15. religie afryki (z wyjątkiem egiptu i nubii)
15. 10. 3. muzyka,
instrumenty muzyczne
muzyka jest ważnym elementem tradycyjnych obrzędów ludu aka, w tym śpiew polifoniczny oparty na kontrapunkcie i czterogłosowości,
jakiego nie spotyka się nigdzie indziej na świecie. śpiew jest improwizowany.
każdy z czterech głosów (dwa głosy w rejestrze piersiowym, głos żeński w rejestrze
piersiowym, głosy żeńskie jodłujące) śpiewa na inną melodię. teksty przekazują
wiedzę o świecie. śpiewom towarzyszą tańce wykonywane w rytmie klaskania w
dłonie przy akompaniamencie instrumentów perkusyjnych (np tam-tam) i strunowych (smyczek mbela,
harfa geedalebagongo).
śpiew alikwotowy
w stylu eefing, któremu towarzyszą
śpiewy w formule call and response uprawiany
jest przez plemię xhosa. śpiew call
and response stosowany jest podczas rytuałów religijnych w całej afryce subsaharyjskiej.
podczas rytuału tyi
wara śpiewano pieśń o współzawodnictwie w uprawie roli na wspólnym polu (bambara, maninka).
podczas ceremonii umhlanga
(taniec trzcin) każda grupa dziewcząt tańczy i śpiewa inną pieśń (eswatini).
podczas święta gelede
nocne występy odbywają się na głównym placu wsi. otwierają je bębniarze i
śpiewacy. za nimi wchodzi orkiestra i tancerze w maskach i bogato zdobionych
kostiumach. społeczność podzielona jest na grupę mężczyzn i grupę kobiet. bębny
przypominają ludzkie głosy, a bębniarze wygrywają rytm eka przypominający rytm języka joruba. w występach biorą udział
mężczyźni, także w rolach kobiecych. tancerz z maską nazywaną efe śpiewa satyryczne piosenki (jorubowie).
paradę masek ijele rozpoczyna
kobiecy śpiew matki ijele (nne ijele)
oraz igba eze (muzyka królów)
wygrywana przez orkiestrę złożoną z bębnów, fletów i gongów. występom
towarzyszy żeński chór (ibo).
drewniana trąbka molimo
jest używana w trakcie tańców podczas święta molimo. nie używana trąbka czeka schowana w drzewie (mbuti).
eunoto, obrzęd
przejścia w wiek "starszego wojownika", może składać się z dziesięciu
lub większej ilości dni śpiewu. używa się rogu
kudu. śpiewy i tańce składane są w hołdzie synom za odwagę i śmiałość (masajowie).
sosso-bala to balafon,
którego początki sięgają xiii w, symbol jedności plemienia mande. król plemienia sosso
(soumaoru kante) doszedł do władzy dzięki magii tego instrumentu. jego
strażnikiem jest patriarcha rodziny dokala, tylko on może grać na instrumencie
np z okazji nowego roku lub podczas pogrzebów.
okaryna i marimba używane są w afryce zachodniej,
siedmiotonowa marimba z pudłami rezonansowymi z tykw znana jest w mozambiku.
odmiana zwana gyil wykorzystywana jest
podczas pogrzebu członków plemienia dagar
(ghana).
muzyka zimbabwe
(plemienia shona) uprawiana jest
przy pomocy instrumentów mbira dzavadzimu (zanza), nyunga nyunga i matepe.
taniec pytona
odbywa się w rytm bębna ngoma, na którym
grają zamężne kobiety. śpiewana przez nie pieśń zawiera największe miłosne
sekrety (wendowie).
udu to instrument
perkusyjny, aerofon i idiofon, wytworzony z gliny lub kamienia. ma jeden lub
większą ilość otworów. jest używany przez kobiety w celach rytualnych. technika
grania na nim polega na uderzaniu palcami lub dłonią po instrumencie lub po dzierez (basy) (nigeria).
sega to gatunek
muzyczny i styl tańca wywodzący się z mauritiusa
i reunionu, przywieziony na
kontynent przez niewolników. tańczy się z okazji świąt wielkanocnych, bożego
narodzenia, wniebowzięcia, nowego roku. muzyka została spopularyzowana przez
piosenkarza alphonse'a ravatona (ti frere). pieśni, z początku wolne, stają się
coraz bardziej rytmiczne.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz