14. religie indian i eskimosów

14. 0. problemologia
 

po religiach pochodzenia indoeuropejskiego (nie wszystkich): religie słowian, celtów, germanów, sarmatów, scytów, hinduizm, buddyzm, dżinizm, sikhizm, zaratusztrianizm, gnostycyzm i inne pomniejsze tego nurtu, przechodzę na druga stronę oceanu do religii indian i eskimosów. w ten sposób zaczynam drugi ciąg tropów przez amerykę, afrykę, australię, oceanię i azję (w tym także shinto, taoizm i konfucjanizm) jakby dookoła świata. trzeci trop obejmie bliski wschód, egipt, rzym, grecję, a ostatni judaizm, chrześcijaństwo, islam i nowe nurty religijne (w tym religie afroamerykańskie i rodzimowiercze).

mogło by się wydawać, że na terenie przekolumbijskiej ameryki funkcjonowały proste, barbarzyńskie mity, a do tego odległe od tego, w co wierzono w europie. nic bardziej błędnego. mity o powstaniu świata są często bardziej skomplikowane niż mity ludów europy, a wnioski z nich wyciągane często szokują.
 
po przedstawieniu mitów azji i częściowo chin okaże się, że pojęcie ludów dene obejmujące niektóre plemiona indiańskie i azjatyckie (np. paleoazjaci, ludy tunguskie, ludy tureckie) nie jest wymysłem akademickim, znajdziemy tu wspólne ślady w języku i mitologii. pojęcie "odkrycia ameryki" trzeba zostawić wąsko myślącym idiotom, którzy mentalnie nigdy nie wyruszyli poza europę.

można wymienić następujące charakterystyczne cechy religii indian i eskimosów:

- używanie nazw zwierząt do określenia plemion (np lisy, bobry, wilki, szopy, kruki, wrony) świadczące o utożsamianiu się z naturą,
 
- traktowanie ziemi, przyrody, natury jak matki wspólnej wszystkim zamieszkującym ją plemionom, co tłumaczy dlaczego indianie pozwalali zajmować ziemie europejczykom i podpisywali z nimi traktaty wierząc, że udzielają ziemi we wspólne użytkowanie, gdyż sprzedaż bogini matki byłaby świętokradztwem; przeciwnie, zdemoralizowani europejczycy uważali, że dokonali zakupu ziemi na wyłączną własność, mimo tego, że intencja drugiej strony umowy była inna,

- naczelna rola słońca, któremu należy składać ofiary z krwi i serc, aby miało siłę odradzać się na nowo,

- zupełnie rewelacyjny mit o stworzeniu nowego świata po buncie przedmiotów, które zostały nasłane na ludzi przez bogów (mochica, inkowie, majowie).

hasła w wikipedii dotyczace mitologii indian są krótkie, zwłaszcza dotyczące mitologii indian z obecnych terenów stanów zjednoczonych i kanady, jakby specjalnie. wiedza uzyskana na podstawie tych haseł jest szczątkowa, przemieszana, a czasami różne hasła podają sprzeczne informacje na temat bóstw. trudno prześledzić drogę przejmowania i przyswajania poszczególnych bóstw przez kolejno pojawiające się plemiona (zwłaszcza w mezoameryce).

na przykład w haśle „mixcoatl” bóg-przedmiot hasła przedstawiony jest jako bóg azteków, którego chichimekowie, pipilowie i otomi nazywali „iztacmizcoatl”, a w haśle „chichimekowie” mixcoatl przedstawiony jest jako bóg chichimeków, którego aztekowie przyswoili jako „iztacmizcoatla”.

niektóre hasła wikipedii są bardzo krótkie i podają nazwę plemienia, którego nie sposób umieścić w zestawieniu plemion.
 
 
Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon