14. religie indian i eskimosów
14. 5. 3. dusza
pojęcie duszy jest podobne do słowiańskich wyobrażeń o
duszy, a w przypadku manitu i wakan tanka, pojęcie duszy przypomina wczesne
wyobrażenia hinduistów i buddystów.
zgodnie z niektórymi opisami, za duszę można uważać manitu (algonkingowie). wszystko, także przedmioty, posiada indywidualną
duszę (manitu), z którą można komunikować się za pomocą dymu z palonego tytoniu
(kikapowie). istnieje nieskończona
ilość manitu (dusz) (arapahowie, czejenowie, delawarowie, odżibwejowie,
saukowie).
wakan oznacza
każde stworzenie, obiekt. jest nieskończona ilość wakan tanka. sicun
(myśl), nagi (duch śmierci), niya (tchnienie życia) a nagila (cień) są aspektami wakan tanka
(dakotowie).
każdy człowiek i każde zwierzę mają duszę. człowiek ma w duszy
ducha zwierzęcia (olmekowie). duszę
posiadają ludzie i zwierzęta (irokezi).
zwierzęta mogą porozumiewać się z ludźmi, np kiedy dusza
ludzka udaje się w podróż po spożyciu napojów halucynogennych (achuar).
manquian był rybakiem
dusz (mapuche).
w skład świty iby
wchodzi jaguar wpływający na
kierunek pośmiertnej wędrówki dusz (shipibo).
mieszkańcami xibalby
są dusze zmarłych lub inny rodzaj stworzeń czczących śmierć (majowie).
itzpapalotl jest panią
dusz umarłych zamienionych w gwiazdy, w szczególności kobiet zmarłych podczas
porodu. nóż z obsydianu jest symbolem witalności i duszy (aztekowie).
w omeyocan,
najwyższym niebie, tworzone były dusze ludzkie i tu wracały po oczyszczeniu się
z ziemskości jako bezcielesne. stąd wyruszały dusze noworodków, ich długa droga
pozwalała na ucieleśnienie się w łonie matki. tu wyznaczały się losy ludzi i
wszystkich rzeczy (aztekowie).
do krainy wiecznych
łowów nie mają wstępu dusze ludzi słabych, zmarłych gwałtowną śmiercią,
pochowanych bez ceremonii pogrzebowej. takie dusze skazane są na tułaczkę po
świecie żywych (indianie ameryki
północnej). istnieje sędzia, który decyduje, która dusza wejdzie krainy
wiecznych łowów (dakotowie).
winkte to osoba o
podwójnej duszy, męskiej i żeńskiej (indianie
ameryki północnej).
spalenie ciała było równoznaczne z utratą duszy (inkowie).
nagual to
bezosobowy byt doskonały, nieskończona siła kosmiczna i zespół praktyk prowadzące
do zespolenia się z owym doskonałym bytem. w momencie narodzin człowiek
otrzymuje typ protekcyjnej siły (tonal),
co tworzy jego indywidualność, osobny byt (nagualizm).
14. 5. 4.
reinkarnacja
przekonanie o istnieniu reinkarnacji ledwo uświadomione jak
w mitologiach słowiańskiej, celtyckiej i germańskiej.
każda żywa istota miała w innym wcieleniu przodka-człowieka,
w związku z tym każdy postępuje śladami swego odległego poprzednika (apacze).
każdy zmarły musiał przechodzić przez obszar ah puch, gdyż to był warunek powtórnego
narodzenia, który patronował bezcielesnej formie przemiany w nową postać (majowie). jaguar przenosił zmarłych przez podziemia dbając o pomyślne
zakończenie ich podróży ku powtórnemu narodzeniu (majowie).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz