15. religie afryki (z wyjątkiem egiptu i nubii)
15. 9. 5. 7. klątwy,
zaklęcia
albinosi byli uważani za przeklętych (afryka wschodnia).
o nkisi, które
spełniały zaklęcia odnoszące się do zdrowia i życia ludzi, napisałem w
podrozdziale dotyczącym praktyk magicznych. nkisi stosowane są także przy
zawieraniu umów i składaniu przysiąg (kongo).
15. 9. 6. pobożność,
religijność
pojęcie pobożności i religijności dopiero zaczęło się
tworzyć. człowiek próbował zapewnić sobie spokojne życie i zgodę bóstw i duchów
za pomocą fetyszy, przedmiotów o
nadnaturalnej mocy. fetysze biorą udział w ceremoniach, chronią mieszkańców wsi
przed nieszczęściami, zapewniają harmonię we wiosce, dobrobyt i płodność kobiet,
uodparniają na czary.
kirabira to bóstwo
karzące ludzi za opieszałość w wypełnianiu obowiązków religijnych (gandowie).
kolonizatorzy używali słowa juju na określenie afrykańskiej pobożności, obejmującej praktyki i
kulty związane z siłami nadnaturalnymi, używanie amuletów, przedmiotów
totemicznych, rytualnych zakazów i nakazów.
15. 9. 6. 1. rytuał,
ceremonia
organizuje się dużo ceremonii obłaskawiających duchy, co
prowadzi do zapewnienia dobrobytu grupie (np aka).
muso koroni kundje
to stworzycielka rytuałów obrzezania i ekscysji (bambara).
ceremonia tyi wara:
tancerz w masce przedstawiającej męską antylopę wyłaniał się z buszu. tancerz z
maską żeńskiej antylopy wychodził chwilę później. wspólnie udawali się do
rolników na polu podpierając się laskami z drzewa sunsun. w trakcie tańca nikt
nie mógł ich dotknąć, ani przejść przed nimi. męski tancerz inscenizował rytuał
wbijania noża w swoje udo. starsi ludzie podawali mu kawałek gorącego metalu,
który wkładał do ust pokazując odwagę i odporność na ból. solistka wywoływała
imiona rolników mówiąc, że nigdy nie będą tak silni jak tyi wara. rolnicy
pracowali jeszcze ciężej (stachanowcy). taniec trwał od piątej po południu.
potem mężczyźni szli do buszu, gdzie zdejmowali kostiumy i pili piwo. po
kolacji taniec kontynuowano w wiosce. śpiewano specjalną pieśń (bambara, maninka).
15. 9. 6. 2. modlitwy
bogowie i boginie schodzili ze szczytów gór, na których
mieszkali, aby wysłuchać modlitw wiernych (guanczowie).
hasina to
modlitwa za władców (malgasze).
laibon to szaman
biorący udział w modlitwach o
przywołanie deszczu lub zwycięstwo na wojnie, jego moc zależy od jego
osobowości, a nie od pozycji (masajowie).
gelede, tancerz z
maską nazywaną efe, modli się do
pramatki lya nla o pokój, szczęście,
zdrowie, długowieczność, dużo dzieci, ochronę przed nieszczęściami i kataklizmami
(jorubowie).
znane są modlitwy o pastwiska i wodę dla bydła (himba).
po somalijsku modlitwa to tuko, słowo podobne do tuke - wrona, która jest świętym zwierzęciem
(somalijczycy).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz