14. religie indian i eskimosów

14. 8. 2. 2. 2. płodność i przyjemność, w tym ciało i wizerunki bogów
 

xochiquetzal jest boginią miłości (aztekowie, toltekowie).

metztli jest boginią miłości (aztekowie).

tlacultetl, bóg seksualności, jest odpowiednikiem bogini seksualności xochiquetzal (aztekowie).

huehuecoyotl jest bogiem rozkoszy (aztekowie).

ixchel (księżyc) nie dochowała wierności itzamnie (słońcu) i stała się symbolem rozwiązłości seksualnej. jej blask jest słabszy niż słońca, gdyż słońce wybiło księżycowi jedno oko (majowie).

uaxac yol kauil to męski ideał piękna: długi nos, oczy w kształcie migdałów, dumnie wysunięta dolna warga, sztucznie uformowane wysokie czoło. jego symbolem była kolba kukurydzy, którą nosił na głowie jako ozdobę. czasami kukurydza wyrasta mu z czubka głowy. niekiedy nosił hełm w kształcie ryby (majowie).

yum kaax jest młodym mężczyzną z kwitnąca rośliną w dłoni, jest uważany za wzór męskiego piękna (majowie).

tlazolteotl, bogini miłości i rozkoszy, była piękna, a jej uroda powodowała, że musiała nosić maskę na twarzy, bo kto ją zobaczył ginął od jej uroku. w pierwszej fazie księżyca była młodą i beztroską kusicielką, kochanką quetzalcoatla (aztekowie, huastekowie).

żoną tezcatlipocy była chicomecoatl, co nie przeszkadzało mu w uprowadzeniu bogini xochiquetzal i uczynieniu z niej bogini miłości. xochiquetzal wyróżniała się wśród bogów pogodnym usposobieniem, była wyjątkowej urody. tezcatlipoca porwał ją i zamknął w dziewiątym niebie (tamoanchan). bogini wymykała się i oddawała zabawom na ziemi, tam poznała bożka zabaw i miłości xochipill. ukryli się w jaskini domu kukurydzy, gdzie narodził się centeotl. bogowie odkryli zdradę i ujrzawszy centeotla bardzo się zdziwili, ale darowali winę zbiegom (aztekowie).

ixcuina była boginią cielesności, prostytutek, cudzołożników, rozwodów, miłości, życia seksualnego, rozpusty, pożądania, zmysłowości, wstydu, skromności. w drugiej fazie księżyca pojawiała się jako zmysłowa patronka erotyki i zabawy. w czwartej fazie księżyca pojawiała się jako potwór zabijający swego kochanka (aztekowie).

huixtocihuatl była patronką prostytutek i drugą żoną tlaloca. kiedy kochali się w trójkącie rankami i wieczorami, ich wydzieliny zapełniały stale opróżniane zbiorniki z wodą (aztekowie).

bóstwo miłości xochipilli, było związane z homoseksualizmem i męską prostytucją (aztekowie).

chalchiuhtlicue wyobrażano sobie w spódnicy z zielonych kamieni (aztekowie).

mayahuel była przedstawiana jak nago siedzi na żółwiu (aztekowie).

ixquic ma rozpuszczone włosy, emanuje zmysłowością i erotyzmem, ma długi nos, oczy w kształcie migdałów, pełne piersi, pełni rolę bogini oddania cielesnego. jest przedstawiana w intymnych sytuacjach z męskimi bóstwami nieba i podziemia i ze zwierzętami jako przedstawieniami bogów (kicze).

ixbalanque i hunaphu mogą być bezwstydni i mogą manifestować swoją seksualność (kicze).

wi uwodzony nieskutecznie przez anog ite oszpecił jedną z jej dwóch twarzy (dakotowie).

sedna, dziewczyna o pięknej urodzie, odrzucała wszystkich kandydatów do ręki. w końcu wyszła za psa polarnego. urodziła dzieci i szczenięta, czego nie mógł zaakceptować jej ojciec agnut, który zabił psa. sedna wysłała psie dzieci za morze, gdzie stały się przodkami europejczyków. a dzieci ludzkie w głąb lądu. od nich wywodzą się eskimosi. do domu agnuta przybył król mew pod postacią ludzką i omamił sednę opowieściami o pięknej przyszłości. nie pytając ojca o zgodę sedna  wyruszyła w podróż do nowego domu, gdzie okazało się, że król-mewa ją oszukał. agnut wyruszyl na poszukiwanie córki, wybawił ją z kłopotu i zabił króla mew. podczas podróży powrotnej mewy starały się wywrócić łódź. podczas burzy agnut chcąc odciążyć łódź wyrzucił córkę za burtę. gdy złapała się kurczowo burty łodzi, agnut odciął jej palce i przy okazji wybił oko. jej szczątki wpadając do morza zamieniły się w wieloryby, morsy i foki, którymi włada sedna. oszpecona dziewczyna-potwór postanowiła zemścić się na ojcu i pewnej nocy spuściła psy, a te odgryzły mu wszystkie kończyny. w szczelinie która rozwarła się pod namiotem przepadli agnut, sedna i jej psy. żyją odtąd w podziemnej krainie advilun (inuici).
 
pewien indianin miał dwie żony, złe i rozpustne. chcąc znaleźć w nich dobre cechy postanowił udać się z nimi na pustkowie i rozbił namiot na szczycie góry. żony chciały go zabić i wrócić do wioski, aby poddawać się rozpuście. wykopały dół pod bizonią czaszką, na której siadał, i przykryły go gałęziami. kiedy mąż wrócił i usiadł na czaszce, wpadł do rowu. żony myślały, że nie żyje, zwinęły namiot i wróciły do obozu, a tymczasem w pobliżu przechodził wilk i zobaczył żywego mężczyznę, zawył z litości i zawołał inne wilki. zwierzęta wydobyły go z pułapki i uczyniły swoim bratem. pewien stary wilk uzdrowił nieszczęśnika i dał mu wilczą głowę i wilcze ręce. kiedy w wiosce został rozpoznany przez współplemieńców, opowiedział o przygodzie i żony spotkała kara (algonkinowie).

 w raju tamoanchan rosło wielkie cudowne drzewo, którego kwiatów nie można było ścinać bo miały one moc obdarzania prawdziwą miłością każdego kto ich dotknął. mimo zakazu ktoś ściął kwiaty, drzewo załamało się i zaczęła brodzić krwią. to rozzłościło bogów i wypędzili wszystkich bogów (???) (aztekowie).

legenda: 450 lat temu żył kacyk chibcha wraz z żoną la cacica de guatavita, która miała romans z jednym z jego wojowników. romans wyszedł na jaw i zazdrosny mąż zabił wojownika, a jego wnętrzności podał żonie podczas bankietu. żona z hańby rzuciła się w wody laguny guatavita wraz z córeczką. mąż wybaczył żonie i od tej pory narodził się rytualny zwyczaj ofiarowania lagunie złota, szmaragdów i modlitw. dary przeznaczone były kobiecie, która od tej pory miała sprawować pieczę nad swoim ludem (czibcza).
 
 
Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon