16. religie aborygenów

16. 4. kult, magia
 

czarna magia jest uprawiana przez aborygenów. mokoi zabija czarodziejów, którzy użyli czarnej magii.

pundjel wymyślił obrządki religijne.

w obrządkach religijnych używano niekiedy didgeridoo - drewnianą trąbkę, która została wynaleziona 1500 lat temu i jest zrobiona z eukaliptusa.

rzeźby z jaj strusich są traktowane jako świętość.

totemizm jest jedną z charakterystycznych cech religii aborygenów.

obrzęd inticziuma jest odprawiany na początku okresu wzmożonego występowania rośliny lub zwierzęcia totemicznego. jego celem jest zapewnienie równowagi w kosmosie. mężczyźni odgrywają mit o wędrówce totemicznego przodka.

totemy matrylinearne istnieją np u dieriów i ueabunnów.

totemy, zgodnie z którymi mityczny przodek zapładnia matkę w chwili poczęcia, występują np u aruntów i lirutjów.

maski totemowe zakrywają niekiedy całe ciało.

bamapana rozbił tabu kazirodztwa, które jest powszechne wśród aborygenów.

charakterystyczne dla aborygenów przedmioty kultowe to:

- chużgany - płyty owalne z kamienia lub drewna, które dzieci dostają w momencie inicjacji, ich świst to głos ducha,

- czuringa - drewniany lub kamienny przedmiot o długości 10-15 cm przywiązany do kity z włosów ludzi lub zwierząt; czuringa posiada moc duchów, przodków i zdolność do reinkarnacji, stanowi tabu dla zwykłych ludzi, ma zdolności lecznicze, dodaje odwagi i wytrwałości, powoduje strach u wrogów, utrata czuringi powoduje klęskę klanu,

- nurtunja - pionowy stojak utworzony z jednej lub kilku włóczni,

- waninga - włócznia zakopana pionowo w ziemi przecięta jedną lub dwiema poprzeczkami, podobna do krzyża (aruntowie, urabunnowie, loritjowie),

- malowidła wondżinów - istot nie w pełni uformowanych, pozbawionych ust, odnawiane co roku przed porą deszczowa pod groźbą suszy i nieurodzaju.

czuringa, nurtunja i waninga zawdzięczają swoją świętość wyłącznie naniesionemu nań emblematowi totemu.

miejscami kultu są wszystkie obiekty i drogi sennej drogi, a także cmentarze lub stare cmentarze, na których znaleziono ślady pochówku spalonych ludzkich kości.

miejscami pielgrzymek (to nie jest dobra nazwa, należałoby raczej powiedzieć „wędrówek w trakcie wyśpiewywania świata”) aborygenów są:

- erathipa - głaz w kształcie ciężarnej kobiety,

- uluru - skała, miejsce orientacyjne sennej drogi.
 

16. 5. trop po przeczytaniu rozdziału szesnastego
 

252. wurrunna - waruna.
 

16. 6. koniec świata
 

koniec świata nastąpi na skutek złamania słupa kauwa-auwa, który stanowi oś wszechświata.
 
 
Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon