18. religie azji (nowa gwinea, indonezja, filipiny, indochiny, mongolia, syberia, azja środkowa, ludy tureckie, kaukaz, hunowie i inne ludy z okresu wędrówki ludów)
18. 9. 5. 4. ofiary
kalasze składali
w świątyniach ofiary z kóz i żywności, ofiary z mleka na święto dżoszi, zboża, sera i wina na święto uszao.
tengri otrzymywał
od turkutów (przodków ludów
tureckich) ofiary w piątym miesiącu roku z owiec i koni; raz do roku składano
ofiary w jaskini przodków.
tengri dostawał
ofiary z wołów, koni, baranów, zwłaszcza przed bitwą lub w okresach klęsk
żywiołowych (hunowie, ludy tureckie, ludy mongolskie).
aby przebłagać boga piorunów kuara składano ofiary (hunowie).
demonom składano ofiarę z rosołu wylewanego za drzwi. idolom
składano w ofierze zwierzęta przeznaczone na ubój. idolom domowym (jurtowym?)
składano ofiary z pierwszego mleka oraz jedzenie lub napój przed każdym
posiłkiem. po uboju składano idolom serce, które po nocy gotowano i spożywano. księżycowi,
ogniu, wodzie i ziemi składano przed porannym posiłkiem pierwociny pożywienia i
napoju (mongołowie).
deifikowanemu czyngis-chanowi
lub jego idolowi składano dary, w tym narowiste konie i inne zwierzęta. kiedy
je zabijano, starano się nie łamać im kości, które palono (mongołowie).
naty otrzymywały drobne
ofiary z kwiatów lub owoców (np nieobłupiony orzech kokosowy, reprezentujący,
między innymi, mahagiriego i jego
atrybut). natowi bo bo gyi składa się
szale i longyi (rodzaj ubrania,
sarongu, lungi) (mjanma).
nang tani dostaje
słodycze, kadzidło, kwiaty. ludzie
wiążą kawałki satynowych kolorowych ubrań lub kolorowego jedwabiu wokół pni i
na drzewach, które zamieszkują bóstwa (tajowie).
rytuał egzorcyzmów sanni
yakuma polega na tym, że demonom daje się dary, w zamian za które mają
zgodzić się na opuszczenie osoby, którą prześladują (sri lanka).
kwiaty bambusa zanosi się do thanha gionga (wietnam
północny).
muzyka gongów i taniec stosowane są podczas składania ofiary
wołu. dźwięki gongu wprowadzają młodych mężczyzn w trans, podczas którego dźgają
wołu przywiązanego do drzewa, aż zwierze padnie. ofiara ma ubłagać duchy, by
zapewnić dobre zbiory i długie życie (wietnam).
wiara w magiczne właściwości kury powodowała, że składano ją
w ofierze zmarłym. czasami składano gęś. na cmentarzyskach znaleziono skorupki
jaj kurzych i gęsich malowanych i zdobionych wydrapywaniem (awarowie).
jesienią składano ofiary morzu, by zapewnić obfite łowy (czukcze nadmorscy).
mongołowie składali ofiary w intencji uzdrowienia chorego.
dołganie mocują u
podstawy grobowca deseczkę do składania ofiar duchom.
18. 9. 5. 5. wróżenie
nang mai to duchy,
wróżki związane z drzewami. złą wróżbą było wycięcie drzew z kępy w której
mieszkają nang tani (tajowie).
częścią rytuału phi
fa jest przepowiadanie przyszłości (tajlandia,
laos).
trzy wróżki o większej wartości znane są w wierzeniach wietnamczyków. wróżkami o mniejszej
wartości jest 12 położnych.
szamani czuwańców
przepowiadali przyszłość korzystając z antropomorficznych i zoomorficznych
figurek z drewna, skóry, kości, kamienia.
wróżby, np z wnętrzości zwierząt podczas choroby stosowali mongołowie. potężny szaman teb tengri umiał przepowiadać
przyszłość.
kowale byli uważani za związanych z szamanami, mogli
wygłaszać przepowiednie. kowale mają moc większą niż duchy, gdyż duchy boją się
dźwięku kutego żelaza (jakuci).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz