14. religie indian i eskimosów
14. 4. świat
podziemny i życie pośmiertne, wędrówka dusz
14. 4. 1. światy
podziemne i pośmiertne, piekło (cz 1)
bóstwa świata podziemnego:
- kuma - pani
świata podziemnego, gdzie zmarli wiodą szczęśliwy żywot (yaruro),
- abuhene - bóg
świata zmarłych i śmierci (warao),
- xiuhtecuhtli -
uosobienie życia po śmierci, chalmecatecuhtli
- pomniejszy bóg podziemia, którego żoną była tzontemoc, huehueteotl,
który przebywał w centrum podziemnego świata, mictlantecuhtli - władca zaświatów, który wraz z żoną mictlancihuatli rządził królestwem
zmarłych mictlan, gdzie mieszkał na
ostatnim dziewiątym poziomie; po zmierzchu umierał wchodząc w głąb ziemi i
odradzał się następnego ranka, tlacitonatio
- bóg świata podziemnego, który podczas zachodu słońca zapalał pochodnię i dawał
światło umarłym, xipe totec - bóg
wejścia do podziemi do mictlanu, xolotl - strażnik mictlanu, pies, któremu
z powodu płaczu wypadły oczy przez co oślepł, co spowodowało, że lepiej widział
w ciemności; zstąpił do mictlanu skąd wykradł kości umarłych, z których
powstała ludzkość (aztekowie),
- xolotl odprowadzający
ludzi w zaświaty, rozłupujący ziemię, aby znaleźć najlepszą drogę (zapotekowie),
- moma - władca
świata zmarłych (witoto),
- bolon dzacab
należał do świata podziemi, uac mitun
ahau był władcą szóstego, a ah puch
władcą dziewiątego najniższego świata zmarłych (mitnal), came - bóg
podziemia i śmierci, cit bolon ua, bóg
podziemi i zła (majowie),
- camalotz,
którego siedziba znajdowała się w podziemiach, w których dawniej mieszkał bóg xibalba; camalotz obcinał głowę
każdemu, kto bez jego zgody pojawiał się w jego królestwie, nawet bogu hunahpu (majowie),
- bóg z kodeksu
drezdeńskiego o nieznanym imieniu (pierwszy) był wcieleniem władcy zmarłych,
miał opaskę na oczach, ozdoby wykonane z oczu nieboszczyka, łańcuch na szyi z
symbolem śmierci, był młody, odpowiadał za przestrzeń pośrednią, do której
wstępował zmarły bezpośrednio po zgonie, błąkając się, aż bogowie zdecydowali
się zaprowadzić go do właściwego poziomu podziemia (majowie),
- bóg z kodeksu
drezdeńskiego o nieznanym imieniu (drugi) został przedstawiony jako trupia
czaszka, z kołnierzem wykonanym z oczu nieboszczyka, z kolczykami w uszach
wykonanymi z ludzkich kości, skórą pokryta plamami, jedną z nóg zakończoną
ogonem skorpiona (majowie),
- jaguar związany
ze światem podziemia, wyobrażany w skórze jaguara jako zasiadający na tronie w
podziemnym pałacu, przenosił zmarłych przez świat podziemi zapewniając powtórne
urodzenie; towarzysz słońca; gdy słońce schodziło do podziemi, przeistaczało
się w jaguara, boga podziemi i przybierało postać człekokształtną z widocznymi
cechami jaguara na twarzy i dłoniach, wówczas przedstawiano go jako starego
władcę podziemi xibalbę (majowie),
- jaguar, który
wchodzi w skład świty iby i wpływa
na kierunek pośmiertnej wędrówki dusz (shipibo),
- ixquic, która urodziła
się w xibalbie (kicze),
- takakam - bóg
podziemia (huiczole),
- ataensic
sprawująca władzę nad krainą zmarłych (irokezi),
- tahit - bóg
podziemia przyjmujący zmarłych nagłą śmiercią (tlingit).
światy podziemne i piekielne:
świat zmarłych znajduje się na wschodzie (kikapowie). zaświaty znajdują się pod
ziemią (w sensie krainy wiecznych łowów) (nawahowie).
wejście w zaświaty było przedstawiane jako ust alub paszcza
potwora ziemi (olmekowie). często
utożsamiano jaskinię z wejściem w zaświaty (epi-olmekowie).
xibalba to
dziewiąty najniższy poziom piekła, w których rządzą duchy chorób i śmierci (kicze).
wejście do xibalby
znajduje się w jaskini nieopodal coban
lub w systemie jaskiń w belize lub w
ciemnej szczelinie widocznej w drodze
mlecznej lub nad powierzchnią ziemi. mieszkańcami xibalby są dusze zmarłych
lub inny rodzaj stworzeń czczących śmierć. byty te były nadludzkie, ale nie
miały statusu bogów, odczuwały ból i pragnienie, radość i smutek, składały
ofiary przez odcięcie głowy i wyrwanie serca, miały wygląd zoomorficzny, ich
twarze budziły grozę, podżegały do zła, grzechu i niezgody. elitę stanowiło 12
istot połączonych w pary:
- hun-came i vucub came (sędziowie krainy),
- xiquiripat i cuchumaquic (sprawiali, że krew
uchodziła z ludzi),
- ahalpuh i ahalgana (zsyłali opuchliznę i ropnie),
- chamiabac i chamiaholom (strażnicy, trzymając
drewniane pałki sprawiali, że ludzie chudli, aż zostawały z nich szkielety i
czaszki, zabierali swe wychudzone ofiary na śmierć),
- ahalmez i ahaltocob (sprowadzali nieszczęście na
ludzi powracających do domu lub znajdujących się w ich pobliżu; tych ludzi
znajdowano poranionych lub martwych, leżących na ziemi z twarzą zwróconą do
góry),
- xic i patan (odpowiedzialni za nagłą śmierć
podróżnych, rzucali się na wędrowców, ściskając im gardło i pierś, aby krew
podeszła do ust, ludzie umierali wymiotując krwią).
poza tym w xibalbie funkcjonowały:
- cztery bóstwa puchacze ahpop achih (caquix-tucur,
ara sowa), chabi-tucur (strzała sowa),
holom-tucur (głowa sowa), huracan-hucur
(jednonoga sowa),
- dwaj puchacze - strażnicy ogrodów kwiatowych, siedzące na
konarach drzew (ixpurpuvec i puhuyu); kiedy nie wywiązały się z
zadania i nie upilnowały kwiatów, rozdarto im usta, przez co sowy mają
przełamany nos.
do tego należy dodać camazotza
- nietoperza śmierć, dwóch wróżbitów (xulu
i pacam) i ixguc - kobietę krew. mieszkańcy podziemi odwiedzali ziemię, a
ziemianie podziemia, ale kończyło się to dla nich najczęściej niepomyślnie (majowie).
xibalba to rozległa
kraina z siedzibą władców, budynkami, domami do testów, boiskiem do tlachtli (zwanej pelotą), ogrodami. były tam
rzeki, wąwozy, przepaście, drzewa, rośliny, zwierzęta, drogi, świątynia, kwiaty
w kolorach żółtym, czerwonym, niebieskim i białym. wejście znajdowało się w
pobliżu boiska do gry (nim-xob carchan),
po czym droga wiodła w dół po stromych stopniach do rzeki płynącej w wąwozach nu zivan cul i cuzivan. po przybyciu na miejsce trzeba było przekroczyć rzekę lub
przejść, pomiędzy ptakami molay,
rzekę ropnej wydzieliny (zgnilizny) i rzekę krwi. zmarły musiał przejść nie
upijając ani kropli i nie dotykając wód. na końcu znajdowało się skrzyżowanie
dróg: czerwonej, czarnej, białej i żółtej, czasami zielonej. czarna droga
prowadziła na zachód do kresu podróży, przybysz meldował się w sali obrad, gdzie
odbywało się zebranie bogów i gdzie był poddawany sprawdzianom, np pozdrawiał
drewniane kukły imitujące hun-came i
vucub-came lub siadał na ławie, która
była rozżarzonym kamieniem (majowie).
komnaty xibalby,
w których torturowano zmarłe dusze:
- quwquma-ha
(ciemny dom), gdzie nie ma nic oprócz ciemności,
- xuxulim-ha
(dom, gdzie wszyscy się trzęśli) - pokój wypełniony gradem, w którym dął
lodowaty wiatr,
- balami-ha (dom
jaguarów), gdzie przebywały w zamknięciu miotające się jaguary,
- zotzi-ha (dom
nietoperzy) pełen piszczących i trzepoczących skrzydłami nietoperzy,
- chayim-ha (dom
brzytew), w którym zderzały się ostre brzytwy.
zadaniem tych domów było zabicie i poniżenie człowieka. w
innej części xibalby był dom ognia pełen ognia i gorąca (majowie).
majowie bali się
piekła, w którym panowało lodowate zimno. xibalba
to stary świat, który mroczył ludzkie umysły, przynosił długie, nieuleczalne
choroby, cierpienia i śmierć, powodował nadmiar złych myśli, popychał ludzi do
występku, zbrodni i samobójstw. mieszkające tu istoty (lub dusze) podżegały do
zła i niezgody. upadek xibalby nastąpił z powodu przegrania meczu tlachtli (zwanej pelotą) z
bliźniakami, o czym później.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz