także podczas tauroktonii - rytuału zabicia świętego
byka), przechodzi proces regeneracji (mitraizm).
uroboros -to także
symbol odradzania się, śmierci i życia, wieczności (gnostycyzm).
światłość jest
dobrem, a ciemność jest złem. materia
jest przejawem zła. człowiek na dwie dusze:
związaną z dobrem i związaną ze złem. walka pomiędzy dobrem i złem toczy się w
każdym człowieku. zło jest wieczne i jest wszędzie, drogą wyzwolenia od zła
jest poznanie (gnoza) (manicheizm).
człowiek egzystuje w nieprzyjaznym świecie, do którego
został "wrzucony". jest niespójnym konglomeratem ciała, duszy i ducha (pneumy, pojęcie
platońskie). jego prawdziwą jaźnią jest pneuma, równie obca światu jak bóg. prawa natury zniewalają człowieka,
a jego ciało i dusza (w tym psychika) aktywnie się temu przeciwstawiają,
ograniczają i upokarzają,. celem życia jest przebudzenie odrętwiałej pneumy i
uwolnienie jej z więzów losu i świata, aby wrócić do boga. potrzebne do tego są
wiedza, objawienie, iluminacja co
do natury "ja, boga i świata". przed pojawieniem się oświecającego
doświadczenia (gnozy) jedyną etyczną
formą aktywności jest dążenie do owego doświadczenia (gnostycyzm).
12. 8. 2. 1. dola,
los, przeznaczenie
przeznaczenie człowieka jest z woli boga ściśle określone i ściśle zjednoczone z układem gwiazd
(bardesanici, audianie).
12. 8. 2. 1. 1.
predestynacja, jurodiwość
u gnostyków z niektórych sekt mamy pomysły, których by się
rasputin nie powstydził.
agapeci uważali,
że wszystko jest czyste dla tych, którzy mają czyste sumienie. agapetki
składały śluby czystości, następnie wabiły młodych chłopców i mężczyzn żyjąc z
nimi pod jednym dachem.
nikolaici uważali, że chrześcijanie nie powinni separować
się od pogan. z tego powodu mogli brać udział w pogańskich zwyczajach jak nierząd i ofiary,
bez szkody dla własnej duchowości.
bogomili teodozjusza oddawali się orgiom, doświadczając grzechu celowo, aby móc dostąpić pokuty.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz