18. religie azji (nowa gwinea, indonezja, filipiny, indochiny, mongolia, syberia, azja środkowa, ludy tureckie, kaukaz, hunowie i inne ludy z okresu wędrówki ludów)
18. 1. stworzenie
świata
18. 1. 1. stworzenie
świata
azjatyccy bogowie-stwórcy:
- alahatala, bóg
stwórca, przebywa na szczycie niewidzialnej góry kosmicznej (wschodnia indonezja),
- patotoqe jest
stwórcą świata (la galigo),
- eś jest stwórcą
świata (ketowie),
- aramazd to ojciec
wszystkich bogów i bogiń, twórca nieba i ziemi (ormianie),
- dezau jest bogiem
stwórcą, a mahandeo pośrednikiem
pomiędzy dezau a ludźmi (kalasze),
- bracia erlik i ulgen stworzyli świat (szorowie), ulgan stworzył świat z grudy ziemi przyniesionej mu przez erlika (syberia),
- tengri to stwórca
świata (jakuci, protobułgarzy, tatarzy), wszystko co istnieje na ziemi zesłał
tengri (ujgurzy), tengri ustanowił
porządek we wszechświecie i wyznaczył losy ludzi (ludy tureckie, ludy
mongolskie, hunowie),
- na górze zostało stworzone niebo, a na dole ziemia,
pomiędzy nimi stworzono ludzi, a tengri
nie był stwórcą (ludy tureckie),
- tengeri to bóstwa
które stworzyły człowieka, na którego złe demony zesłały nieszczęścia (buriaci),
hainuwele to bogini,
która została zamordowana przez istoty pierwotne. z jej ciała mulua satene uczyniła bramę, przez
która przeszły pierwsze istoty: ludzie, zwierzęta, ptaki, duchy. z zakopanych
części jej ciała wyrosły rośliny (wemalowie).
18. 1. 2. świat po
stworzeniu
istnieją światy: górny (niebo), środkowy (ziemia), dolny
(podziemie). górny świat jest siedzibą duchów dobrych, dolny zmarłych i duchów
nieżyczliwych człowiekowi, a środkowy ludzi, zwierząt i duchów dobrych i złych.
łącznikiem między trzema światami jest "kosmiczne drzewo",
"mityczna rzeka", lub "słup światła", które są wykorzystywane
przez szamana w kontaktach z duchami i bóstwami (jakuci, syberia).
są trzy sfery świata: ziemia ulgena, nasza ziemia i świat podziemny (szorowie).
istnieje trzypoziomowy podział świata, co uwidacznia obraz
kosmicznego drzewa. jego korzenie wrastają w świat podziemny, pień, świat
środkowy stanowi siedzibę ludzi, dziewięć konarów drzewa sięga górnego świata,
drabina oparta o drzewo służy szamanowi do komunikacji między światem żywych,
światem przodków i bóstwami opiekuńczymi (awarowie).
domem bóstwa tengri
jest wszechświat (ludy tureckie, ludy mongolskie, hunowie).
eś przebywa w najwyższej
sferze nieba i nie ingeruje w sprawy ludzi. raz do roku ogląda świat i zleca
podległym mu bóstwom zadania do wykonania (ketowie).
kiedy bóg ukończył tworzenie świata, dostrzegł, że nie
wszystko udało się tak jak zaplanował, szczególnie zawiódł się na ludziach, którzy
łamali zasady i nie wykazywali poprawy. zesłał na ziemię wichurę, aby zmiotła
wszystko z powierzchni ziemi. wszystkie stworzenia ratowały się ucieczką
tratując inne, ale nie było gdzie się schronić przed ogromnym huraganem.
jedynie szara wilczyca oparła się chroniąc swoje małe. bóg nakazał wiatrowi
wiać silniej, ale wilczyca nie poddawała się. bóg zrozumiał, że dopóki chociaż
jedno stworzenie mu się opiera nie uda mu się zniszczyć ziemi i odstąpił (czeczeni).
rolę deus otiosus (bogów
bezczynnych) mogą pełnić kari (semangowie), buga (ludy tunguskie), jurun (jakuci) oraz bogowie plemion la galigo (celebes), którzy w pewnym momencie opuścili świat ludzi i zostawili go samemu sobie.
18. 1. 2. 1. axis
mundi
Wygląda na to, że idea axis mundi pojawiła się gdzieś w
azji, być może na syberii i stamtąd przewędrowała przez ludy uralskie i
ugorfińskie do mitów ludów nordyckich jako drzewo yggdrasil.
pao jengki to kosmiczne
drzewo rosnące na wyspie. jego korzenie sięgają środka ziemi, a gałęzie nieba.
tą wyspę odwiedza sawerigading, jako
szóste pokolenie batary guru -
pierwszego człowieka na ziemi (pierwsza koncepcja axis mundi). pośrodku
oceanu znajduje się wir morski, który
łączy wody ze światem (druga koncepcja axis mundi). córka sawerigadinga, który
władał dolnym światem i syn we
tenriabeng, która władała górnym światem, pobrali się i urodził im się syn.
wtedy na zawsze znikło powiązanie pomiędzy ziemią i innymi światami, a ludzkość
pozostała sama (la galigo).
są trzy światy: górny (niebo), środkowy (ziemia), dolny
(podziemie). górny świat jest siedzibą duchów dobrych, dolny osób zmarłych i
duchów nieżyczliwych człowiekowi, a środkowy ludzi, zwierząt i duchów dobrych i
złych. łącznikiem między trzema światami jest "kosmiczne drzewo",
"mityczna rzeka" lub "słup światła", które są wykorzystywane
przez szamana w kontaktach z duchami i bóstwami (jakuci, syberia).
święte drzewo było tak stare, że jego wiek można było liczyć
w jednostkach większych niż stulecia. korzenie obejmowały niższy świat, korona
przebijała dziewięć niebios. każdy liść miał siedem sążni, a szyszki dziewięć
sążni (jakuci).
istnieje trzypoziomowy podział świata, który stanowi
odzwierciedlenie obrazu kosmicznego drzewa. jego korzenie wrastają w świat
podziemny, pień, świat środkowy stanowi siedzibę ludzi, dziewięć konarów sięga
górnego świata. drabina oparta o drzewo służy szamanowi do komunikacji między
światem żywych, światem przodków i bóstwami opiekuńczymi (awarowie).
góra otuken to
centrum świata i oś wszechświata, a także idealne miejsce pobytu kagana (ludy tureckie).
Waldemar Mierniczek
symbolem axis mundi jest szmańskie drzewo turu.
Komentarze
Prześlij komentarz