18. religie azji (nowa gwinea, indonezja, filipiny, indochiny, mongolia, syberia, azja środkowa, ludy tureckie, kaukaz, hunowie i inne ludy z okresu wędrówki ludów)
18. 3. 7. ziemia,
górnik
ulgan stworzył
świat z grudy ziemi przyniesionej mu przez erlika.
erlik to zły duch stworzony z gliny przez ulgana, któremu służył jako
pomocnik. (syberia).
mongołowie
uważali, że ziemia jest święta.
iduk jer-sub to święta
woda i ziemia turkutów, czyli ludów
tureckich.
bóstwa ziemi:
- ziemia (ujgurzy),
- jer-sub -
bóstwo wody i ziemi i natigaj - bóg
ziemi, któremu oddawano pokłony i który był przedstawiany jako idol z filcu w
otoczeniu żony (po lewej) i dzieci (na przodzie); przed spożywaniem posiłku
pocierano im wargi mięsem (mongołowie),
- eke etugen -
matka-ziemia, żeńska bogini ziemi (mongołowie),
- usi-afu (timor),
- mau dia phu -
matka ziemia (wietnamczycy),
- aramazd -
stwórca ziemi (ormianie).
bóstwa związane z ziemią:
- lumimuut -
bogini-matka zrodzona z kamienia, żona i matka toara (alfurowie, minahassowie),
- kemi - demon
żyjący w górach w lesie daleko od ludzkich siedzib (kirgizi),
- dali, która mieszkała
wysoko w górach (gruzini),
- duch górski, król góry tan viet, bóstwo górskie tan
vien so'n thanh (sądząc po nazwie może to być ten sam co poprzednio), bóg
góry s'on tinh, który walczył z bogiem
wody thuy tinh, mau thu'o'ng ngan -
bogini wzgórz (wietnamczycy),
- naty, czyli duchy
zamieszkujące konkretne górę, duchy opiekuńcze sprawujące pieczę nad
określonymi miejscami lub obszarami; centrum kultu natów znajduje się na górze puppie (mjanma),
- mahandeo -
protektor doliny, balomain - heros, który
odwiedza doliny w czasie święta czoimus
(kalasze),
- bogowie szlaków (dróg) (hunowie),
sułajman too to święta
góra kirgizów.
raz do roku składano ofiary w "jaskiniach
przodków", które były związane z metalurgią (ludy tureckie).
w czasie święta dewi
sri muzycy budzą boginię przy pomocy gry na angklungu i świętują jej zaślubiny z ziemią. kilka tygodni później
grają ponownie, by uchronić ziemię przed nieszczęściami (baduy).
cuur, flet prosty
z trzema otworami z drewna modrzewiowego, jest używany, zgodnie z tradycją, w
trakcie śpiewania choomej. cuur jest
związany z oddawaniem czci ziemi, górom i ich duchom stróżom. dźwięki muzyki
miały zapewniać bezpieczeństwo w podróży (hunowie,
kałmucy, mongołowie, kazachowie, tuwińcy).
pień drzewa champaki
zamieszkały przez naty mhagiri i hnamadawgyi osiadł na brzegu królestwa paganu. królowi paganu thinligyaundze naty przyśniły się
opowiadając o swoim losie i zaoferowały miastu opiekę pod warunkiem otrzymania
miejsca zamieszkania. król kazał podzielić drzewo na dwie części, po jednej dla
każdego z natów, wyrzeźbić ludzkie rysy i umieścić na górze puppa (mjanma).
heros amirani
rzucił wyzwanie bogom, porwał kamar
(symbol ognia) i nauczył lud podstaw metalurgii. za karę bogowie przykuli
do skały lub żelaznego pala w górach kaukazu,
a orzeł codziennie wydziobywał mu wątrobę, która odrastała w nocy. wierny pies
lizał łańcuchy, by je stopić, jednak gdy stawały się cienkie, bogowie zsyłali
kowali, by je naprawić (gruzini).
według innej wersji kiedy amirani rzucił wyzwanie bogom, bóg wbił w ziemię pal. amirani miał
go wyciągnąć z ziemi, ale nie udało mu się to i za karę został przykuty do pala
wbitego w górę kazbek. codziennie
przylatywał do niego kruk z chlebem i winem (gruzini).
według innej wersji jaskinia, w której został przykuty amirani ukazuje się ludziom raz na
siedem lat (gruzini).
najważniejszym kierunkiem jest wschód, gdyż tam pojawia się
słońce. namioty i kamienie nagrobne były skierowane w tym kierunku (ujgurzy).
po śmierci thonbanhly
ona i jej krosno zamieniły się w skałę (mjanma).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz