16. religie aborygenów
16. 3. narodziny,
życie, śmierć
baiame ma władzę
nad życiem.
kidili usiłował
zgwałcić pierwsze kobiety. julana to
duch lubieżnik.
gdzieniegdzie praktykowano poligynię.
u niektórych plemion australii możliwe jest wypożyczenie
żony.
zwyczaje dopuszczały u niektórych ludów australii, aby żona
odbyła stosunek z inną osobą niż mąż, u większości plemion takie zachowanie
było tabu.
u niektórych ludów australii żona miała prawo własnoręcznie
zabić cudzołożnego męża.
yurlunggur i julunggul to boginie płodności (albo to
jedna i ta sama bogini). wollunqua
jest duchem płodności. kult płodności
należał do powszechnych objawów religijności aborygenów.
wondżiny zsyłają
zarodki dzieci.
bracia bagadjimbiri
wprowadzili obrzędy inicjacyjne.
wśród obrzędów inicjacyjnych możemy wymienić otrzymanie chużgana, wybicie górnego siekacza,
obrzezanie, subincyzję.
wchodzący w dorosłość mężczyzna pozyskuje ducha opiekuńczego.
mungan-ngaua nauczył
ludzi wszystkiego co jest związane z potrzebami materialnymi i kulturowymi.
pierwszym lekarzem był baiame.
puckowe to duch
babka pomagająca znachorom.
woomera, narzędzie
do miotania oszczepów na odległość do 100 m (najbardziej znany rzut na
odległość 180 m) było używane także w trakcie rytuałów plemiennych.
eingana jest
bogiem śmierci, baiame ma władzę nad
śmiercią.
życie pośmiertne toczy się na terenie wyspy umarłych (baralku).
yara-ma-yha-who, mały
czerwony człowieczek o olbrzymiej głowie i wielkich bezzębnych ustach z
przyssawkami na dłoniach i stopach, czeka na drzewie na ofiarę, chwyta ją i
wysysa z niej krew. potem ją zjada, popija wodą, i śpi. po obudzeniu się zwraca
pożartego - niższego i czerwieńszego niż był przedtem.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz