14. religie indian i eskimosów
14. 8. 2. 3.
inicjacja
z ogromnej ilości indiańskich rytuałów i zwyczajów
inicjacyjnych, tu tylko kilka.
wchodzący w dorosłość mężczyzna pozyskuje podczas rytuałów
inicjacyjnych ducha opiekuńczego (północna
i centralna ameryka).
pierwsze udane polowanie stanowiło rytuał inicjacyjny dla chłopców (kikapowie).
młody człowiek zobowiązany jest zabić zwierzę, o którym śnił
podczas inicjacyjnego postu. jego pazury, skórę i pióra chowa do woreczka.
stają się one jego "lekami" (indianie).
członkowie plemienia alibamu
chłoszczą chłopców i dziewczęta podczas inicjacji. po chłoście czeka ich wykład
jednego ze starszych członków rady plemiennej.
taniec słońca to uroczystość
religijna i inicjacyjna, która odbywa się w połowie lata. uroczystości są
poprzedzone czterema dniami przygotowań (post, bezsenność). taniec ma miejsce
najczęściej w centralnie umieszczonym tipi. przez cztery dni trwają tańce
ku czci słońca, uczty, modlitwy (np do ducha słońca), pieśni cierpienia. punktem
kulminacyjnym jest wspomniany taniec, podczas którego inicjowani doznają
ekstazy i wizji. chłopcom na plecach i piersiach nacina się mięśnie, przewleka
kołki i na rzemiennych sznurach podciąga ciała w ten sposób, by nie dotykały
ziemi. do kołków przywiązuje się tarcze, strzały i łuki. chłopcy wiszą tak
długo, póki mięśnie nie pękną lub inicjowani nie stracą przytomności.
odczepienie to moment symbolicznej śmierci. chłopiec pełza dookoła tipi w
kierunku ołtarza, gdzie na czaszce bizona siedzi kapłan, który odcina chłopcu toporkiem mały palec
jako ofiarę dla sił nadprzyrodzonych. potem dwóch dorosłych ciągnie
inicjowanego po ziemi, dopóki nie zerwą się ostatnie włókna mięśni i nie
odpadną przyczepione do niego przedmioty (indianie
prerii z wyjątkiem paunisów, wichita, omaha i kilku plemion dakotów).
podczas uroczystości inicjacyjnych (np inicjacji seksualnej
dziewcząt), duchy opiekuńcze są odgrywane przez tancerzy w maskach (apacze).
kikapowie
stosowali wobec dziewcząt wykluczenie menstruacyjne, które było długie i
rygorystycznie przestrzegane. dziewczyna była pouczana przez starsze kobiety jak
ma się zachowywać wobec mężczyzn.
14. 8. 2. 4.
zdrowie/choroby (cz 1)
choroba powodowana jest gniewem bóstwa z powodu
niewłaściwego traktowaniem natury (apacze).
podczas obrzędów płodności rolniczej proszono nenechena o zdrowie (mapuche).
pillan odpowiada
za epidemie (mapuche).
poxlom to bóg
choroby (tzeltalowie).
nanautzin jest bogiem
choroby (aztekowie).
ixquic panowała
nad chorobami za pomocą ptaka muan,
przynosiła je i przepędzała (kicze).
złe duchy opiekuńcze, złośliwe, wyrządzające szkody demony anchanchu, związane z określonymi
miejscami, zwykle jaskiniami, są źródłem chorób i śmierci (ajmara).
prastary świat xibalba
mroczył ludzkie umysły, przynosił długie nieuleczalne choroby, cierpienia i
śmierć. nadmiar złych myśli popychał ludzi do występku, zbrodni i samobójstw.
według innego ujęcia xibalba to zaświaty, w których rządzą duchy chorób i
śmierci (majowie).
duchy xibalby xiquiripat i cuchumaquic sprawiały, że krew uchodziła z ludzi. ahalpuh i ahalgana zsyłali opuchliznę i ropnie. strażnicy chamiabac i chamiaholom trzymając drewniane pałki sprawiali, że ludzie chudli,
aż zostawały z nich szkielety i czaszki. strżnicy zabierali swe ofiary wychudzone na
śmierć. ahalmez i ahaltocob sprowadzali nieszczęście na
ludzi powracających do domu lub znajdujących się w ich pobliżu. ofiary
znajdowano poranione lub martwe, leżące na ziemi z twarzą zwróconą do góry. xic i patan byli odpowiedzialni za nagłą śmierć podróżnych, rzucali się
na wędrowców ściskając im gardło i pierś, aby krew podeszła do ust. ludzie
umierali wymiotując krwią (majowie).
hozan-ek i hobnil
to bóstwa szaleństwa, ale przychylne dla ludzi. can tzicnal był mniej przychylny ludziom (majowie).
xipe totec zsyłał
choroby jak dżumę, ospę, strupy, ślepotę, kiedy był zaniedbywany przez ludzi
lub na tych, którzy go obrazili. skóry ściągnięte ze złożonych w ofierze
wojowników i ubrane na siebie leczyły choroby zsyłane przez tego boga. należało
prosić go o życiodajne siły (aztekowie).
życzenie wypowiedziane na łożu śmierci jest wiążące, a jego
niespełnienie duchy karzą chorobą lub nieszczęściem (czuhowie).
kukulkan jest
twórcą medycyny (toltekowie).
ahau chamahes
jest bogiem medycyny. cit bolob tun
jest bogiem medycyny. ixchel to
bogini lecznictwa i medycyny. azal uoh
jest patronką medycyny (majowie).
itzamna, patron
medycyny, nauczał kapłanów wykorzystywania ziół w trakcie leczenia. w miesiącu zip
wzywano go jako boga medycyny. jako patron roku ix przynosił omdlenia, niemoc i
ataki apopleksji. itzamna pod postacią kinich
ahau był bogiem zdrowia i medycyny, wraz z żoną kak tan chel wcielał się w szaleńczą chorobę arara, którą ludzie zarażali się przez wiatry wysyłane przez papugę
uucub k'aquix (majowie).
ixtlilton to bóg
medycyny. jeżeli odmówi się do niego odpowiednie modlitwy i złoży właściwe
ofiary, dostarcza choremu czarę z uzdrawiającym napojem (majowie).
yohualticitl jest
matką medycyny, lekarzy, panią kąpieli parowych (aztekowie, toltekowie).
patecatl jest bogiem
medycyny. ixcuina, bogini medycyny,
zsyłała niektóre choroby np padaczkę (aztekowie).
ixtlilton to bóg
uzdrawiania. toci to patronka
akuszerek i leczenia, łączono ją z kąpielami leczniczymi (aztekowie).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz