15. religie afryki (z wyjątkiem egiptu i nubii)

15. 10. 4. taniec
 

po każdym udanym polowaniu wykonuje się taniec dziękczynny luma (baka).

śpiewom polifonicznym ludu aka towarzyszą tańce wykonywane w rytm klaskania w dłonie.

w trakcie święta molimo odbywają się rytualne tańce do dźwięku trąbki molimo (mbuti).

maski mapiko przestawiające duchy przodków shetani, wykonane najczęściej z jednego kawałka drzewa hebanowego, używane są podczas rytualnych tańców (makonde).

plemię mumuye uprawia rytualny taniec z użyciem masek i rogów.

składnikiem parady masek ijele jest taniec (ibo).

w czasie ceremonii gerewol odprawiane są tańce (fulbe, wodaabe).

ceremonia tyi wara to początkowo taniec inicjacyjny, prośba o błogosławieństwo dla ludzi pracujących na roli. z czasem stał się tańcem świeckim tańczonym w maskach tyi wara i kostiumach w włókien rośliny da (disocera cayennensis), które farbowano na czarny kolor (banbara, maninka).

taniec pytona to część procesu inicjacyjnego dziewcząt. odbywa się co 3-5 lat, zazwyczaj w zimie. tańczą rano i wieczorem w rytm bębna ngoma, na którym grają zamężne kobiety i przy śpiewanych, delikatnych zawodzeniach. słowa pieśni zawierają największe miłosne sekrety. tańczą w szeregu (deu) trzymając się za łokcie, kołysząc się rytmicznie, naśladując ruchy olbrzymiego węża krążącego wokół ogniska, które płonie dzień i noc. czerwone płomienie symbolizują krew menstruacyjną, białe spermę, czarne węgle bezpłodnej kobiety. na koniec tańca dziewczyny zatrzymują się i pochylają w kierunku ogniska, tańce trwają wiele godzin. ubiór składa się ze skórzanego pasa i krótkiego skórzanego fartuszka. ogolone głowy symbolizują ponowne narodziny, przemianę w dorosłą kobietę (wendowie).

podczas umhlanga (taniec trzcin) każda grupa dziewcząt tańczy i śpiewa inną pieśń (eswatini).

podczas święta gelede nocne występy odbywają się na głównym placu wsi, otwierają je bębniarze i śpiewacy, za nimi wchodzi orkiestra i tancerze w maskach i bogato zdobionych kostiumach. społeczność podzielona jest na grupę mężczyzn i grupę kobiet. w występach biorą udział mężczyźni, także w rolach kobiecych. tańce są wykonywane popołudniami przez 3-7 dni (jorubowie).

rytuał przejścia eunoto do "starszych wojowników" trwa dziesięć dni albo dłużej. w tym czasie odbywają się śpiewy i tańce. wojownicy odprawiają tzw marsz przyszłości, adum i aingus (skaczący taniec), podczas którego wojownicy wskakują po kolei do kręgu, a w nim skaczą w górę utrzymując prostą pozycję i nie dotykając piętami ziemi (masajowie).

moreska wywodzi się z tańców obrzędowych związanych z kultem urodzaju z afryki.

istnieje teoria o afrykańskim pochodzeniu kankana (pw algieria) (inna teoria mówi, że rozwinął się z kadryla).
 
 
Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon