15. religie afryki (z wyjątkiem egiptu i nubii)
15. 3. 5. ogień,
kowal
ogień wiatru został stworzony przez siłę zo nami (bambara).
ogień został sprowadzony z nieba przez osy (ila).
ogień został ukradziony bogom (pigmeje).
jeden z przodków plemienia dogonów ukradł ogień boskim duchom nommo,
dzieciom boga i ziemi.
bogowie ognia:
- aganju - orisza wulkanów, szango - bóg piorunów i błyskawic, ogun - kowal, który ma kuźnię w niebie, gdzie wykuwa pioruny dla
szango (jorubowie),
- hewioso - grom
z hewio (fonowie),
- leza - dawca
grzmotu; jego łukiem jest tęcza, a błyskawica to strzała w jego łuku (ba-lla, batonga, wembowie).
słowo lesa
oznacza grzmot, ale również to co wielkie i nadzwyczajne (konde).
grzmoty to odgłosy poruszeń boga (kikuju, zulusi).
grzmoty sa wyrazem gniewu boga (joruba, tiw).
podczas wojen prowadzonych przez gwiazdy - dzieci księżyca z
gwiazdami - dziećmi słońca dochodzi do grzmotów i błyskawic. księżyc z reguły
ustępuje i wysyła swojego posłańca tęczę, która zabiera z pola walki
zacietrzewione dzieci księżyca (kraczi).
taniec pytona odbywa
się wokół ogniska. czerwone płomienie symbolizują krew menstruacyjną kobiet,
białe płomienie męskie nasienie, a czarne węgle bezpłodne kobiety (wendowie).
ol doinyo lengai
to czynny wulkan w tanzanii, góra boga, święta góra. w kraterze wulkanu grzmi ngai (masajowie).
masajowie boją
się kowala il-kunono ponieważ
wykonuje narzędzia śmierci, takie jak noże, miecze, groty do strzał.
magec, bóg słońca
i światła, został porwany przez guayote,
który uwięził go w teide (pico de
teide - szczyt wulkaniczny na teneryfie). świat pogrążył się w ciemności.
uwolnił go achaman zamykając w
teide guayote. zatknął nim wylot krateru (lub zamknął wyjście korkiem o nazwie
bochenek chleba). od tej pory, gdy usiłował się wydostać w czasie erupcji
wulkanu, palono wielkie ogniska, aby go przestraszyć. teide sięga nieba, na
górze mieszkają złe duchy (guanczowie).
buszmeni !kung praktykują
podczas ceremonii uzdrawiania chodzenie boso po rozżarzonych węglach lub
kamieniach. obrzęd ma doprowadzić do oczyszczenia, uzdrowienia, odrodzenia.
jest rozumiany jako przejaw transcendencji.
15. 3. 6. powietrze
ziny wiatrów nadciągają
z czterech stron świata.
ogień wiatru został stworzony przez siłę zo nami (bambara).
kwot objawia się w
deszczu i burzy (neurowie).
raluwhimba zsyła
susze i burze (szonowie, wendowie).
mukasa, syn musisi, władał burzami, majandża unosił wody do chmur, musoke objawiał się pod postacią tęczy
(gandowie).
orungan to bóg powietrza
i atmosfery, szango - orisza burzy, oja - orisza wiatru, afefe
to boski wiatr, wysłannik bogini oja, oszumare
to bogini tęczy (jorubowie).
łukiem lezy jest
tęcza, a błyskawica to jego strzała (ba-lla,
batonga, wembowie).
podczas wojen prowadzonych przez gwiazdy - dzieci księżyca z
gwiazdami - dziećmi słońca dochodzi do sztormów. księżyc zwykle ustępuje i
wysyła swojego posłańca tęczę, aby zabrał z pola walki zacietrzewione dzieci
księżyca (kraczi).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz