18. religie azji (nowa gwinea, indonezja, filipiny, indochiny, mongolia, syberia, azja środkowa, ludy tureckie, kaukaz, hunowie i inne ludy z okresu wędrówki ludów)
18. 9. 3. 3. czarownicy,
czarodzieje, znachorzy
duże znaczenie czarowników
zanotowano u semangów.
u hunów występowali czarodzieje
i znachorzy.
18. 9. 3. 5.
założyciele religii, reformatorzy religii
czet czełpanow i
jego dwunastoletnia adoptowana córka czuguł
ogłosili w 1904 r. podczas zbiorowej modlitwy na uroczysku tereng powstanie religii burchanizmu
wśród ałtajczyków. czuguł widziała białego jeźdźca, który rozkazał jej ojcu, aby
spalił przedmioty związane z szamanizmem i zaczął czcić słońce i księżyc.
według innej wersji do jurty czełpanowa przybyli trzej jeźdźcy z wiadomością o
powstaniu nowej religii.
podobno czyngis-chan
uprawiał własną synkretyczną religią pełną idei bon, szamanizmu, tradycyjnych
wierzeń mongołów i zaratusztrianizmu, zwaną czarną religią. czcił boga tengri-wieczne
niebo, z wyroku którego otrzymał władzę i w mniejszym stopniu matkę ziemię, a
także górę burchan chaldun, gdzie
chronił się w razie zagrożenia. religia nie przyjęła się (mongołowie).
18. 9. 3. 8. przywódca
religijny
chan bułgarów sprawował władzę w imieniu tengriego. przypisywano mu przymioty
boskie i takie obowiązki jak: wypełnianie kultów, składanie ofiar, w tym z
ludzi. władza była dziedziczna. chan odpowiadał przed ludem i mógł być złożony
z urzędu. do tego była powoływana sześcio- lub dwunastoosobowa rada składająca
się z naczelników rodów (protobułgarzy).
18. 9. 3. 10.
misjonarze
misjonarze burchanizmu
byli w konflikcie z misjonarzami prawosławia. 21 czerwca 1904 r. doszło do
pogromu modlących się wyznawców burchanizmu (tak wynika z treści postu, ale
mogło być na odwrót, to prawosławni ałtajczycy mogli ulec pogromowi).
18. 9. 3. 17. święty
thanh giong jako
mały chłopiec obronił kraj przed najeźdźcami. jest uznawany za bohatera, bóstwo
i świętego. jeżeli po uroczystościach festiwalu
giong następują opady deszczu to oznacza błogosławieństwo świętego i
zapowiedź obfitych zbiorów (wietnam
północny).
18. 9. 3. 23. media
wietnamczycy identyfikują
media, których zadaniem jest łączenie się z duchami.
nat kadaw to media
pośredniczące między natem a ludźmi,
najczęściej kobiety dziedziczące tą funkcję po matce. obecnie wzrasta rola
transpłciowych homoseksualnych mężczyzn (mjanma).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz