14. religie indian i eskimosów
14. 5. dusze, duchy
przodków, reinkarnacja
14. 5. 1. duch
członkowie plemienia achuar
wierzą w duchy. pomyślne łowy może zapewnić jedynie harmonijne współżycie ze
zwierzyną i jej duchami opiekuńczymi.
istnieje świat duchów (xigagai)
- istot bez krwi (piraha). duchami
pory suchej są: yakairiti, pory
deszczowej: saluma i kateoko (enawene nawe).
wszystkie elementy natury (wzgórza, strumienie, jaskinie
itd) mają swoje duchy. duchy jaskiniowe, które często są przodkami mieszkańców
miast, można prosić o radę i wsparcie. życzenie na łożu śmierci jest wiążące,
jego niespełnienie duchy mogą karać chorobą lub nieszczęściem. do duchów można
modlić się w przydomowych kapliczkach, jaskiniach, na wzgórzach, tunelach pod
miastem san mateo (czuhowie).
kaczyni to duchy
natury, wysłannicy bogów, pośrednicy między światem bógów i światem ludzi.
zidentyfikowano ok 300 kaczynów różniących się imieniem, maską, barwami,
ozdobami z piór, skóry i materiału, zachowaniem, gestami, dżwiękami i krokami
tanecznymi. kaczynami nazywa się także przebranych i zamaskowanych członków
plemienia, mężczyzn uosabiających zarówno męskie jak i żeńskie duchy. w trakcie
ceremonii osoby te stają się duchami (hopi,
zuni, pueblo).
makunaima to dobry
duch (macusis).
stworzycielką złych duchów była gauteovan - bogini-matka (kagaba).
apacze bali się
duchów. wielki stwórca ulzen wysłał
na ziemię ga'an (tańczącego kruka
lub ducha gór) jako przewodnika i nauczyciela ludzi, którzy te ziemie
zamieszkiwali. biało malowana kobieta i jej syn dziecko wody są duchami
opiekuńczymi gór (ga'an).
złe duchy czyhały na ludzi, wyobrażane były jako węże z
rogami na głowie. duch zwierząt mieszka w kościach, dlatego nie wolno ich było
wyrzucać, dlatego wieszano je na drzewach, aby obrosły mięsem i stały się
zwierzyną łowną (irokezi).
za ducha lub wielkie człekopodobne ponadnaturalne
stworzenie uważano wendigo (algonkingowie).
świat został zniszczony przez potop wody i ognia spowodowany przez trzy
wielkie duchy: mokanaimy, aimon-kindi i morereway, które wałczyły między sobą (arawak).
pillanowi
podlegały złe duchy huecuvoe i cherruves. kueyen chroniła przed złymi duchami i odganiała je, gdy jakaś ważna
osoba była bliska śmierci. sompallwe
jest duchem jezior (mapuche).
jedno ze świąt inków
nazywało się „oczyszczenie cuzco ze złych duchów.
hank'o q'awani
acacila, męski duch gradu i lodu, mieszkał na jeziorze titicaca na wyspie amantani.
aucca, duch gór, był wzywany przez
czarowników do pomocy w okresie leczenia (ajmara).
ah duce był duchem
powodującym tęczę po ulewnym deszczu. w xibalbie
rządzą duchy chorób i śmierci (majowie).
zwyczaj preparowania głów tsantsa po odprawieniu specjalnych rytuałów zabezpieczał wojownika
i jego plemię przed zemstą ducha zabitego wroga (jivaro).
nagi (duch
śmierci) jest aspektem wakan tanka. podczas
odprawiania rytuału yuwipi pojawiały
się duchy w formie iskier. skalp zachowywano przez rok wierząc, że w tym czasie
duch oskalpowanego unosi się z pobliżu. po roku podczas specjalnego święta
skalp niszczono, uwalniając duchy. zadaniem kamieni kwarcowych było zatrzymanie
złych duchów. (dakotowie).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz