14. religie indian i eskimosów
14. 8. 2. 5.
bogactwo/bieda
indianie nie przywiązywali dużej wagi do bogactwa rozumianego jako posiadania dóbr materialnych.
do karła anchancho należały pokłady złota i srebra i przedmioty wykonane z tych surowców (ajmara).
indianie nie przywiązywali dużej wagi do bogactwa rozumianego jako posiadania dóbr materialnych.
do karła anchancho należały pokłady złota i srebra i przedmioty wykonane z tych surowców (ajmara).
człowiek bogaty nie jest wpuszczany do bram nieba, jeżeli
nie przyniesie go tam człowiek biedny, którym bogaty opiekował się za życia (majowie).
uaxac yol kauil
stanowił uosobienie nadmiaru, dostatku, sytości (majowie).
quetzalcoatl był bogiem dobrobytu, opiekunem człowieka (aztekowie).
do chantico kierowano
modły, żeby chroniła wszystkie drogocenne rzeczy pozostawione w domu (aztekowie).
ixcuina, bogini
brudu, zjadała wszelki brud, przez co dokonywała oczyszczenia świata (aztekowie).
wejście do hoganu
było zawsze zlokalizowane od strony wschodniej, aby można było przywitać
wschodzące słońce i zapewnić bogactwo i szczęście w domu (nawahowie, apacze).
niezwykle ciekawym zwyczajem, niespotykanym wśród innych
grup ludzkości, był potlacz, czyli
zwyczaj obdarowywania gości lub niszczenia własnych dóbr materialnych w celu wywołania uczucia poniżenia u gości. goście powinni
odpowiedzieć tym samym. granicą było spalenie chaty gospodarza. z czasem wypracowano
zasadę przesady, która zabraniała wodzowi uszczuplenia swojego majątku w
stopniu mogącym zagrozić dobrobytowi wioski (chyba chodzi o istnienie wioski?)
(tlingit, haidowie, tsimshian, kwakwala).
14. 8. 2. 6. dobro
(szczęście)/nieszczęście
votan jest bogiem
dobroczynnym (majowie).
hahgwehdiyu
przynosił dobro (irokezi).
quetzalcoatl to pierzasty
wąż, opiekun przynoszący szczęście i zapewniający pomyślność (olmekowie).
orzeł to strażnik
chroniący ludzi przed złem (szoszoni,
wrony).
kueyen to łaskawa
i opiekuńcza bogini księżyca, jedyne pozytywne bóstwo troszczące się o losy
rasy ludzkiej, inni bogowie mieli złośliwe natury (mapuche).
pillanowi (jako tralkanowi fucha) składano ofiary w
celu uzyskania jego łaskawości i aktywności (mapuche).
podczas ceremonii związanej z zimowym przesileniem wznoszono
modły do toquichena i raninhuenu o pomyślność na nadchodzący rok (mapuche).
tlazolteotl niszczy
wszystko co negatywne i grzeszne (aztekowie).
chauc panował nad
środkami egzystencji (tzeltalowie).
xochiquetzal to bogini
zabawy (aztekowie, toltekowie).
kokopeltiyo -
męski kokopelli, grający na flecie, który
był jego atrybutem, odwiedzał wioski i rozsiewał dobry humor i szczęście swoją
muzyką (hohokam, hopi).
podczas snów i wizji otrzymywano "leki", których
zastosowanie gwarantowało dobro społeczności i zainteresowanemu (indianie prerii). kri nazywali je "mitewin".
w hoganie wejście zawsze było umiejscowione na stronie
wschodniej, żeby można było przywitać słońce o wschodzie, co zapewniało
bogactwo i szczęście w domu (nawahowie,
apacze).
jadeit przynosił szczęście, dlatego wykonywano z niego serca
posągów (indianie prekolumbijscy).
kaloaraik to bóg
zła, który stworzył świat (toba).
cit bolon ua to
bóg podziemi i zła (majowie).
hahgwehdaetgah przynosił
zło (irokezi).
tezcatlipoca jest
bogiem zła i zemsty, a także opatrzności (aztekowie).
nieszczęście jest wynikiem gniewu bóstwa. gniew spowodowany jest
niewłaściwym traktowaniem natury (apacze).
yakairiti to panowie
nieszczęścia (enawene nawe).
ixbalanque i hunahpu mogli być dobrotliwi lub mogli
przynosić nieszczęście (kicze).
tlahuizcalpantecutli
w niektóre dni ciskał oszczepem w ludzi. był winny za nieszczęśliwe wypadki i
przypadłości życiowe (aztekowie).
w czasie drugiej fazy księżyca tlazolteotl była boginią niepewności (aztekowie).
tzul był odpowiedzialny
za gnicie i przemijanie. w miesiącu 6 xul poświęconemu tzulowi nie podejmowano
ważnych decyzji i nie planowano przyszłości (majowie).
zac cimi przynosił
zniszczenie w latach hix (majowie).
jaguar przynosił
katastrofy i intrygi w miesiącu 15 muan (majowie).
dni feralne - xma
kaba kin - to pięć ostatnich dni roku (indianie
mezoameryki).
iltztlacoliuhqui
jest symbolem bezrozumnego uporu i zaślepienia (aztekowie).
ixcuina, bogini
niepewności i hańby, symbolizuje siły niszczycielskie. bogini zjadała wszelki
brud przez co dokonywała oczyszczenia świata (aztekowie).
xtlilton jest bogiem
kłótni, ale także uczt i zabaw, przyjemności i rozrywki (aztekowie).
życzenie wypowiedziane na łożu śmierci jest wiążące. jego
niespełnienie duchy karzą chorobą lub nieszczęściem (czuhowie).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz