19. japonia, shinto, aum shinrikyo, ajnowie, korea, czondoizm
19. 3. 7. ziemia, górnik
(cz. 2)
ninigi zstąpił z
niebios na górę takachiho na kiusiu,
skąd wszyscy uczestnicy wycieczki na ziemię udali się na przylądek kasasa.
japończycy (cd)
jimmu stanął
naprzeciw armii tak licznej, że obawiał się porażki. amaterasu ukazała się mu
we śnie i nakazała pokonać wroga za pomocą zaklęcia, które było skuteczne, gdy
było poparte ofiarą złożoną bogom niebiańskim i ziemskim w naczyniach
wykonanych z gliny góry kagu, która znajdowała się na tyłach wojsk
nieprzyjaciela. udało się zdobyć tą glinę i pokonać wroga.
shuten-doji mieszkał na górze oe.
kappy żyją na putkowiach w pobliżu zbiorników
wodnych. kashanbo to kappa, który
wspina się na góry w zimie.
bramy do świata oni
znajdowały się na północnym wschodzie.
itsukushima to święta
wyspa, miejsce, które należy utrzymywać w czystości, nie wolno stanąć na niej
stopą, tylko trzeba chodzić po pomostach. zakazane są narodziny i zgon na
wyspie. kobiety w zaawansowanej ciąży i osoby ciężko chore są zmuszane do
opuszczenia wyspy.
meoto-iwa to
zaślubione skały. najbardziej znane: święte skały w parku narodowym ise-shima, izanami i izagami, połączeni liną shimenawa,
która wskazuje granicę pomiędzy światem ziemskim i duchowym. shimenawa jest wymieniana
w maju, wrześniu i grudniu.
fuji to święta
góra jako żeńskie bóstwo konohana-no-sakuyahime-no-mikoto.
zbudowano na niej trzy bramy torii i dwa chramy. do 1868 zakaz wstępu dla
kobiet.
ogromny sum namazu
mieszka w mule pod ziemią i jest strzeżony przez boga kashima, który przytrzymuje go kamieniem.
kiedy kashima traci czujność sum miota się powodując gwałtowne trzęsienie ziemi
i (lub) tsunami. po trzęsieniu ziemi w edo zaczęto czcić namazu jako yonaoshi daimyojin (boga naprawiającego
świat).
wilk jest łączony z górami i jest strażnikiem gór
pomagającym ludziom.
ajnowie
mit ajnów o stworzeniu świata oparty jest na wydobyciu ziemi
z wody. przedtem istniała mieszanina wody, błota i przyrody nieożywionej.
bóg stwórca kamuj wysłał pliszkę,
aby uczyniła ziemię zdatną do zamieszkania. pliszka uderzała w powierzchnię wód
i błota skrzydłami, i w ten sposób osuszyła niektóre miejsca. tak powstały
wyspy ajnów (ludzi).
bóg gór to dobry ciężki kamuj.
turesz, żona okikurumi i matka aionia, który był pierwszym ajnu,
mieszkała na szczycie góry.
aionia i turesz - boskie rodzeństwo. stworzyli
wyspę ezo (hokkaido).
ya-un moshir kamui
był bogiem krainy ajnów.
koreańczycy
hwanung zstąpił z
nieba na ziemię na szczyt góry taebaek
i założył tam święte miasto-stolicę sinsi.
w wyniku symbolicznego zbliżenia nieba i ziemi narodził się tangun, założyciel
rodu królewskiego. kiedy miał 1908 lat został bóstwem.
bóg gór mógł wcielić się w tygrysa, tygrys to książę gór,
wysłannik groźnego i wszechmocnego sansina.
jang, ko i pu, przodkowie trzech klanów, wyszli na świat z
otworu skalnego na górskim zboczu, założyli społeczeństwo myśliwych i
zbieraczy. pewnego dnia znaleźli unoszącą się na wodzie skrzynię, w której
znajdowały się trzy księżniczki, nasiona pięciu zbóż, cielęta i źrebaki. pojęli
księżniczki za żony i założyli społeczności rolników, w ten sposób
zapoczątkowali trzy klany koreańczyków z wyspy dzedzu.
heburu, syn władcy
niebios hemosu, władał wschodnim
pujo. nie miał potomka i modlił się o niego. składał ofiary bóstwom rzek i gór.
jadąc konno w górach pektu zszedł z
konia. wierzchowiec stanął nad głazem
i pogrążył się w płaczu. król kazał odsunąć głaz i znalazł pod nim małe dziecko
przypominające żabkę. zabrał je do pałacu i nazwał kymwa (korea).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz