15. religie afryki (z wyjątkiem egiptu i nubii)
15. 10. 4. taniec
po każdym udanym polowaniu wykonuje się taniec dziękczynny
luma (baka).
śpiewom polifonicznym ludu aka towarzyszą tańce wykonywane w rytm klaskania w dłonie.
w trakcie święta molimo
odbywają się rytualne tańce do dźwięku trąbki molimo (mbuti).
maski mapiko
przestawiające duchy przodków shetani,
wykonane najczęściej z jednego kawałka drzewa hebanowego, używane są podczas rytualnych
tańców (makonde).
plemię mumuye
uprawia rytualny taniec z użyciem masek i rogów.
składnikiem parady
masek ijele jest taniec (ibo).
w czasie ceremonii gerewol odprawiane są tańce (fulbe, wodaabe).
ceremonia tyi wara
to początkowo taniec inicjacyjny, prośba o błogosławieństwo dla ludzi
pracujących na roli. z czasem stał się tańcem świeckim tańczonym w maskach tyi wara i kostiumach w włókien rośliny
da (disocera cayennensis), które farbowano na czarny kolor (banbara, maninka).
taniec pytona to
część procesu inicjacyjnego dziewcząt. odbywa się co 3-5 lat, zazwyczaj w
zimie. tańczą rano i wieczorem w rytm bębna ngoma, na którym grają zamężne
kobiety i przy śpiewanych, delikatnych zawodzeniach. słowa pieśni zawierają
największe miłosne sekrety. tańczą w szeregu (deu) trzymając się za łokcie, kołysząc się rytmicznie, naśladując
ruchy olbrzymiego węża krążącego wokół ogniska, które płonie dzień i noc.
czerwone płomienie symbolizują krew menstruacyjną, białe spermę, czarne węgle
bezpłodnej kobiety. na koniec tańca dziewczyny zatrzymują się i pochylają w
kierunku ogniska, tańce trwają wiele godzin. ubiór składa się ze skórzanego pasa
i krótkiego skórzanego fartuszka. ogolone głowy symbolizują ponowne narodziny,
przemianę w dorosłą kobietę (wendowie).
podczas umhlanga
(taniec trzcin) każda grupa dziewcząt tańczy i śpiewa inną pieśń (eswatini).
podczas święta gelede
nocne występy odbywają się na głównym placu wsi, otwierają je bębniarze i
śpiewacy, za nimi wchodzi orkiestra i tancerze w maskach i bogato zdobionych
kostiumach. społeczność podzielona jest na grupę mężczyzn i grupę kobiet. w
występach biorą udział mężczyźni, także w rolach kobiecych. tańce są wykonywane
popołudniami przez 3-7 dni (jorubowie).
rytuał przejścia eunoto
do "starszych wojowników" trwa dziesięć dni albo dłużej. w tym czasie
odbywają się śpiewy i tańce. wojownicy odprawiają tzw marsz przyszłości, adum i
aingus (skaczący taniec), podczas którego wojownicy wskakują po kolei do
kręgu, a w nim skaczą w górę utrzymując prostą pozycję i nie dotykając piętami
ziemi (masajowie).
moreska wywodzi
się z tańców obrzędowych związanych z kultem urodzaju z afryki.
istnieje teoria o afrykańskim pochodzeniu kankana (pw algieria) (inna teoria mówi, że rozwinął się z kadryla).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz