14. religie indian i eskimosów
14. 0. problemologia
po religiach pochodzenia indoeuropejskiego (nie wszystkich):
religie słowian, celtów, germanów, sarmatów, scytów, hinduizm, buddyzm,
dżinizm, sikhizm, zaratusztrianizm, gnostycyzm i inne pomniejsze tego nurtu,
przechodzę na druga stronę oceanu do religii indian i eskimosów. w ten sposób
zaczynam drugi ciąg tropów przez amerykę, afrykę, australię, oceanię i azję (w
tym także shinto, taoizm i konfucjanizm) jakby dookoła świata. trzeci trop
obejmie bliski wschód, egipt, rzym, grecję, a ostatni judaizm, chrześcijaństwo,
islam i nowe nurty religijne (w tym religie afroamerykańskie i
rodzimowiercze).
mogło by się wydawać, że na terenie przekolumbijskiej
ameryki funkcjonowały proste, barbarzyńskie mity, a do tego odległe od tego, w
co wierzono w europie. nic bardziej błędnego. mity o powstaniu świata są często
bardziej skomplikowane niż mity ludów europy, a wnioski z nich wyciągane często
szokują.
po przedstawieniu mitów azji i częściowo chin okaże się, że pojęcie ludów dene obejmujące niektóre plemiona indiańskie i azjatyckie (np. paleoazjaci, ludy tunguskie, ludy tureckie) nie jest wymysłem akademickim, znajdziemy tu wspólne ślady w języku i mitologii. pojęcie "odkrycia ameryki" trzeba zostawić wąsko myślącym idiotom, którzy mentalnie nigdy nie wyruszyli poza europę.
można wymienić następujące charakterystyczne cechy religii
indian i eskimosów:
- używanie nazw zwierząt do określenia plemion (np lisy,
bobry, wilki, szopy, kruki, wrony) świadczące o utożsamianiu się z
naturą,
- traktowanie ziemi, przyrody, natury jak matki wspólnej wszystkim zamieszkującym ją plemionom, co tłumaczy dlaczego indianie pozwalali zajmować ziemie europejczykom i podpisywali z nimi traktaty wierząc, że udzielają ziemi we wspólne użytkowanie, gdyż sprzedaż bogini matki byłaby świętokradztwem; przeciwnie, zdemoralizowani europejczycy uważali, że dokonali zakupu ziemi na wyłączną własność, mimo tego, że intencja drugiej strony umowy była inna,
- naczelna rola słońca, któremu należy składać ofiary z krwi
i serc, aby miało siłę odradzać się na nowo,
- zupełnie rewelacyjny mit o stworzeniu nowego świata po
buncie przedmiotów, które zostały nasłane na ludzi przez bogów (mochica,
inkowie, majowie).
hasła w wikipedii dotyczace mitologii indian są krótkie,
zwłaszcza dotyczące mitologii indian z obecnych terenów stanów zjednoczonych i
kanady, jakby specjalnie. wiedza uzyskana na podstawie tych haseł jest
szczątkowa, przemieszana, a czasami różne hasła podają sprzeczne informacje na
temat bóstw. trudno prześledzić drogę przejmowania i przyswajania
poszczególnych bóstw przez kolejno pojawiające się plemiona (zwłaszcza w
mezoameryce).
na przykład w haśle „mixcoatl” bóg-przedmiot hasła
przedstawiony jest jako bóg azteków, którego chichimekowie, pipilowie i otomi
nazywali „iztacmizcoatl”, a w haśle „chichimekowie” mixcoatl przedstawiony jest
jako bóg chichimeków, którego aztekowie przyswoili jako „iztacmizcoatla”.
niektóre hasła wikipedii są bardzo krótkie i podają nazwę
plemienia, którego nie sposób umieścić w zestawieniu plemion.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz