14. religie indian i eskimosów
14. 4. 1. światy
podziemne i pośmiertne, piekło (cz 2)
światy podziemne i piekielne (cd):
mictlan jest
czasami rozumiany jako itzmictlan,
czyli najniższy poziom piekła, a czasami jako całe podziemia, czyli piekło, do
którego trafiali słabi, starzy, zmarli na morzu śmierci i ci, którzy unikali
walki, świat umarłych, znajdujący się na północy (aztekowie).
zmarli przechodzili przez kolejne etapy piekła poddawani
próbom magicznym, aby osiągnąć wieczny spokój. dusze musiały przejść przez
dziewięć miejsc w ciągu czterech lat:
- 1 rwącą rzekę chignahuapan,
- 2 wąskie przejście pomiędzy dwiema zrośniętymi górami,
- 3 wejście na górę obsydianu,
- 4 miejsca, gdzie dmie lodowaty wiatr,
- 5 miejsca, gdzie łopoczą sztandary,
- 6 miejsca, gdzie leci grad świszczących strzał,
- 7 miejsce, w którym bestie zjadają serca,
- 8 wąską gardziel górską,
- 9 odpoczynek lub rozpłynięcie się w nicości (towarzyszył
im pies koloru płowego i amulety) (aztekowie).
według innej wersji dziewięć poziomów podziemi (mictlanu) to:
- 1 tlalticpac,
- 2 apanohuayan
(przejście wód),
- 3 tepetl
monanamicyan (miejsce, gdzie zderzają się góry),
- 4 itztepetl
(obsydianowa góra),
- 5 itzehecayan
(miejsce obsydianowego wiatru),
- 6 pancuecuetlacayan
(miejsce powiewających chorągwi),
- 7 temiminaloyan
(miejsce, gdzie ludzie są pod silnym ostrzałem),
- 8 teyollocualan
(miejsce, gdzie są zjadano ludzkie serca),
- 9 itzmictlan
apochcalocan (obsydianowe miejsce śmierci) (aztekowie).
advilun to świat
podziemny. połowę pałacu w tym świecie zajmuje agnut, a połowę sedna,
jego córka. agnut przyjmuje do swej siedziby wszystkich zmarłych i po roku
wypuszcza tych, którzy toczyli prawe życie, zatrzymując morderców (inuici).
wątki mitologii związane ze światem zmarłych:
kiedy hunab-ku
stwarzał świat po raz drugi, powstały twory, które były podobne do
dzisiejszych ludzi. te twory były złe. kiedy zostali ocaleni z potopu stali się
demonami świata podziemnego (majowie).
wirakocza odszedł
ze świata odpływając na swym płaszczu do krainy zmarłych (ajmara, inkowie).
chibchacum, bóg ziemi, został zesłany do podziemia
za spowodowanie powodzi i odtąd za karę dźwiga na barkach ziemię, powodując jej
trzęsienia niecierpliwymi ruchami (czibcza).
w raju znajduje się drzewo pochodzenia misteków. mlekiem z
tego drzewa karmią się zmarłe niemowlęta, które udają się do krainy zmarłych tlaclocanu (mistekowie).
quetzacoatl jest
przedstawiany jako gwiazda wieczorna
niosąca na plecach swojego syna - umierające słońce do podziemnego świata (huastekowie).
quetzalcoatl udał
się po śmierci do mictlanu, a jego
dusza do nieba jako gwiazda poranna
(aztekowie).
quetzalcoatl (lub
ehecatl) i huitzilopochtli stworzyli bogów piekła. quetzalcoatl musiał zejść
do podziemnego świata, aby odrodzić słońce po raz piąty. tam otrzymał prochy
(lub kości) zmarłych. z nich, ofiarowując własną krew, powołał na nowo człowieka
(aztekowie).
mictlantecuhtli,
władca zaświatów, starał się przeszkodzić quetzalcoatlowi
w stworzeniu ludzi, zgodził się, aby quetzalcoatl zszedł do mictlanu po kości, ale zlecił sługom
wykopanie dołu, do którego quetzalcoatl wpadł rozsypując i łamiąc kości. przy
pomocy swego naguala wydobył się z
dołu i pozbierał szczątki, ale straciły one na wartości i dlatego teraz ludzie mają
różny wzrost.
ci, kórzy nie zmarli jako wojownicy lub ich śmierć nie miała
związku z wodą, lub nie byli niemowlętami, trafiali do świata podziemnego,
gdzie ulegali unicestwieniu (aztekowie).
tezcatlipoca czarny
stracił nogę, gdy zatrzasnęły się drzwi do mictlanu
(aztekowie).
xochiquetzal i xochipilli ukryli się w jaskini domu
kukurydzy, gdzie narodził się centeotl
(aztekowie).
tetvali i jakiś
niezidentyfikowany szaman mieli pomocników kayumarie
i tayau sakaimoka. razem pomagali
duszom w przejściu przez "wrota zderzających się chmur" w drodze do
świata podziemnego wirikuta (huiczole).
ataensic została zapłodniona
na żółwiu przez istotę ze świata podziemnego i urodziła bliźnięta, z których jeden
stworzył dzień, a drugi noc (huroni).
man-el, piękna
dziewczyna, nauczyła ludzi sposobów przejścia do świata pozagrobowego (cahuilla).
merkury był
postrzegany jako sowa lub cztery sowy (dwie o poranku i dwie wieczorem), posłańcy
z zaświatów (majowie).
kacykowie-szamani byli chowani wraz z innymi osobami, często
składanymi w ofierze w momencie pogrzebu wodza, aby towarzyszyli mu w podróży w
zaświatach (capuli).
gra w ullamaliztli (ulamę, tlachtli) zwana pelotą
gra w pelotę (nie mylić z pelotą, w którą grali Baskowie) ma znaczenie magiczne, symbolizuje akt narodzin
słońca i jego dobroczynne działanie dla ziemi (mezoameryka).
ixbalanque i hunahpu wyzwali na pojedynek władcę
podziemia, gdyż zawarł przymierze z pramatką mam. w podróży do podziemi ominęli wszystkie zastawione na nich
pułapki jak płomienie w komnacie ognia, lodowate zimno w komnacie mrozu. w
komnacie nietoperza wampir śmierci (camalotz)
odciął głowę hunahpu i została ona wystawiona na placu gry w piłkę. ixbalanque
nałożył bratu na szyję magiczną dynię, a hunaphu namówił królika, aby schował
się na placu gry w drzewie. gdy mecz był w trakcie bliźniak wymierzył w
kierunku kryjówki piłkę, a królik zaczął w tym momencie bieg. bogowie podziemia
myśleli że to piłka i pobiegli za nią, wtedy ixbalanque oddał bratu głowę. w
ten sposób bracia wygrali i wygrywali zawsze, gdy bogowie podziemia nie mieli
nadrzędnej władzy nad ludźmi (kicze).
według innej wersji ixbalanque
i hunahpu (bliźniacy) walczyli z
ciemnymi siłami podziemia xibalba w ullamaliztli (ulamę, tlachtli) zwaną
pelotą. w wyniku przegranej głowę stracił hunahpu, a ixbalanque walczył dalej
samotnie. odcięcie głowy symbolizowało śmierć słońca i jednoczesny powrót do
życia boga kukurydzy i walkę księżyca z siłami ciemności. odzyskanie głowy brata
przez brata i jego czuwanie nad nią to symbol odrodzenia słońca i możliwość
zapewnienia kiełkowania kukurydzy, gdy słońce znikało za horyzontem. ixbalanque
samotnie bronił ludzkości przed potworami nocy, co miało tłumaczyć następstwo
dnia i nocy, a kolejne remisy na polu gry jego cykliczność (kicze).
trochę inna wersja mitu:
hun-hunahpu i vucub (bliźniacy)
przegrali mecz w ullamaliztli (ulamę, tlachtli) zwaną pelotą. w następstwie przegranej złożono ich w
ofierze i pogrzebano przy placu gry. głowę hun-hunahpu zawieszono na bezpłodnym
drzewie, które pokryło się owocami (czaszkami). ixquic, żona hun-hunahpu, przybyła, aby zobaczyć to cudowne drzewo, a
wtedy czaszka męża przemówiła do niej i splunęła na jej prawą dłoń,
"dziewica stała się brzemienną". bogowie podziemia nie uwierzyli w
to, że była dziewicą i postanowili złożyć ją w ofierze po uprzednim poddaniu
jej próbom. musiała zebrać pełną sieć kukurydzy z poletka, na którym po żniwach
została jedna kolba, wezwała na pomoc bogów chachala, ixcanil, inną
boginię ixcanil, i ixcacau. ich pomoc stała się
niewystarczająca. w drodze na miejsce kaźni przekonała o swej niewinności ahpop achih (egzekutorów), którzy ją
uwolnili i zanieśli na miejsce kaźni bryłę zakrzepłej żywicy z "czerwonego
drzewa purpury" zamiast serca ixquic. ona i ahpop achil wyszli na
powierzchnię ziemi bojąc się zemsty bogów podziemia. ixquic powiła synów hunahpu i ixbalanque (kicze).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz