18. religie azji (nowa gwinea, indonezja, filipiny, indochiny, mongolia, syberia, azja środkowa, ludy tureckie, kaukaz, hunowie i inne ludy z okresu wędrówki ludów)
18. 0. 2. synkretyzm
tak ogromny kontynent jak azja, tygiel plemion, narodów,
kultur i cywilizacji nie może być pozbawiony wątków synkretycznych łączących
różnorodne religie, tym bardziej, że jak na tak 0gromną ilość religii, wątki
nietolerancji religijnej są stosunkowo nieliczne, może z wyjątkiem islamu,
który jest nietolerancyjny z racji swojej istoty.
mitologia czukczów,
koriaków, itelmenów ma wspólne wątki z mitologią eskimosów i indian. pojęcie
ludów z grupy dene, obejmujące plemiona północnoamerykańskie i azjatyckie
będzie się potwierdzało w badaniach naukowych, a bajeczka o odkryciu ameryki w
1942 pójdzie w zapomnienie, skoro przez ostatnie 12.000 lat trwała wymiana
kulturowa między azją i ameryką przez pacyfik.
mityczny cesarz chiński
shennong podzielił ziemię między
dwóch synów: starszy de nghi dostał
tereny na północ od jangcy, a młodszy loc
tuc, ojciec lac long quana, na południe
od jangcy. w wietnamie shennong
nazywa się than nong, a lac long
quan wraz z au co dał początek 100
mitycznym rodom/narodom wietnamskim.
natowie z mjanmy zostali przejęci od hinduistów: 1 beikthano
(wisznu), 2 byamma (brama), 3 maha peinne (ganeśa), 4 sandi (ćandi), 5 thiwa (śiwa), 6 thurathadi (saraswati) i od buddystów
np lawka nat (awalokiteśwara), albo od jednych i od drugich: thagyamin (indra i sakka). panteon 33 natów powstał po to,
aby pogodzić wierzenia birmańczyków z buddyzmem therawada.
tradycyjne wierzenia białych
tajów są zsynkretyzowane z buddyzmem.
kejawan jest
religią animistyczną z dużymi wpływami hinduizmu
i buddyzmu, mniejszymi islamu (jawajczycy).
tajski duch
żeński nang tani może podawać
jedzenie mnichom buddyjskim.
w imperium mongolskim
udało się połączyć kult przodków, konfucjanizm i islam.
chanat kara kitajów
cechowała polityka religijnej tolerancji, rozwijały się i przenikały nawzajem
szamanizm, manicheizm, nestorianizm i buddyzm.
w kaganacie ujgurskim
dużą popularność zdobył manicheizm,
stąd popularność odniesień do słońca i księżyca.
tunguskie słowo szaman
może pochodzić od sanskryckiego śramana
(staranie się), podobna geneza dotyczy słów samana (śramana)
oznaczającego indyjskiego ascetę żyjącego z jałmużny (hinduizm, buddyzm, dźinizm, adźiwikowie, cywilizacja
indusu?).
burchanizm
powstał na bazie animizmu i szamanizmu poprzez przyjęcie nowych idei z buddyzmu tybetańskiego i prawosławia (mesjanizm).
czeczeńska legenda o wilczycy dała początek wilkowi na
fladze czeczeńskiej republiki iczkerii, na której znajduje się także muzułmański półksiężycem, a także
wilkowi jako symbolowi walki o wolność (mudżahedini).
mitologia ormiańska
znajduje się pod wpływem hinduskim (anahit),
irańskim (ormuzd, mitra), bliskowschodnim i greckicm.
przy czym wpływ greków jest, moim zdaniem, znacznie przesadzony.
istnieje teoria o wpływie mitologii greckiej na mitologię kalaszów,
którzy mają być potomkami helleńczyków, który przyszli z aleksandrem wielkim w
góry hindukusz i poślubili miejscowe kobiety. badania genetyczne nie
potwierdziły tej teorii.
istnieją wątki sosruko
i prometeusza przykutych do góry
kazbek lub elbrus, przy czym mit kabardyjsko-osetyjski
o sosruko jest wcześniejszy od greckiego.
także gruziński
mit o amiranim pochodzący z iii w
pne mógł być pierwowzorem greckiego mitu
o prometeuszu.
istnieje inny wątek z eposu
o nartach, który dotyczy poszukiwania złotego
runa w kolchidzie.
elementy pogańskie możemy znaleźć wśród obrządków kościoła prawosławnego i ceremonii sufickich (kistowie).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz