16. religie aborygenów
16. 4. kult, magia
czarna magia jest uprawiana przez aborygenów. mokoi zabija czarodziejów, którzy użyli
czarnej magii.
pundjel wymyślił
obrządki religijne.
w obrządkach religijnych używano niekiedy didgeridoo - drewnianą trąbkę, która
została wynaleziona 1500 lat temu i jest zrobiona z eukaliptusa.
rzeźby z jaj strusich są traktowane jako świętość.
totemizm jest
jedną z charakterystycznych cech religii aborygenów.
obrzęd inticziuma
jest odprawiany na początku okresu wzmożonego występowania rośliny lub
zwierzęcia totemicznego. jego celem jest zapewnienie równowagi w kosmosie.
mężczyźni odgrywają mit o wędrówce totemicznego przodka.
totemy matrylinearne istnieją np u dieriów i ueabunnów.
totemy, zgodnie z którymi mityczny przodek zapładnia matkę w
chwili poczęcia, występują np u aruntów
i lirutjów.
maski totemowe zakrywają niekiedy całe ciało.
bamapana rozbił
tabu kazirodztwa, które jest powszechne wśród aborygenów.
charakterystyczne dla aborygenów przedmioty kultowe to:
- chużgany - płyty
owalne z kamienia lub drewna, które dzieci dostają w momencie inicjacji, ich świst
to głos ducha,
- czuringa - drewniany
lub kamienny przedmiot o długości 10-15 cm przywiązany do kity z włosów ludzi
lub zwierząt; czuringa posiada moc duchów, przodków i zdolność do reinkarnacji,
stanowi tabu dla zwykłych ludzi, ma zdolności lecznicze, dodaje odwagi i
wytrwałości, powoduje strach u wrogów, utrata czuringi powoduje klęskę klanu,
- nurtunja - pionowy
stojak utworzony z jednej lub kilku włóczni,
- waninga -
włócznia zakopana pionowo w ziemi przecięta jedną lub dwiema poprzeczkami, podobna
do krzyża (aruntowie, urabunnowie, loritjowie),
- malowidła wondżinów
- istot nie w pełni uformowanych, pozbawionych ust, odnawiane co roku przed
porą deszczowa pod groźbą suszy i nieurodzaju.
czuringa, nurtunja i waninga zawdzięczają swoją świętość wyłącznie naniesionemu nań
emblematowi totemu.
miejscami kultu są wszystkie obiekty i drogi sennej drogi, a
także cmentarze lub stare cmentarze, na których znaleziono ślady pochówku
spalonych ludzkich kości.
miejscami pielgrzymek (to nie jest dobra nazwa, należałoby
raczej powiedzieć „wędrówek w trakcie wyśpiewywania świata”) aborygenów są:
- erathipa - głaz
w kształcie ciężarnej kobiety,
- uluru - skała,
miejsce orientacyjne sennej drogi.
16. 5. trop po
przeczytaniu rozdziału szesnastego
252. wurrunna - waruna.
16. 6. koniec świata
koniec świata nastąpi na skutek złamania słupa kauwa-auwa, który stanowi oś
wszechświata.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz