18. religie azji (nowa gwinea, indonezja, filipiny, indochiny, mongolia, syberia, azja środkowa, ludy tureckie, kaukaz, hunowie i inne ludy z okresu wędrówki ludów)

18. 9. 3. 3. czarownicy, czarodzieje, znachorzy
 

duże znaczenie czarowników zanotowano u semangów.

u hunów występowali czarodzieje i znachorzy.
 

18. 9. 3. 5. założyciele religii, reformatorzy religii
 

czet czełpanow i jego dwunastoletnia adoptowana córka czuguł ogłosili w 1904 r. podczas zbiorowej modlitwy na uroczysku tereng powstanie religii burchanizmu wśród ałtajczyków. czuguł widziała białego jeźdźca, który rozkazał jej ojcu, aby spalił przedmioty związane z szamanizmem i zaczął czcić słońce i księżyc. według innej wersji do jurty czełpanowa przybyli trzej jeźdźcy z wiadomością o powstaniu nowej religii.

podobno czyngis-chan uprawiał własną synkretyczną religią pełną idei bon, szamanizmu, tradycyjnych wierzeń mongołów i zaratusztrianizmu, zwaną czarną religią. czcił boga tengri-wieczne niebo, z wyroku którego otrzymał władzę i w mniejszym stopniu matkę ziemię, a także górę burchan chaldun, gdzie chronił się w razie zagrożenia. religia nie przyjęła się (mongołowie).
 

18. 9. 3. 8. przywódca religijny
 

chan bułgarów sprawował władzę w imieniu tengriego. przypisywano mu przymioty boskie i takie obowiązki jak: wypełnianie kultów, składanie ofiar, w tym z ludzi. władza była dziedziczna. chan odpowiadał przed ludem i mógł być złożony z urzędu. do tego była powoływana sześcio- lub dwunastoosobowa rada składająca się z naczelników rodów (protobułgarzy).
 

18. 9. 3. 10. misjonarze
 

misjonarze burchanizmu byli w konflikcie z misjonarzami prawosławia. 21 czerwca 1904 r. doszło do pogromu modlących się wyznawców burchanizmu (tak wynika z treści postu, ale mogło być na odwrót, to prawosławni ałtajczycy mogli ulec pogromowi).
 

18. 9. 3. 17. święty
 

thanh giong jako mały chłopiec obronił kraj przed najeźdźcami. jest uznawany za bohatera, bóstwo i świętego. jeżeli po uroczystościach festiwalu giong następują opady deszczu to oznacza błogosławieństwo świętego i zapowiedź obfitych zbiorów (wietnam północny).
 

18. 9. 3. 23. media
 

wietnamczycy identyfikują media, których zadaniem jest łączenie się z duchami.

nat kadaw to media pośredniczące między natem a ludźmi, najczęściej kobiety dziedziczące tą funkcję po matce. obecnie wzrasta rola transpłciowych homoseksualnych mężczyzn (mjanma).
 
 
Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon