18. religie azji (nowa gwinea, indonezja, filipiny, indochiny, mongolia, syberia, azja środkowa, ludy tureckie, kaukaz, hunowie i inne ludy z okresu wędrówki ludów)
18. 8. 3. śmierć,
nieśmiertelność
peres to bóg
świata podziemnego, który sprowadził na ziemię śmierć (ngadż).
erlik jest bogiem
umarłych (syberia).
chośadam, bogini
śmierci, zsyła na ludzi śmierć i pożera ludzkie dusze, a po ich przetrawieniu
wprowadza do łona matek (ketowie).
yakseya to demony, którym zakazano powodować
śmierć ludzi, więc wywołują choroby. rządzi nimi król, który trzyma je surową
ręką, torturuje lub zabija. kiedyś demony były wolne i zabijały ludzi (sri lanka).
thagyamin jest jedynym
z natów, który nie zmarł śmiercią
tragiczną, nagłą, gwałtowną (mjnama).
po śmierci domownika kokos poświęcony natowi mahagiri jest
usuwany z domu i nie może być zastąpiony nowym przez siedem dni (mjanma).
człowiek ma trzy dusze: inosa
- substancja życia, mieści się w żyłach i tętnicach i została podarowana przez
jedną z wielkich sił natury pw wiatr. po śmierci inosa powraca do natury, z
której wzięła początek. angga -
dusza intelektualna, której pochodzenie jest nieznane, po śmierci powraca do
świata podziemnego. tanoana -
cząstka boska wraca po śmierci do swego pana poewempala boeroe. podczas snu wychodzi z ciała i szepce mu do ucha
co widzi, może być wzmocniona przez wpływ cudzych dusz. jeśli przebywa zbyt długo
z dala od ciała lub ulega zniszczeniu człowiek umiera (centralny celebes).
w teszik tasz,
jaskini w uzbekistanie, znaleziono
czaszkę neandertalczyka sprzed 70 tys. lat. jest to czaszka dziewięcioletniego
dziecka. szczątki zostały ułożone w zagłębieniu i otoczone kozimi rogami, co
sugeruje intencjonalność pochówku.
wokół pochówku dziecka z okresu środkowego paleolitu ułożono
wieniec z rogów muflona (turkiestan)
(ciekawe, czy mowa o tym samym pochówku co akapit wyżej).
piękność z loulan,
mumię liczącą ok 4000 lat, znaleziono koło miasta loulan (jedwabny szlak). kobieta była ubrana w wełniany kaptur i miała
tacę do przesiewania ziarna.
w wiosce zhagunluke
(sinciang) znaleziono mumię człowieka z cherchen. mumia ma ok 3000
lat, nie jest chińczykiem, ani mongołem. jest ubrana w czerwoną suknię i buty z
jeleniej skóry.
znaleziono kurhany z pochówkami liniowymi i komnatami
grobowymi w formie katakumb, broń, biżuterię, ozdoby (wusun).
hunowie
samookaleczali się podczas uroczystości pogrzebowych na znak żałoby.
stosowano pochówek szkieletowy lub kremację (hunowie).
protobułgarzy
chowali zmarłych w kurhanach wraz z jedną z żon i sługami, koniem, ubraniami, bronią,
ceramiką.
ludy tureckie
zachowywały obrządek palenia ciał zmarłych.
awarowie chowali
zmarłych w pozycji wyprostowanej. stosowali całopalenie konia wraz z uprzężą i
palenie ognisk podczas uroczystości. pozostałości po ogniskach wsypywano do
grobu. zmarły był owinięty w całun, chowany z ozdobami, przedmiotami
codziennego użytku, bronią, mięsem, drobiem, jakami, napojami we flaszkach.
żałoba trwała przez kilka dni. awarowie wierzyli w ingerencję zmarłych w życie ludzi
żywych, opiekuńczą i złośliwą. czasami stosowano pochówki odciętej głowy
przodka ze zwłokami osoby zmarłej później.
mongołowie wierzyli
w moc idoli wykonanych z wojłoku i jedwabiu. kukły z wojłoku były ustawiane
przed jurtami, przed nimi kładziono przedmioty z wojłoku ukształtowane na
podobieństwo wymion. kradzież z miejsca, na którym był położony idol była
karana śmiercią. bogaci byli chowani w stepie w pozycji siedzącej, nad nimi
rozkładano namiot, a w nim miski z mięsem i kobylim mlekiem, srebro i złoto.
koń zmarłego był zjadany przez przyjaciół, a jego skóra wypychana słomą i umieszczana
na słupie. chanów grzebano na górze ałtaj.
podczas konduktu żałobnego zabijano wszystkich napotkanych po drodze
ludzi i konie, aby towarzyszyły chanowi w przyszłym życiu.
dajakowie
przechowywali prochy zmarłych w urnach.
pogrzeb w postaci zawieszania zwłok na drzewie stosowały ludy tunguskie.
pogrzeb powietrzny był powszechny do xx w. zwłoki pozostawiano w stepie na żer ptaków i innych zwierząt. takie pochówki zostały
zakazane przez komunistów (mongolia).
grobowce dołganów
oznaczone są krzyżem prawosławnym, a na jego szczycie jest kut, czyli drewniana figurka ptaszka, który pomoże duszy zmarłego,
zwłaszcza dziecku lub kalece, dostać się do nieba. u podstawy grobu zamocowana
jest deseczka do składania ofiar duchom, a pośrodku krzyża ozdobna czerwona
gwiazda.
czuwańcy zaopatrywali zmarłych na drogę w tytoń (mężczyzna)
lub przybory do prac ręcznych (kobieta).
najważniejszym kierunkiem jest wschód, gdyż tam pojawia się
słońce. kamienie nagrobne były skierowane w tamtym kierunku (ujgurzy).
muzyka i taniec gongów
są stosowane podczas ceremonii bo ma
(opuszczania grobu) w trakcie pogrzebu, którego celem jest przeniesienie
zmarłego w zaświaty (wietnam).
imię pośmiertne przyznawano władcom i zasłużonym osobom (np
mnichom, filozofom, urzędnikom, generałom) jako imię honorowe, symbolizuje ono
życie pozagrobowe (wietnam).
glorioza wspaniała
jest używana w celu popełniania samobójstw lub zabójstw (mjanma).
puputan to rytualne samobójstwo w obliczu upokarzającej kapitulacji.
14 września 1906 r w obliczu najeźdźcy holenderskiego odbyła się procesja. w
palankinie niesiono radżę badungu
odzianego w biały strój pogrzebowy, klejnoty, ceremonialny kris. pozostali
uczestnicy procesji byli ubrani podobnie. procesji towarzyszyło bicie w bębny i
kłęby dymu nad palonymi zabudowaniami. ok 100 m od holendrów radża wysiadł z
palankinu i dał znać jednemu z kapłanów, który wbił sztylet w pierś władcy. pozostali
uczestnicy procesji zaczęli zabijać się nawzajem (członkowie rządu, gwardziści,
kapłani, żony, dzieci, służący.) naliczono ok 1000 ofiar, licząc także osoby
zabite przez holendrów, którzy obdarli ciała z kosztowności i splądrowali pałac
radży. 18 kwietnia 1908 r w pobliżu pałacu radży klungkungu holendrzy zastrzelili radżę. rytualne samobójstwo
popełniło 200 osób. w 1849 r radża bulelengu
popełnił rytualne samobójstwo wraz z 400 poddanymi (bali).
w azji południowej i południowo-wschodniej
stosowano karę śmierci przez miażdżenie za pomocą słoni.
czterech nieśmiertelnych wietnamu: olbrzymi chłopiec thanh
giong, bóstwo górskie tan vien so'n thanh,
zamieszkujący bagna chu' dong tu' i
księżniczka kieu hanh.
18. 8. 3. 1. wskrzeszenie,
zmartwychwstanie, odrodzenie, wniebowstąpienie
maha sohona to demon,
który został zabity, następnie ożywiony przez bóstwo, po czym powrócił do
żywych w postaci demona (sri lanka).
thanh giong po
wygranej bitwie wszedł na górę soc i
wzleciał do nieba (wietnam pólnocny).
aralez to postać
psa, który uległ wskrzeszeniu poprzez wylizywanie do czysta ran (ormianie).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz