14. religie indian i eskimosów
14. 3. 9. 2. dzień i
noc
ataensic została zapłodniona
na żółwiu przez istotę ze świata podziemnego i urodziła bliźniaki, z których jeden
stworzył dzień, a drugi noc (huroni).
dzień inków
charakteryzował się tym, że nie występował podział na godziny, a czas określany
był pozycją słońca nad horyzontem, czyli tym, jak daleko przemieściło się ono
na niebie.
metztli był bogiem
nocy, a do itzamny zwracano się
mówiąc: pan dnia, pan nocy (majowie).
gdy słońce znikało za horyzontem, ixbalanque samotnie bronił ludzkości przed potworami nocy, co miało
tłumaczyć następstwo dnia i nocy. kolejne remisy na polu gry ixbalanque i hunahpu w ullamaliztli (ulamę, tlachtli) tłumaczyły cykliczność dnia i nocy (kicze).
camaxtle to bóstwo
nocy (chichimekowie, aztekowie).
ometeotl łączył
przeciwieństwo dnia i nocy, huitzilopochtli
był uosobieniem południa, tezcatlipoca
władcą nocy, tezcatlipoca czarny jednonogim
bogiem nocy, metzil panią nocy, yojualticitl boginią nocy, yohaulticetl boginią nocy strzegąca
śpiących dzieci, huehueteotl był
kojarzony z nocą i godzinami nocnymi, tlaltecuhtli
domagał się nocami ludzkiej krwi i ofiar, tepeyollotl
był bogiem ośmiu godzin nocnych, centeotl
był panem czwartej godziny nocy, tlazolteotl
była panią piątej godziny dnia i siódmej godziny nocy, teoyaomqui była boginią szóstej godziny dnia, ixtlilton był patronem siódmej godziny dziennej ozomatli, chalmecatecuhtli jest panem jedenastej godziny dnia, tlahuizcalpantecutli jest panem dwunastej
godziny dnia, ilamatecuhtli
kojarzono z trzynastą godziną dnia (aztekowie).
kodidop uważana
była za babkę dni (arawak).
14. 3. 9. 3. dni
tygodnia
w kalendarzu inków
nie było nazw dni tygodnia i podziału czasu na tygodnie.
xibalba jest
patronem 3 dnia akbal w kalendarzu tzolkin. symbolika tego dnia
nawiązywała do czasów, gdy na ziemi panowały demony podziemia i śmierci. ah puch patronował każdemu szóstemu
dniowi miesiąca. w tym dniu panowała siła zniszczenia, choroby i rozkład. nixchel poświęcony jest dzień 8 zip (majowie).
ometecuhtli był
bogiem 1 dnia miesiąca cipactli. quetzalcoatl był opiekunem 2 dnia
miesiąca ehecatl. tepeyollotl - patron 3 dnia calli. huehuecoyotl to patron 4 dnia miesiąca cuetzpalin. chalchiuhtlicue
to patronka 5 dnia miesiąca coatl. tecciztecatl patronował 6 dniowi
miesiąca miquiztli. tlaloc - bóg 7 dnia miesiąca mazatl. mayahuel - patronka 8 dnia miesiąca tochtli. xiuhtecuhtli - patron 9 dnia miesiąca atl. mictlantecuhtli - patron 10 dnia miesiąca itzcuintli. ixtlilton (xochipilli?) był
patronem 11 dnia ozomatli. patecatl był patronem 12 dnia miesiąca maninalli. tezcatlipoca jest opiekunem 13 dnia miesiąca acatl. ixcuina była
patronką 14 dnia miesiąca ocelotl, xipe
totec to pan 15 dnia quauhtli,
20-dniowego cyklu tonalpohualli. itzpapalotl była patronką 16 dnia
miesiąca cozcaguauhtli. xolotl - patron 17 dnia miesiąca ollin. chalchihuihtotolin to patron 18 dnia miesiąca tecpatl. tonatiuch -
patron 19 dnia miesiąca quiahuitl. xochiquetzal - patronka 20 dnia xochitl. camaxtle to opiekun, wraz z huitzilopochtli,
dnia ce tepactl (aztekowie).
xipe totec był panem
14-tej 13-ki (ce itzcuintli) i 20-ej
13-tki (ce tochtli) (aztekowie).
u indian nawaho
tydzień zaczyna się niedzielę. dni tygodnia od niedzieli: damoo, damoo bliskani
(po niedzieli), damoo doo naakiskao
(niedziela + 2 razy wschód), damoo doo
taa yikao (niedziela + 3 razy wschód), damoo
doo dii yikao (niedziela + 4 razy wschód), nda'iiniish (koniec tygodnia), yikao
damoo (po wschodzie jest niedziela).
14. 3. 9. 4. miesiące
ixchel poświęcono
miesiąc cech. ik patronował miesiącowi 2 ik.
chamalcanowi (camalotzowi?) poświęcono 4 miesiąc zotz. xibalba jest patronem
miesiąca 6 xul w kalendarzu haab. w tym miesiącu pojawiał się tzul pod postacią psa, był odpowiedzialny za
procesy gnicia i przemijania, w tym miesiącu nie podejmowano ważnych decyzji i
nie planowano przyszłości. chacowi
były poświęcone miesiące 10 yac i 13
mac (wraz z itzamną). huehueteotlowi
poświęcono 11 miesiąc hueymiccailhuitl
lub xocotlhuetzimiesiąc. 15 muan był poświęcony boskiemu
ptakowi muan, pod postacią którego
ujawniał się jaguar przynoszący
katastrofy, wojny i intrygi cit chac cohowi poświęcono miesiąc 16 pax (majowie).
ahau kin
patronował jako jedyny pierwszemu miesiącowi pop w kalendarzu haab. ponadto
wspólnie z hunahpu patronował dwu
innym miesiącom: 14 kankin (miesiąc
zbierania plonów kojarzony z równonocą jesienną i symbolizujący zamknięty cykl
przemijalności, narodzin i śmierci) i miesiącowi zielonego słońca (wiosenne
zrównanie dnia z nocą) (majowie).
centeotl patronował
miesiącom tezoztontli i hueytozoztli. huixtocihuatl patronowała 8 miesiącowi tecuilhuitontli razem z xochipilli.
modły do toci wznoszono szczególnie
w 10 miesiącu miccailkuitontli i ochpanizli (aztekowie).
14. 3. 9. 5. pory
roku, przesilenia
rok rozpoczynał się od przesilenia grudniowego (inkowie).
indianie dzielili rok zasadniczo na dwie pory roku: suchą i
deszczową (enawene nawe).
xipe totec był
bogiem wiosny i pór roku (mezoameryka,
olmekowie).
huitzilopochtli
był uosobieniem lata (aztekowie).
itzpapalotl była symbolem
cyklicznych zmian w przyrodzie (chichimekowie).
świątynia (piramida) huaca
de la luna służyła do ustalania przesileń, równonocy, pory deszczowej,
zaćmień słońca i księżyca (mochica).
podczas ceremonii związanej z zimowym przesileniem wznoszono
modły do toquichena i raninhuenu o pomyślność w nadchodzącym
roku (mapuche).
ilamatecuhtli
była kojarzona z zimowym przesileniem (aztekowie).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz