15. religie afryki (z wyjątkiem egiptu i nubii)
15. 3. 8. woda, rybak
duchy przodków (ziny)
i karzące siły przyrody (haley)
rządzą ziemią i wodami. ziny wody rządzą
bagnami, jeziorami, rzekami, ich siedzibami są kamienie, drzewa nadbrzeżne,
głębokie rowy. na terytorium zinów człowiek nic nie może robić bez ich
zezwolenia. bóstwa karzące haley zdobywają panowanie przez podporządkowanie
sobie zinów.
zmęczony ifa
wrócił do obatali w niebie. ludzie
nie mając jego pouczeń, nie potrafili rozpoznawać woli bogów. olokun w gniewie zniszczyła prawie
wszystkich ludzi przy pomocy powodzi. inna wersja: gdy obatala stworzył ludzi,
wszyscy byli szczęśliwi oprócz władczyni wszystkiego pod niebem olokun, której
nie podobało się, że obatala zawłaszczył
tak duży kawał jej królestwa. władczyni zalała ziemię. przetrwali tylko ci
ludzie, którzy dotarli do najwyższych punktów ziemi. tam spotkali eszu, który akurat wizytował ziemię. eszu
zgodził się powiadomić o tym nieszczęściu niebo pod warunkiem złożenia mu i
obatali ofiar. ludzie ofiarowali bogom kozy. usłyszał o tym orunmila i po spuszczenia złotego
łańcucha i wypowiedzeniu zaklęć spowodował, że powódź ustąpiła (jorubowie).
wątek potopu przejawia się także w mitach plemion songye, kikuju, komililo nandi, masajów, pigmejów, kwaya, mandingo, ababuo, kongo, bana-lulua, efik-ibobio, ekoi.
podczas wojen prowadzonych przez gwiazdy - dzieci księżyca z
gwiazdami - dziećmi słońca dochodzi do sztormów. księżyc zwykle ustępuje i
wysyła swojego posłańca tęczę, aby zabrał z pola walki zacietrzewione dzieci
księżyca (kraczi).
ludzie, zwierzęta i rośliny zostali ulepieni z gliny przez duelę na dole, któremu glina wypłynęła
z ust, kiedy spadł deszcz. część z tych nieożywionych jeszcze tworów rozpłynęła
się (plemiona z obszaru wybrzeża kości
słoniowej).
bogowie wody:
- adżok - bóg
deszczu (lotuko),
- leza - dawca
deszczu, którego łukiem jest tęcza (ba-lla,
batonga, wembowie),
- raluwhimba,
który zsyła deszcz, burzę i suszę (szonowie
i wendowie),
- gla i dya, które wydały z siebie wilgoć (bambara),
- faro - demiurg,
pan wód przeszłych i przyszłych (bambara),
- kwot, który objawia
się w deszczu i burzy (neurowie),
- mbola mwungu -
bóstwo wodne, sprawca wylewów rzek i powodzi (bajombe),
- mukasa, który
władał burzami, zapewniał obfite połowy i wywoływał fale (gandowie),
- musoke - bóg
deszczu, wraz z gulu byli twórcami
deszczu z wód unoszonych do chmur przez majandżę
(gandowie),
- olokun - bóg i orisza morza, bóg oceanu, jemaja, córka obatali i oduduwy,
bogini rzek i patronka rzeki ogun,
która leczy bezpłodność, ogun -
patron rzeki ogun, oja - władczyni
rzeki niger, szango - orisza burzy, oszumare - bogini tęczy, nana buluku związana z bagnami i błotem.
(jorubowie),
- jemaja - orisza rzeki yemoja (nigeria).
czukwu, najwyższy
bóg wody, mieszka pomiędzy niebem a ziemią w boskiej zagrodzie ezi czuku (ibowie).
olokun, bóg
oceanu, mąż swej siostry olosy i osu, czczony przez rybaków,
rozsierdzony lekceważeniem ludzi chciał ukarać ich potopem, ale obatala zakuł go w siedem żelaznych
łańcuchów (jorubowie).
oszun, bogini
rzek i strumieni, żona szango, po
kłótni z inną żoną została zamieniona w rzekę osun. rzeka jest uważana za świętą (jorubowie).
wendowie czcili święte
jeziora i rzeki.
jezioro funadzi
zamieszkuje pyton - bóstwo płodności (wendowie).
bosompo, bóstwo
mórz, było czczone we wtorek. w tym dniu nie wypływano w morze, aby łowić ryby
(akan).
dziedziczni zaklinacze deszczu sprawują rytualną i
polityczną władzę na jednym z dziewięciu obszarów deszczu (lotuko).
laibon to szaman
biorący udział w modlitwach o przywołanie
deszczu (masajowie).
rybacy łowiący na jeziorze wiktorii wplatają w sieci włosy albinosów
wierząc, że to spowoduje lepszy połów lub, że znajdą złoto w żołądkach ryb (afryka wschodnia).
15. 3. 9. czas
15. 3. 9. 1.
kalendarz
15. 3. 9. 2. dzień i
noc
w języku suahili dzień zaczyna się o wschodzie słońca (12
godzin przesunięcia w porównaniu z językami arabskim i hebrajskim) (suahili).
15. 3. 9. 3. dni
tygodnia
jorubowie mają
pięciodniowy tydzień.
odomankoma
ustanowił siedmiodniowy tydzień, w którym każdy dzień dał we władania innemu
bóstwu planetarnemu. i tak awo
obdarza spokojem, łagodnością i opiekuńczością urodzonych w poniedziałek, aku urodzonych w środę obdarza
mądrością, abrao obdarza
bohaterstwem urodzonych w czwartek, a awusi
urodzonych w niedzielę obdarza czystością, nieskazitelnością i hojnością (akan).
w języku suahili
tydzień rozpoczyna się w sobotę. sobota (jumamosi, pierwszy dzień), niedziela
(jumapili, drugi dzień), poniedziałek (jumatatu (trzeci dzień), środa
(jumatano, piąty dzień), czwartek (alhamisi, piąty dzień), piątek (ijumaa,
dzień wspólnych modlitw).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz