14. religie indian i eskimosów
14. 9. 5. 4. ofiary (cz 3)
pozostałe ofiary
bogini centeotl
nie wymagała ofiar z ludzi (totonakowie).
chalmecatecuhtli
był bogiem ofiar (aztekowie).
ce acatl topiltzin
złożył w ofierze ojcu mixcoatlowi
tygrysa, orła i wilka (indianie
mezoameryki).
centzon totochtin
- 400 królików odpowiadających za 400 stanów po upiciu się, wymagali po każdym
pijaństwie ofiary i pokuty (aztekowie).
w dni, w które panowała wenus, wstrzymywano się od zwykłych czynności
i robót i składano tlahuizcalpantecutli ofiary i daniny dla pojednania się z bóstwem (aztekowie).
w dniu ce tepactl
ściągano wszystkie ozdoby z posągu huitzilopochtli,
czyszczono go i kładziono na słońcu. camaxtle
dostawał w tym dniu takie same potrawy, jakie dostawali władcy. po pewnym czasie potrawy
te zabierali urzędnicy i rozdzielali pomiędzy siebie, zjadali i okadzali posąg,
następnie ofiarowywali przepiórki, odcinając im głowy, aby krew spryskała posąg.
władca ofiarowywał drogocenne kwiaty (?) (aztekowie).
pillanowi (jako tralkanowi fucha) składano ofiary w
celu uzyskania jego łaskawości i aktywności (mapuche).
ipoqapaqa, demon
górski, właściciel lam, alpak i wigoni, otrzymywał w ofierze krew tych
zwierząt, dla utrzymania ich pogłowia (ajmara).
jipi, związany z
górą o tej samej nazwie, otrzymywał ofiary w przypadku przerwania ciąży lub
poronienia. jeżeli ofiary nie złożono zsyłał grad niszczący pola uprawne (ajmara).
inti otrzymywał
ofiary z lam i ziemi, którą dostawali kapłani, głównie pod przyszłe świątynie. w czasie świąt składano ofiarę
ze 100 śnieżnobiałych lam w celu zapewnienia urodzaju. podczas święta inti raymi składano ofiary z czarnych
lam. bogowie zażyczyli sobie ofiar w zamian za to, że zwierzęta się rozmnażają.
(inkowie).
ofiarne pieczywo składane bogom podczas ceremonii było
wypiekane przez mniszki acllahuasi (inkowie).
w coricancha
znaleziono studnię wypełnioną złotymi darami ofiarnymi (inkowie).
w trakcie uzdrawiania kallawaja
stosują ofiary, np mesa - wysuszony
płód lamy, wełnę lamy, kokę, tłuszcz i krew lamy, różowe płatki kwiatów.
yuwipi to rytuał
służący uzdrawianiu chorych, a także zawiniątka z tytoniem przywiązywane jako
dary do sznurka zawieszonego wokół chorej osoby, które miały zachęcić duchy do
pomocy cierpiącemu (dakotowie).
ixtlilton, bóg
medycyny, za odpowiednie modlitwy i złożone ofiary, dostarczał choremu czarę z
uzdrawiającym napojem (majowie).
chac, za
zapewnienie dobrych zbiorów, dostawał w ofierze stosy suchych rózg i gałęzi,
które podpalano. do ognia wrzucano serca zwierząt, a po ich spaleniu ogień gaszono
wodą. w miesiącu 15 muan składano mu w ofierze łagodny dym kadzidła i kakaowe
strąki jako przysmak bogów (majowie).
ek chauach
otrzymywał w ofierze w 15 miesiącu muan pręgowanego psa wcześniej pomalowanego
na ciemny, kakaowy kolor (majowie).
dla boga xaman ek
palono kadzidło na przydrożnych ołtarzach (majowie).
aztekowie palili
w świątyni kalafonię z żywicy sosny pinus teocate na ofiarę bogom.
podczas ceremonii intronizacyjnej władca (zipa) bogoty zrzucał z siebie na środku świętego jeziora guatavita kosztowności (diademy,
naszyjniki, klejnoty) jako ofiarę dla demonów (czibcza).
indianie enawene nawe
składali ofiary z soli.
mity
bliźniacy hun-hunahpu
i vucub przegrali mecz w
ullamaliztli (ulamę, tlachtli) zwaną pelotą. w następstwie tego zdarzenia złożono
ich w ofierze i pogrzebano przy placu gry. głowę hun-hunahpu zawieszono na
bezpłodnym drzewie, które pokryło się owocami (czaszkami). ixquic, żona hun-hunahpu, przybyła, aby zobaczyć to cudowne drzewo.
czaszka męża przemówiła do niej i splunęła na jej prawą dłoń. "dziewica
stała się brzemienną". bogowie podziemia nie uwierzyli w to, że była
dziewicą i postanowili złożyć ją w ofierze. uprzednio została poddana próbom:
musiała zebrać pełną sieć kukurydzy z poletka, na którym po żniwach została
jedna kolba. wezwała na pomoc bogów chachala,
ixcanil, inną boginię ixcanil, i ixcacau. ich pomoc stała się niewystarczająca. w drodze na miejsce
kaźni przekonała o swej niewinności ahpop achih (egzekutorów), którzy ją
uwolnili i zanieśli na miesce kaźni bryłę zakrzepłej żywicy z "czerwonego drzewa purpury" zamiast serca ixquic. ona i ahpop achil wyszli na powierzchnię ziemi bojąc się zemsty bogów
podziemia. ixquic powiła synów o imionach hunahpu
i ixbalanque (kicze).
w xibalbie dusze
(lub inne istoty tu zamieszkujące) składały ofiary jak ludzie przez odcięcie
głowy lub wyrwanie serca (majowie).
nanautzin sam
siebie złożył w ofierze skacząc w ogień, przez co stał się słońcem, a było to
tak: nanautzin i tecciztecatl
postanowili złożyć się w ofierze w ogniu i odprawili pokutę. tecciztecatl
oszukiwał, zamiast obrzędowej ofiary złożył pióra quetzala i złote kule z
kolcami z drogocennych kamieni, a zamiast własnej krwi ofiarował kolce z
koralu. nanautzin złożył własną krew, gałęzie jodły i ostre końce agawy.
tecciztecatl cztery razy stchórzył przed wskoczeniem w ogień i tym samym zmarnował
okazję, aby zostać słońcem. nanautzin wskoczył w ogień i spłonął zamieniając
się w słońce. z zazdrości, rozpaczy i żalu w ogień wskoczył tecciztecatl i zamienił
się w księżyc (aztekowie).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz