14. religie indian i eskimosów
14. 8. 2. 2. 2.
płodność i przyjemność, w tym ciało i wizerunki bogów
xochiquetzal jest
boginią miłości (aztekowie, toltekowie).
metztli jest boginią
miłości (aztekowie).
tlacultetl, bóg
seksualności, jest odpowiednikiem bogini seksualności xochiquetzal (aztekowie).
huehuecoyotl jest
bogiem rozkoszy (aztekowie).
ixchel (księżyc)
nie dochowała wierności itzamnie
(słońcu) i stała się symbolem rozwiązłości seksualnej. jej blask jest słabszy
niż słońca, gdyż słońce wybiło księżycowi jedno oko (majowie).
uaxac yol kauil
to męski ideał piękna: długi nos, oczy w kształcie migdałów, dumnie wysunięta
dolna warga, sztucznie uformowane wysokie czoło. jego symbolem była kolba
kukurydzy, którą nosił na głowie jako ozdobę. czasami kukurydza wyrasta mu z
czubka głowy. niekiedy nosił hełm w kształcie ryby (majowie).
yum kaax jest młodym
mężczyzną z kwitnąca rośliną w dłoni, jest uważany za wzór męskiego piękna (majowie).
tlazolteotl, bogini
miłości i rozkoszy, była piękna, a jej uroda powodowała, że musiała nosić maskę
na twarzy, bo kto ją zobaczył ginął od jej uroku. w pierwszej fazie księżyca
była młodą i beztroską kusicielką, kochanką quetzalcoatla (aztekowie,
huastekowie).
żoną tezcatlipocy
była chicomecoatl, co nie
przeszkadzało mu w uprowadzeniu bogini xochiquetzal
i uczynieniu z niej bogini miłości. xochiquetzal
wyróżniała się wśród bogów pogodnym usposobieniem, była wyjątkowej urody. tezcatlipoca porwał ją i zamknął w
dziewiątym niebie (tamoanchan).
bogini wymykała się i oddawała zabawom na ziemi, tam poznała bożka zabaw i
miłości xochipill. ukryli się w
jaskini domu kukurydzy, gdzie narodził się centeotl.
bogowie odkryli zdradę i ujrzawszy centeotla bardzo się zdziwili, ale darowali
winę zbiegom (aztekowie).
ixcuina była boginią
cielesności, prostytutek, cudzołożników, rozwodów, miłości, życia seksualnego,
rozpusty, pożądania, zmysłowości, wstydu, skromności. w drugiej fazie księżyca
pojawiała się jako zmysłowa patronka erotyki i zabawy. w czwartej fazie księżyca
pojawiała się jako potwór zabijający swego kochanka (aztekowie).
huixtocihuatl
była patronką prostytutek i drugą żoną tlaloca.
kiedy kochali się w trójkącie rankami i wieczorami, ich wydzieliny zapełniały
stale opróżniane zbiorniki z wodą (aztekowie).
bóstwo miłości
xochipilli, było związane z homoseksualizmem i męską prostytucją (aztekowie).
chalchiuhtlicue
wyobrażano sobie w spódnicy z zielonych kamieni (aztekowie).
mayahuel była przedstawiana
jak nago siedzi na żółwiu (aztekowie).
ixquic ma rozpuszczone
włosy, emanuje zmysłowością i erotyzmem, ma długi nos, oczy w kształcie
migdałów, pełne piersi, pełni rolę bogini oddania cielesnego. jest przedstawiana
w intymnych sytuacjach z męskimi bóstwami nieba i podziemia i ze zwierzętami
jako przedstawieniami bogów (kicze).
ixbalanque i hunaphu mogą być bezwstydni i mogą
manifestować swoją seksualność (kicze).
wi uwodzony
nieskutecznie przez anog ite
oszpecił jedną z jej dwóch twarzy (dakotowie).
sedna, dziewczyna
o pięknej urodzie, odrzucała wszystkich kandydatów do ręki. w końcu wyszła za
psa polarnego. urodziła dzieci i szczenięta, czego nie mógł zaakceptować jej
ojciec agnut, który zabił psa. sedna
wysłała psie dzieci za morze, gdzie stały się przodkami europejczyków. a dzieci
ludzkie w głąb lądu. od nich wywodzą się eskimosi. do domu agnuta przybył król mew pod
postacią ludzką i omamił sednę opowieściami o pięknej przyszłości. nie pytając
ojca o zgodę sedna wyruszyła w podróż do
nowego domu, gdzie okazało się, że król-mewa ją oszukał. agnut wyruszyl na
poszukiwanie córki, wybawił ją z kłopotu i zabił króla mew. podczas podróży
powrotnej mewy starały się wywrócić łódź. podczas burzy agnut chcąc odciążyć
łódź wyrzucił córkę za burtę. gdy złapała się kurczowo burty łodzi, agnut
odciął jej palce i przy okazji wybił oko. jej szczątki wpadając do morza
zamieniły się w wieloryby, morsy i foki, którymi włada sedna.
oszpecona dziewczyna-potwór postanowiła zemścić się na ojcu i pewnej nocy
spuściła psy, a te odgryzły mu wszystkie kończyny. w szczelinie która rozwarła się
pod namiotem przepadli agnut, sedna i jej psy. żyją odtąd w podziemnej krainie
advilun (inuici).
pewien indianin miał dwie żony, złe i rozpustne. chcąc
znaleźć w nich dobre cechy postanowił udać się z nimi na pustkowie i rozbił
namiot na szczycie góry. żony chciały go zabić i wrócić do wioski, aby poddawać
się rozpuście. wykopały dół pod bizonią czaszką, na której siadał, i przykryły go
gałęziami. kiedy mąż wrócił i usiadł na czaszce, wpadł do rowu. żony myślały,
że nie żyje, zwinęły namiot i wróciły do obozu, a tymczasem w pobliżu przechodził
wilk i zobaczył żywego mężczyznę, zawył z litości i zawołał inne wilki. zwierzęta
wydobyły go z pułapki i uczyniły swoim bratem. pewien stary wilk uzdrowił
nieszczęśnika i dał mu wilczą głowę i wilcze ręce. kiedy w wiosce został
rozpoznany przez współplemieńców, opowiedział o przygodzie i żony spotkała kara
(algonkinowie).
w raju tamoanchan rosło wielkie cudowne
drzewo, którego kwiatów nie można było ścinać bo miały one moc obdarzania
prawdziwą miłością każdego kto ich dotknął. mimo zakazu ktoś ściął kwiaty,
drzewo załamało się i zaczęła brodzić krwią. to rozzłościło bogów i wypędzili
wszystkich bogów (???) (aztekowie).
legenda: 450 lat temu żył kacyk chibcha wraz z żoną la
cacica de guatavita, która miała romans z jednym z jego wojowników. romans
wyszedł na jaw i zazdrosny mąż zabił wojownika, a jego wnętrzności podał żonie podczas
bankietu. żona z hańby rzuciła się w wody laguny guatavita wraz z córeczką. mąż wybaczył żonie i od tej pory
narodził się rytualny zwyczaj ofiarowania lagunie złota, szmaragdów i modlitw.
dary przeznaczone były kobiecie, która od tej pory miała sprawować pieczę nad
swoim ludem (czibcza).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz