14. religie indian i eskimosów
14. 9. 3. 4. prorocy
ayahuasca
zażywana przez szamanów w celach wprowadzenia się w trans umożliwiała jasnowidzenie.
huytom (zobnax) był wieszczem (huastekowie).
wśród kapłanów byli prorocy (chilam) (majowie).
kenakuk to prorok,
który zaczął zachęcać do przystosowania się kulturowego do białych, zabraniał alkoholu,
poligamii i wojowania. przekonał część kikapów
i potawatomich.
tenskwatawa (1775-1834)
był prorokiem i przywódcą religijnym. jego wizje przyczyniły się do zespolenia
konfederacji plemion indiańskich, które walczyły ze stanami zjednoczonymi
(szaunisi).
wovoka, przywódca
religijny pajutów, twórca tańca
ducha, podczas ciężkiej choroby doznał wizji, która kazała mu wrócić na ziemię
i polecić indianom by kochali się wzajemnie, żyli w pokoju z białymi,
pracowali, nie kłamali, nie kradli, nie używali broni. w nagrodę spotkają się ze
zmarłymi, a choroby i śmierć przestaną istnieć.
za proroków rodzimych ruchów religijnych uchodzili
także: kenekuk, wabokieshieka, redbird smith.
14. 9. 3. 8.
nauczyciele, przewodnicy duchowi, przywódcy religijny
pope - lider
religijny, przywódca udanego powstania indian pueblo przeciwko hiszpanom w 1680 (tewa).
tenskwatawa (1775-1834),
prorok, przywódca religijny, którego wizje przyczyniły się do zespolenia
konfederacji plemion indiańskich walczących ze stanami zjednoczonymi (szaunisi).
wovoka -
przywódca religijny pajutów, twórca
tańca ducha, podczas ciężkiej choroby doznał wizji, która kazała mu wrócić na
ziemię i polecić indianom by kochali się wzajemnie, żyli w pokoju z białymi,
pracowali, nie kłamali, nie kradli, nie używali broni. w nagrodę spotkają się ze
zmarłymi, a choroby i śmierć przestaną istnieć.
quanah parker -
przywódca religijny komanczów, kiowów, kiowa-apaczów, upowszechniał pejotyzm.
black-elk -
katecheta (?) (dakotowie).
14. 9. 3. 9.
zakonnicy, mnisi
acllahuasi to
żeńska wspólnota monastyczna mniszek żyjących w celibacie, które pełniły służbę
w miejscach kultu religijnego, opiekowały się świętym ogniem raymi, świadczyły posługi na rzecz
świątyń. pierwsze wspólnoty zostały założone przez króla lloque yupanqui
(ok 1260-1290). przyjmowano do nich dziewczynki w wieku 10 lat wybrane na
drodze przymusowej selekcji w całym państwie, po czym wysyłano do klasztorów,
gdzie pod okiem starszych opiekunek (mmacuna)
uczyły się służby świątynnej, sporządzania szat dla króla i arystokracji i
strojów liturgicznych dla kapłanów, wypieku pieczywa ofiarnego. w przypadku
nadzwyczajnego zdarzenia (np śmierć króla, dotkliwy nieurodzaj), wybierano
jedną z mniszek i składano w ofierze na szczycie góry. za złamanie celibatu groziła
kara śmierci przez zakopanie żywcem. kochanka wieszano. za przebywanie mężczyzn
w klasztorze stosowano tortury i śmierć. tylko król mógł przebywać w klasztorze
i wybierać sobie nałożnice według uznania, co było uważane za akt religijny.
wybrana mniszka nie wracała do klasztoru, zapewniano jej dostatnie życie na
koszt państwa. starsze mniszki, które postanawiały opuścić klasztor, zwalniano
od ślubów czystości. zapewniano im dostatnie życie na koszt państwa.
funkcjonowało kilkaset klasztorów acclahuasi w państwie inków.
14. 9. 3. 10.
misjonarze
nakaz szerzenia religii (i władzy) na sąsiednie tereny inti dał manco capacowi w dniu stworzenia (inkowie).
tonapa (tarapaka, wirakoczarapacza jaczipaczan, paczakkan,
uicchaycamayoc, co oznacza kaznodzieja,
wikczajkamajok kunakujkamajok, tonapa wirakocza nikapaczan) to długowłosy
mężczyzna w długiej koszuli, z laską w ręce, z siwiejącymi włosami, który nauczał
nazywając indian swoimi synami i córkami. czynił cuda, uzdrawiał dotknięciem,
mówił wszystkimi językami, był poważany lub lekceważony i prześladowany.
hipotezę że mógł to być apostoł tomasz należy wyśmiać (inkowie).
14. 9. 3. 11. asceci
podczas święta yaotl,
w 6 miesiącu toxcatl, organizowano procesje do miejsc, w których ofiarowywano
dzieci i dokonywano symbolicznego spożywania ziemi. dodatkowo odbywało się
obrzędowe samobiczowanie po plecach sznurami konopnymi z węzłami na końcu (aztekowie).
w państwie azteków
post był powszechny i dotyczył wszystkich bez wyjątków, chorych, dzieci, starców
itp. przed świętem nowego ognia (co
52 lata), niektórzy kapłani pościli przez cały rok, pozostali przez 80 dni,
władcy przez 80 dni, zwykli mieszkańcy mieli skromniejsze posty. była grupa osób,
które pościły regularnie, sypiały na poduszkach z kamieni, spożywały 50 gram
tortilli dziennie. co 20 dni mogli jeść wszystko, na co mieli ochotę (aztekowie).
posty były jednym z elementów szkół loima, które przygotowywały chętne osoby do funkcji szamanów (jamana).
14. 9. 3. 12.
medytujący
medytacje były jednym z elementów szkół loima, które przygotowywały chętne osoby do funkcji szamanów (jamana).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz