13. religia naturalna, preanimizm, animizm, kulty cargo
13. 3. kult, magia (cz 1)
kulty
kulty herosów/wojowników/wodzów/władców, sił przyrody,
płodności, urodzaju, przodków, czaszek, solarny, lunarny, ciał niebieskich,
ziemi, matki ziemi (bogini matki), inne matriarchalne, agrarny, żywiołów,
ognia, wiatru, wody, oceanów, jezior, rzek, zjawisk atmosferycznych, zwierząt
(niedźwiedzia), roślin, drzew, gajów, lasów, wegetacji, chtoniczne, rzemiosła,
wiecznie zielonego drzewka.
kult idola (idolatria)
to przeświadczenie, że pomiędzy wyobrażeniem bóstwa a nim samym istnieje
bezpośrednia więź lub tożsamość, oddawanie czci idolowi było równoznaczne z
oddawaniem czci bóstwu. (np wbijanie szpilek w laleczki przedstawiające
konkretne osoby).
magia
noszenie amuletów.
konopie indyjskie
używano jako roślinę magiczną.
jemioła uważana była
za dar bogów, szczególnie rosnąca na dębach (talizman), miała zdolności magiczne.
indalo uważa się
za prehistoryczny symbol magiczny (ok 6 tys pne, andaluzja). przypomina
człowieka lub bóstwo z tęczą.
kulty cargo opierają
się na naśladowaniu białych przybyszów (magia sympatyczna), np budowaniu
lądowisk i pasów dla samolotów, nabrzeży dla statków, magazynów itp, aby
bogowie przysłali miejscowym dobra.
ruch johna fruma
istnieje od 30 lat na vanuatu. john frum
mógł nie istnieć (skrót od john from america). wyznawcy budują symboliczne pasy
startowe, aby zachęcić samoloty amerykańskie do przywożenia im dóbr.
ruch księcia filipa
powstał w 1974 na obszarze vanuatu po wizycie księcia, który jest obecnie
uważany za przywódcę dostarczycieli cargo.
totemizm
jak najbardziej, np istoty mityczne: thabala (warramungowie, tjinngillowie), często rzeźbione na
drewnianych słupach, np 15 metrowe tlingita.
szamani i kapłani
osobą właściwą do kontaktów z bóstwami (przede wszystkim w
celu uzyskania przychylności duchów
związanych z obiektami przyrody) był szaman.
funkcja kapłana wyodrębniała się
powoli.
szamani religii
animistycznych pragnąc wejść w kontakt z zaświatami
i duchami, osiągnąć zdolność
jasnowidzenia lub uzdrawiania, próbowali wywołać ekstazę przy pomocy pejotlu,
grzybów halucynogennych, marihuany, rytuału, tańca, muzyki (pw
bębny).
do dzisiaj czynni są dongba,
szamani animistyczni plemienia naxi (chiny). ich działania zostały
zmodyfikowane wpływami bon i taoizmu.
czarownicy
czarownik był
odpowiedzialny za dokonywanie przepowiedni i leczenie za pomocą specjalnych
formułek, magicznych zaklęć i wyspecjalizowanych rytuałów. był pośrednikiem
pomiędzy żyjącymi a światem zmarłych.
ofiara
ara to ołtarz
ofiarny (pierwotnie wzniesienie lub głaz), posadowiona na szerokich stopniach w
formie stołu. boki stołu ozdabiane były reliefem z przedstawieniami historycznymi
lub z obrzędami rytualnymi. w górnej części znajdował się kanał ściekowy do
odprowadzania krwi ofiar lub płynów ofiarnych. ary stawiano w uświęconych
miejscach (przed świątyniami, w świętych gajach, przy źródłach). małe ołtarzyki
ofiarne stawiano w domach.
istnieje koncepcja fanatyzmu religijnego jako stanu ekstazy religijnej w czasie składania
ofiar bogom.
wyznawcy hauka
składają ofiary ze zwierząt na "centralnym ołtarzu".
modlitwa
modlitwa polega wezwaniu do bóstwa i wywodzi się z
praktyk magicznych. początkowo miała formę zaklęcia,
później doszły funkcje prośby, podziękowania, elementy hołdu. modlitwie mogą
towarzyszyć gesty (np klękanie), akcesoria (np różaniec), taniec rytualny. modlitwa może być mechaniczna (jak mantra).
opętanie
opętanie to jedno z podstawowych zjawisk ekstatycznych kultów
pierwotnych. wyjście z ciała, oddanie ciała do dyspozycji komu innemu,
zstąpienie mocy do duszy może być
pozytywne lub negatywne. powoduje uboczne reakcje fizyczne jak miotanie,
drgawki, stupor.
opętanie przez istoty boskie (bóstwo, demona, ducha, ducha
osoby zmarłej), w szamanizmie może wystąpić jako zdarzenie negatywne (przez złego ducha, który powoduje cierpienia
i nieszczęścia nawiedzonego) jak i pozytywne (duchy prowadzące do ekstatycznego
świata bogów lub przodków.
liczby, numerologia
siódemka była liczbą magiczną od zawsze.
w grocie lascaux,
w sali byków przedstawiono siedem
byków nacierających na głowę konia.
kopiec silbury hill,
kosmiczna góra (anglii) z ok 2700 pne jest zbudowany z siedmiu kondygnacji, z tego
jedna zachowała się pod ziemią.
miejsca kultu
gaje, lasy, miejsca z dostępem do wody (rzeki, jeziora, źródła), góry i inne miejsca przyrody.
świątynie występowały najpierw jako miejsca zaaranżowane w
jaskiniach lub hypogea, podziemne
pomieszczenia drążone w skale. hypogea służyły także jako miejsca pochówku. najczęściej
były powiązane z bóstwami chtonicznymi.
w przyrodzie budowano wielkie kręgi kamienne (kromlechy), które służyły do
kontaktowania się z bogiem.
rolę cmentarzy
pełniły kopce wznoszone dla
pochówku. pełniły one także funkcje kultowe, obronne i obserwacyjne.
groby galeriowe
(do 60 m dł i 5 m szer) były nakrywane kamiennym sklepieniem (katalonia,
francja, belgia, holandia, niemcy, skandynawia, pd włochy).
powszechnie stosowano kremację
(ciałopalenie). budowano groby
popielnicowe, w których składano urny z prochami i groby jamowe, w których prochy wsypywano do jamy grobowej.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz